Sivu 1/2

vanhemman dielselin starttiongelma?

Lähetetty: 14 Helmi 2006 12:27
Kirjoittaja raita
Yanmar vm. 78 on reistaillut startatessa. Starttia painettaessa solenoidi ( ilmeisesti? ) naksahtaa, mutta mitään muuta ei tapahdu. Tämä toistuu toisinaan muutaman kerran toisinaan taas startti pyörähtää heti.

Näkemyksiä mistä tämä voi johtua?

Startin hiilet? Solenoidivika? "Piuhoja irti" -tyyppinen vika?

Lähetetty: 14 Helmi 2006 13:39
Kirjoittaja msalmi1
Kun sähkö loppuu, niin oireet ovat tuon suuntaiset. Veikkaan huonoa kontaktia joko hiilissä tai paksun kaapelin liitoksessa. Moottorin mallia tuntematta, ei kait sen startin purku&puhdistus kummoinen homma ole.

Lähetetty: 14 Helmi 2006 14:04
Kirjoittaja pauke
Vikaa kannattaa hakea myöskin solenoidin nastoista (siis niistä, mitkä solenoidi vetäessään yhdistää). Mulla oli kerran OMC:n sisäperä kutosessa samanlainen vika ja oli juuri nuo nastat kuluneen. Asian vierestä: Oli Amerikan poika laittanut käännettävät nastat solenoidiin eli siellä oli toiset "kulutuspinnat" varalla.

Lähetetty: 14 Helmi 2006 14:38
Kirjoittaja raita
kone on yanmar yse 8hv , jos tämä auttaa jotakuta täsmentämään veikkauksia.

Lähetetty: 14 Helmi 2006 16:49
Kirjoittaja Ande
Solenoidi vaihtoon!

start

Lähetetty: 20 Helmi 2006 20:16
Kirjoittaja wikumies
moi puhdista startti ja ankkuri voitele liikkuvat osat eiköhän toimi t.wikumies

Lähetetty: 21 Helmi 2006 23:05
Kirjoittaja Tervattu
Oletko tarkistanut akkukaapelin kontaktin, kerran kävi samoin kun kerrot ja oli akun kenkä löysällä & hapettunut.

Lähetetty: 21 Maalis 2006 19:57
Kirjoittaja ruukki
Vastaava moottori ja muistaakseni samanikäinenkin oli edellisessä meriläisessä täysin samoin oirein, uusi akku, kaapelit ja kunnollinen putsaus oli ratkaisu, tämän jälkeen ei ongelmia enään ilmennyt ainakaan tältä osin.

Lähetetty: 21 Maalis 2006 20:11
Kirjoittaja KS1030
Tervattu kirjoitti:Oletko tarkistanut akkukaapelin kontaktin, kerran kävi samoin kun kerrot ja oli akun kenkä löysällä & hapettunut.
Akkukaapelit kannatta mieluummin ylimitoittaa (siis halkaisia) kuin laitta just naftit. myös on hyvä käyttää tinattua kaapelia, enkä tarkoita itse tinattua vaan kaapelin säikeet ovat tehtaalla tinattua.
tällä ehkäistään kaapeleiden hapettuminen.

itselle tämänkeväisen sähkörempan yhteydessä laitan uudet akkukaapelit AWG4/0 (eli n.107mm2) tinattuna, ja myös kaikki hitupiuhat vaihtuvat uusiin tinattuihin AWG12 (eli n.3,5mm2).
uuteen sähkökeskukseen tulee jousiliittimet joilla saadaan kaasutiivisliitos joten ruuvien löystymisiä eikä ruostumisia ilmene.
kaasutiiviydellä ehkäistään myös hapettuminen.

suosittelen jousiliittimiä muillekkin... voin antaa lisä infoakin tarvittaessa.

Lähetetty: 21 Maalis 2006 20:17
Kirjoittaja Ande
Mjaa siis tinattu ja silti on taipuisaa yms. vai??
Jousiliittimet on tuttuja mutta en nyt tiedä onko ne nyt niin käyttökelpoisia
kokemusta kyllä niistä on. Sama ku automaattisulake on kanssa epäkelpo vehje jos ei ole kunnolla koteloitu! ja nämä ihan kokemuksen pohjalta :)

Lähetetty: 21 Maalis 2006 20:26
Kirjoittaja KS1030
Taipuisuudella ei ole eroa, nyt ei pidä sekoittaa alumiinikaapeliin joka on saman väristä kuin tinattu kupari. teollisuus käyttää paljon tinattua mm.

tuosta jousiliitin jutusta väittelin kovasti tuola toisaalla kun "vastapuoli" luuli liittimen tyypin "kiinteistötyyppiseksi".
jousiliittimiä on varmasti yhtäpaljon erilaisia kuin ruuviliittimiäkin.

voin jossain vaiheessa kirjoittaa tänne jos joitain kiinnostaa kuulla, mutta just nyt en ehdi =)


ps.työkseni teen muuten tehoelektroniikka alalla laivaluokitukset täyttävien tuotteiden kaapeli/johtosarja suunnittelijana.

