Sivu 1/1
Vaneriveneen perästä kysymys...
Lähetetty: 01 Maalis 2006 14:36
Kirjoittaja Willy
Morjesta! Tuli viime kesänä hankittua tuommoinen tuulilasivanerivene, tehty aikoinaan TM:n ohjeiden mukaan, malli vissiin Finnspeed tms. 35hv mercury ei oikein jaksanut kuljettaa, joten nyt 70hv merkku odottamassa asennusta. Veneessä on kuulemma ollut joskus 55hv moottori, eli sen se on kestänyt ainakin. Peräpeilin vahvistus mietityttää, että miten se kannattaa tehdä?? Nykyisellään perä on noin 4-5cm paksua, tervettä vaneria. Kuvia ja vinkkejä otetaan vastaan.
Lähetetty: 01 Maalis 2006 14:45
Kirjoittaja Mile
Se itse lauta jos on 4-5 cm paksua vaneria on varmaankin tarpeeksi tukeva, mutta entä sen kiinnitys pohjaan ja laitoihin sekä pituusjäykisteisiin. Voi olla tarpeen ( paha sanoa mitään näkemättä ) lisätä tukipolvia perälaudan ja jäykkäreiden sekä partaiden kohdalle. Läpipultattu kulmarauta on yksinkertaisin vahvistus, mutta mielellään kulmat voisivat olla vähän pidempiä jotta voimat jakaantuvat vähän pidemmälle matkalle. Kulmat voi tehdä puustakin kun laminoi pari lautaa ristiin ja sahaa siitä kulmat tai käyttää luonnonväärää puuta esim. juurakosta sahattuja , tai laminoi ohuesta viilusta. Puisissa kulmatuissa pitää syiden kulkea niin ettei palikka lohkea pulttien kohdalta.
Lähetetty: 01 Maalis 2006 15:59
Kirjoittaja Matti Laurila
Ja tietty kannattaa muistaa, että perämoottori vetää perälautaa yläreunasta taaksepäin, eikä suinkaan työnnä eteenpäin. Joskus päässyt itseltä unohtumaan...
t.Matti
Lähetetty: 01 Maalis 2006 16:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Eipä ole koskaan tullut tuota funtsattua mutta nyt kun se tuli eteen niin heräsi ajatus että voittaako viimekädessä perälaudassa työntö- vai vetovoima?
Yhtäkkiä mutuna sanoisin että ajo-olosuhteista, voimasta, veneen/moottorin massasta, nopeudesta riippuen voimat vaikuttavat molempiin suuntiin vaihtelevasti...
Lähetetty: 01 Maalis 2006 22:45
Kirjoittaja jansix
varsinkin trimmikoneella varustetussa veneessä perä on kovilla kun konetta trimmataan. koko rasitus tulee perään eli keula nousee ja laskee kun trimmataan ja kaikki voimat kohdistuu perälautaan.
Lähetetty: 02 Maalis 2006 08:21
Kirjoittaja Willy
Kiitoksia vastauksista! Eilen illalla kävin tutkimassa venettä tarkemmin ja eihän se perävaneri ole kuin 3.5cm paksua... Täytyy odottaa että lumet sulaa ressujen päältä niin pääsee tutkimaan sisäpuolta tarkemmin. Mitenkäs perälaudan korkeus, tuossa mielestäni melko matala vain 15cm ja moottorin kohdalla vielä matalampi. Kannattanee jotenkin kasvattaa ylöspäin ettei peräaalto hyökkää? Trimmiä moottorissa ei ole.
Lähetetty: 02 Maalis 2006 08:46
Kirjoittaja Mile
Niin, kyllähän se moottori työntää venettä eteenpäin, eli työntää perälautaa eteenpäin. Mutta ei siinä kaikki ; koska potkuri ( se joka työntää) on eri linjalla kuin moottorin kiinnitys, aiheutuu tästä vääntävä momentti joka kampeaa perälaudan yläreunaa taapäin ja puskee sisään alempaa. Lisäksi kone painaa jonkin verran joten rynkyttävässä kelissä tulee lisäksi mukaan koneen heilahteluista ( vaikka olisi kuinka tukevasti kiinni, niin joka tapauksessa se pyrkii heilahtelemaan) oma lisänsä. Että kaiken kaikkiaan perälauta on aika kovilla.
Koneen rikipituus määrää perälaudan korkeuden , mutta koneen etupuolella olis syytä olla moottorikaivo jonka edessä sitten laitakorkeutta sen verran ettei peräaalto tule veneeseen.
On tapauksia missä koko perälauta on itse tehdystä veneestä revennyt irti , mutta myös tapauksia missä sisääntullut peräaalto upottanut veneen. Kumpikaan ei varmaan mieltä lämmitä kun kohdalle sattuu.
Jos veneessä kulkee pitkittäisiä korkeita runkopalkkeja niin nämäkin on syytä pultata perälautaan.
Lähetetty: 02 Maalis 2006 08:49
Kirjoittaja Matti Laurila
Moro!
No niin, tästä perälaudasta saadaan varmaan taas mukavasti jutun juurta!
Aallokossa on tietty monenlaista rasitusta, kun moottori riippuu perälaudassa painollaan ja vene pomppii joka suuntaan. Mutta moottorin työntövoima on potkurin akselin suuntainen, eli silloin tulee momenttia perälaudan yläosaan jo melko mukavasti ja tämä momentti vetää perälautaa taaksepäin (siis eteenpäin ajettaessa;)). Käytännössä huomasin tämän ekakerran, kun kaveri pyysi hitsaamaan Busterinsa yläreunasta irronnutta perälautaa. Kävin koeajolla ja kun kaasua lisäsi, niin kylläpä irvisti somasti taaksepäin, ja silloin itsekin ensimmäisen kerran ajattelin asiaa!
t.Matti
Lähetetty: 02 Maalis 2006 11:50
Kirjoittaja jansix
willy! perälaudan korkeus on kölistä perälaudan yläreunaan joko n.380mm lyhytrikinen kone tai 500mm pikäriki. ei ole 150mm perälautaa. mittasit ilmeisesti moottorikaivon pohjalta? koneesi määrää voitko korottaa perälautaa. esim. jos vene on luhytrikiselle koneelle voit korottaa sen pitkärikiselle asiallisella korotuksella. summamutikassa ei voi korotuksia laittaa. ainoastaan kun haetaan nopeutta voi kokeilla koneen nostoo ylöspäin hieman kerrallaan, mihin asti potkuri pitää.
Lähetetty: 02 Maalis 2006 20:34
Kirjoittaja Willy
Kiitokset korjauksesta, tässä sen näkee että termit on sekaisin kun ei veneistä ymmärrä...:) Tosiaankin mittasin perälaudan korkeuden uudestaan ja se oli lähemmäs 50cm. Eli kaiken järjen mukaan ostamani pitkärikinen on oikea valinta. Raotin ressuja sen verran että pääsin kurkkimaan sisälle. Perälaudassa menee ainakin kolme poikittaista tukipuuta, mutta sen enempää en nähnytkään. Pitää kuvata jossain vaiheessa tuo ja laittaa nettiin.