traktoritraileri?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16.06.2005 10:28

traktoritraileri?

Viesti Kirjoittaja maarapu » 29.01.2006 19:32

Ostin ka;n alustasta tehdyn "heinäkärryn" ja kysyisin vinkkejä venetrailerin tekoa varten. kärryssä on 20" vanteet ja jousitus paikoillaan; kuinka korkea alusta voisi olla, nyt 80 cm (vesille lasku)? kärryn pituudeksi tulee noin 8m. Kiitoksia jälleen kerran...

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

venetraileri

Viesti Kirjoittaja hkhk » 29.01.2006 19:42

Noin heittona sanoisin, että korkeus on kiinni laskupaikasta tai laskusysteemistä, ja säilytystekniikasta. Tärkeää on, ettei kärry kaadu ainakaan sivusuunnassa. Tuleeko sun kärri maantiekäyttöön. Jo kärri on vain rantakärri, ei siinä jousia tarvita, jolloin rakenne on tietysti matalampi. Mutta ei noita jousia viitsi turhan päitten poiskaan ottaa.
Kyyrö

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16.06.2005 10:28

traktoritraileri

Viesti Kirjoittaja maarapu » 29.01.2006 22:39

Kärryllä siirretään venettä (traktorilla) maantiellä , lasketaan vesille ja talvisäilytetään kärrryn päällä. Vene 9 m pitkä fiskari tuulilasilla, joten muuten korkeus ei ongelma (veneen korkeus kärryn päällä noin 2.2m )

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 30.01.2006 8:03

Sittenhän kärry on ihan OK, kun laitat sopivan parrun alle, ja kääntyvät sivutuet, jotta voit hyvin maalailla venettä. Teet vielä hyvät raput veneeseen, ja suunnittelet katoksen tuennan.
Miten oli vesille laskun kanssa. Onko se nosturilla, vai veteen peruuttamalla. Jos peruutat veteen, onko laskupaikka sen verran jyrkkä, että vene alkaa kellua aikaisemmin kuin traktori on kovin syvällä vedessä. Erityisesti suolasiin vesiin koneita ei mielellään syvälle viitsi ajaa. Tämä on kait sun kriittisin kohta lavan korkeutta ajatellen.
Kyyrö

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16.06.2005 10:28

traktoritraileri

Viesti Kirjoittaja maarapu » 30.01.2006 8:55

Veteen lasku tapahtuu luiskasta peruuttamalla. Olisko kellään vastaavaa/&kokemuksia kärryn korkeudesta ( pit n. 8m ja rungon korkeus 80 cm). Ei viitsis purkaa jousia ja varmaa akselin tuentaa......

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 30.01.2006 9:19

Onko sulla mahdollisuus käydä mittaamassa luiskan kaltevuus. Sitten teet pienet teoreettiset laskelmat.
Kyyrö

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 30.01.2006 11:06

Moro,
sen verran on kokemusta, että mitä korkeammalla on kärry
on sen parempi on maalata mutta vesillelaskussa tarvii taas huomattavasti enempi vettä ja toisaalta pressukatoksesta voi tulla aika korkea, jos paatti viellä on korkea.. Mutta kyllä mä noi jouset ainakin poistaisin.. muutama kuoppa tiessä niin paatti heiluu kuin mielipuoli kärryjen päällä... Ei hyvä..
Mulla oli aikaisemmin Barlitin alla kärryt jotka olivat samanmoiset ja ei ne kyllä hyvät olleet, matalammat olisivat saaneet olla ja reilusti!
E mare libertas

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14.02.2006 19:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 14.02.2006 21:11

Ande kirjoitti:Moro,
sen verran on kokemusta, että mitä korkeammalla on kärry
on sen parempi on maalata mutta vesillelaskussa tarvii taas huomattavasti enempi vettä ja toisaalta pressukatoksesta voi tulla aika korkea, jos paatti viellä on korkea.. Mutta kyllä mä noi jouset ainakin poistaisin.. muutama kuoppa tiessä niin paatti heiluu kuin mielipuoli kärryjen päällä... Ei hyvä..
Mulla oli aikaisemmin Barlitin alla kärryt jotka olivat samanmoiset ja ei ne kyllä hyvät olleet, matalammat olisivat saaneet olla ja reilusti!
Samaa mieltä.Ei mielellään korkeita kärryjä.Omat 50cm korkeat ja hyvin riittää.Voi myös joskus tulla ahdasta "suuliin" ovesta mahtuminen. Jouset,jarrut ym.ylimääräinen kaikki pois ruostumasta.Laakerit täyteen rasvaa(myös joka meressä käynnin jälkeen).Renkaat joustavat tarpeeksi,ei tarvita jousia.Säädettävä vetoaisa kannattaa tehdä,niin ei traktori kastu,eikä vie turhaa tilaa,jos säilyttää sisätiloissa talven.Aisaan veneen etupään kohdalle kiinteät rappuset pystyyn,toimii samalla etu topparina.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 15.02.2006 10:01