Lähetetty: 21 Maalis 2006 21:09
Kirjoittaja Ande
No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?

Mjoo Matin kanssa siellä väittelit :)


PS: No jos tohon täytyy jotain lisätä itte niin olen tehnyt Lloydsin luokitusten täyttäviin vehkeisiin sähköasennuksia... ja niihin kuuluu ihan näitä suomen armeijan "paattejakin" :) joten jotenkin nämä asiat on tuttuja :)

Lähetetty: 21 Maalis 2006 22:53
Kirjoittaja Lill-Klas
Ande kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htm

Starttiongelmaa...

Lähetetty: 21 Maalis 2006 22:59
Kirjoittaja Juhot
Starttiongelmista tuli mieleen seuraava!

Olimme lähdössä eräänä kauniina perjantaipäivänä Saimaalle (vene oli silloin meille aika uusi)!
Käskin (pyysin nätisti) Eukkoa starttaamaan veneen käyntiin, tarkoituksena varmaan opettaa veneen käynnistystä eukolle, vene hörähti käyntiin (kone valmet 411 TD)ja eikun matkaan! Sataman jälkeen pikkasen kaasua lisää, ajettuamme n. 5-10 minuuttia vielä kaasua lisää. Kohta sanoin tytölle että taitaa lentokone lennellä ulkona kun tuollaista ääntä kuuluu, kurkkasin kattoluukusta pihalle eikä siellä mitään näkynyt lentelemässä!
Jaahas ääni kuuluukin veneestä, varmaan se turbo hajos lopullisesti. Eiku sammuttamaan konetta, mutta kun kone ei sammu tärisee vain kuin horkassa kun yrittää sammuttaa, no käyköön sitten, mutta nyt kiireesti keula takaisin kohti kotisatamaa. Kotimatkalla kävin mittariston läpi ja ihmettelin kun lataus on kovin alhainen, ja silloin viimeinkin välähti, startti on kokoajan päällä koska starttinappula oli jäänyt jotenkin huonosti alas (Eukon jäljiltä)! No sormella painasin nappia hieman ja kaikki taas ok, paitsi että ajettiin takaisin satamaan omalle paikalle ja aukastiin ohjaamon lattia eli konehuoneen katto ja tuuleteltiin savuja pihalle, oli muuten aika paljon sitä savua! Kahvit keiteltyämme ja koneen jäähdyttyä täräytin koneen käyntiin ja kaikki toimi normaalisti, muutaman kerran testasin vielä että kaikki toimii ja paikat läjään ja Saimaalle viikonlopun viettoon.
Starttinappulan vaihdoin uuteen ja oisko muutama johonpätkä siinä samalla mennyt uusiksi (oli hieman mustunut), muuten on ihan niiltä jäljiltä! Jossain vaiheessa kesää startti alkoi kuitenkin tekemään täta naksutus ääntä ja sai muutamankerran startata ennen kuin lähti käyntiin! Autovaraosaliikkeestä seuraavaa starttinappulaa hakiessani ehottivat releen laittamista nappulan ja solenoidin väliin, koska kuulemma virrat niin isoja että normaali 20A painonappi ei kestä välttämättä pitkään. Ostin ja asensin sellaisen 100A tehoreleen ja senjälkeen ei ole naksutellut vaan on lähtenyt ”kerralla”!

Muuten Eukko ei uskaltanut vähään aikaan starttailla venettä, se hajoo kuitenkin jos minä siihen kosken, oli kommentti!

Juho

Lähetetty: 22 Maalis 2006 09:29
Kirjoittaja KS1030
Lill-Klas kirjoitti:
Ande kirjoitti:No joo laivasähköasentajana (joskus duunissa) tiedän kyllä mikä
on alumiinin ja kuparin ero :) Mutta kun en ole vähään aikaan tehnyt niin mielenkiinto heräsi :) mistäs normi-pullianen tuommosta saa ostettua?
Eripaksuisia (alkaen 1,0mm2 aina 50mm2 asti) kuparikaapeleita joiden säikeet on päällystetty tinalla löytyy useimmista Auto-Hifi liikkeistä. SUPRA Cables on yksi tuotemerkeistä. http://www.jenving.se/car.htm
No en nyt menisi valitsemaan kuitenkaan autohifi piuhoja veneeseen.
koska on pöljää maksaa ylimääräistä läpinäkyvästä/neonvärisistä kuoresta, lisäksi niissä maksaa tuhottomasti merkki (tara labs,supra,jne.)

sitä paitsi tuommoisilla disco hile piuhoilla harvemmin on oikeasti edes hyväksyntöjä (kuten DNV tai UL) mihinkään vaativiin paikkoihin.
ja hinta vähintään kymmenkertainen!!