Moro!
Omassa trailerissani köli on noin 40 cm maasta, jossa 20 cm trailerin runkoputki ja loput maavaraa. Dida on purjevene, jossa syväys 1,2 m ja Pyhäjärveltä löytyy tasan 2 niin jyrkkää luiskaa, joista sen saa traktorilla veteen ja pois. Veneen pituus kannattaa tosiaan myös ottaa huomioon, helposti käy niin, että nokka on vielä tukevasti kiinni, kun perä jo kelluu.

Samaten laskupaikkaa valitessa kannattaa tarkistaa, miten pitkälle kovaa pohjaa riittää, jotta ei tarvitse soittaa toista traktorimiestä vetämään pohjaan juuttunutta traileria veneineen sekä trailerin nokassa samaan aikaan jumissa olevaa traktoria irti. Tästäkin on kokemusta.

Mutta kun traileri on riittävän matala ja sopiva luiska löytynyt, hoituu nosto ja lasku hetkessä ilman mitään konstailuja. Omassa trailerissani ei myöskään ole jousia, on telikärry ja kulkee ihan mukavasti soratielläkin.

t.Matti

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 15.02.2006 20:33

Ei traileri mitään jousia tarvitse. Osaava remonttimies tekee kärrit nopeasti. Mutta ken ei ole remonttimies, sillä on vähän punnerrettavaa. Jos valmiilla lavetilla pärjää luiskissa, niin jää aikaa vähän seilaamiseenkin.
Kyyrö

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 15.02.2006 21:24

Onko kellään mitään hyvää systeemiä siihen, että trailerin voisi jättää vesillelaskun yhteydessä muutamaksi päiväksi veteen, vene päällä, jotta vene ehtii turvota tiiviiksi? Kukaan traktorikuski tuskin suostuu konettaan siinä kolmea vuorokautta seisottamaan.

Taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus täällä järven rannalla. Mutta olen jäänyt haikailemaan Wileniuksen telakan mainiota systeemiä, kiskot veteen, vene ja pukki lavettivaunun päällä. Kaj laskee veneen aina vuorollaan veteen eikä yritäkään kelluttaa. Yön yli turvotus, pilssipumppu päälle ja vene irtoaa ajallaan, sitten laituriin.

Huoleton on hevoseton mies...

Tomi

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16.06.2005 10:28

traktoritraileri

Viesti Kirjoittaja maarapu » 23.02.2006 23:23

traileri odottaa aisan pidennystä jouset paikoillaan. Trailerilla tullaan liikkumaan yleisillä teillä, joten tärkeää on akselin pysyminen vaudissa....jousien poisto madaltaisi noin 15 cm, joten kumpi pahempi; loksuva akseli vai korkea "maavara"?

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23.02.2006 23:33

En tiedä mitkä sulla on kuviot, mutta täälä vuosi pari sitten paikallinen venekuljetusyrittäjä siirsi satamatraileria (=rekisteröimätön kuljetuksen tilaajan oma kärry) kärryä yleistä tietäpitkin (niinkuin nyt on aina tehty), tuli sitten "tinanapit"ja pläjäytti tonnin sakot... loppui sitten satamakärryjen vetäminen tässä kaupungissa...

...no samainen yrittäjä löysi porsaanreiän=>hommas ihan ehdan hinaus auton, sillä on laillista vetää tollasia.

mun tiedon mukaan sillä on aika hyvä "monopoli" tossa hommassa kun muut ei tohdi kärryjä kuskata....
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 24.02.2006 16:23

eikös traktorilla saa hinata kanssa laillisesti? on kuulemma perälaite??
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16.06.2005 10:28

Traktoritraileri

Viesti Kirjoittaja maarapu » 26.02.2006 10:52

Tarkistan asian, mutta ajatus perustuu siihen, ETTÄ traktorin perään liittettynä ko. kärri on "hinattavalaite", johon vaaditaan VALOT, hitaan ajoneuvon kilpi ja vetolaitteen tulee olla tarkoituksen mukainen ja kestävä. Kuorma sidonta määräysten mukainen. Mistä ne tonnin sakot tarkkaan ottaen tuli?

ps.Tarkistan asian katsastusmieheltä, etten turhaan jatka aisaa..............

Vastaa Viestiin