traktoritraileri?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16.06.2005 10:28
traktoritraileri?
Ostin ka;n alustasta tehdyn "heinäkärryn" ja kysyisin vinkkejä venetrailerin tekoa varten. kärryssä on 20" vanteet ja jousitus paikoillaan; kuinka korkea alusta voisi olla, nyt 80 cm (vesille lasku)? kärryn pituudeksi tulee noin 8m. Kiitoksia jälleen kerran...
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
venetraileri
Noin heittona sanoisin, että korkeus on kiinni laskupaikasta tai laskusysteemistä, ja säilytystekniikasta. Tärkeää on, ettei kärry kaadu ainakaan sivusuunnassa. Tuleeko sun kärri maantiekäyttöön. Jo kärri on vain rantakärri, ei siinä jousia tarvita, jolloin rakenne on tietysti matalampi. Mutta ei noita jousia viitsi turhan päitten poiskaan ottaa.
Kyyrö
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16.06.2005 10:28
traktoritraileri
Kärryllä siirretään venettä (traktorilla) maantiellä , lasketaan vesille ja talvisäilytetään kärrryn päällä. Vene 9 m pitkä fiskari tuulilasilla, joten muuten korkeus ei ongelma (veneen korkeus kärryn päällä noin 2.2m )
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Sittenhän kärry on ihan OK, kun laitat sopivan parrun alle, ja kääntyvät sivutuet, jotta voit hyvin maalailla venettä. Teet vielä hyvät raput veneeseen, ja suunnittelet katoksen tuennan.
Miten oli vesille laskun kanssa. Onko se nosturilla, vai veteen peruuttamalla. Jos peruutat veteen, onko laskupaikka sen verran jyrkkä, että vene alkaa kellua aikaisemmin kuin traktori on kovin syvällä vedessä. Erityisesti suolasiin vesiin koneita ei mielellään syvälle viitsi ajaa. Tämä on kait sun kriittisin kohta lavan korkeutta ajatellen.
Miten oli vesille laskun kanssa. Onko se nosturilla, vai veteen peruuttamalla. Jos peruutat veteen, onko laskupaikka sen verran jyrkkä, että vene alkaa kellua aikaisemmin kuin traktori on kovin syvällä vedessä. Erityisesti suolasiin vesiin koneita ei mielellään syvälle viitsi ajaa. Tämä on kait sun kriittisin kohta lavan korkeutta ajatellen.
Kyyrö
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16.06.2005 10:28
traktoritraileri
Veteen lasku tapahtuu luiskasta peruuttamalla. Olisko kellään vastaavaa/&kokemuksia kärryn korkeudesta ( pit n. 8m ja rungon korkeus 80 cm). Ei viitsis purkaa jousia ja varmaa akselin tuentaa......
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08.08.2003 13:35
Moro,
sen verran on kokemusta, että mitä korkeammalla on kärry
on sen parempi on maalata mutta vesillelaskussa tarvii taas huomattavasti enempi vettä ja toisaalta pressukatoksesta voi tulla aika korkea, jos paatti viellä on korkea.. Mutta kyllä mä noi jouset ainakin poistaisin.. muutama kuoppa tiessä niin paatti heiluu kuin mielipuoli kärryjen päällä... Ei hyvä..
Mulla oli aikaisemmin Barlitin alla kärryt jotka olivat samanmoiset ja ei ne kyllä hyvät olleet, matalammat olisivat saaneet olla ja reilusti!
sen verran on kokemusta, että mitä korkeammalla on kärry
on sen parempi on maalata mutta vesillelaskussa tarvii taas huomattavasti enempi vettä ja toisaalta pressukatoksesta voi tulla aika korkea, jos paatti viellä on korkea.. Mutta kyllä mä noi jouset ainakin poistaisin.. muutama kuoppa tiessä niin paatti heiluu kuin mielipuoli kärryjen päällä... Ei hyvä..
Mulla oli aikaisemmin Barlitin alla kärryt jotka olivat samanmoiset ja ei ne kyllä hyvät olleet, matalammat olisivat saaneet olla ja reilusti!
E mare libertas
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 14.02.2006 19:41
- Paikkakunta: Rauma
Samaa mieltä.Ei mielellään korkeita kärryjä.Omat 50cm korkeat ja hyvin riittää.Voi myös joskus tulla ahdasta "suuliin" ovesta mahtuminen. Jouset,jarrut ym.ylimääräinen kaikki pois ruostumasta.Laakerit täyteen rasvaa(myös joka meressä käynnin jälkeen).Renkaat joustavat tarpeeksi,ei tarvita jousia.Säädettävä vetoaisa kannattaa tehdä,niin ei traktori kastu,eikä vie turhaa tilaa,jos säilyttää sisätiloissa talven.Aisaan veneen etupään kohdalle kiinteät rappuset pystyyn,toimii samalla etu topparina.Ande kirjoitti:Moro,
sen verran on kokemusta, että mitä korkeammalla on kärry
on sen parempi on maalata mutta vesillelaskussa tarvii taas huomattavasti enempi vettä ja toisaalta pressukatoksesta voi tulla aika korkea, jos paatti viellä on korkea.. Mutta kyllä mä noi jouset ainakin poistaisin.. muutama kuoppa tiessä niin paatti heiluu kuin mielipuoli kärryjen päällä... Ei hyvä..
Mulla oli aikaisemmin Barlitin alla kärryt jotka olivat samanmoiset ja ei ne kyllä hyvät olleet, matalammat olisivat saaneet olla ja reilusti!
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16.04.2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Omassa trailerissani köli on noin 40 cm maasta, jossa 20 cm trailerin runkoputki ja loput maavaraa. Dida on purjevene, jossa syväys 1,2 m ja Pyhäjärveltä löytyy tasan 2 niin jyrkkää luiskaa, joista sen saa traktorilla veteen ja pois. Veneen pituus kannattaa tosiaan myös ottaa huomioon, helposti käy niin, että nokka on vielä tukevasti kiinni, kun perä jo kelluu.
Samaten laskupaikkaa valitessa kannattaa tarkistaa, miten pitkälle kovaa pohjaa riittää, jotta ei tarvitse soittaa toista traktorimiestä vetämään pohjaan juuttunutta traileria veneineen sekä trailerin nokassa samaan aikaan jumissa olevaa traktoria irti. Tästäkin on kokemusta.
Mutta kun traileri on riittävän matala ja sopiva luiska löytynyt, hoituu nosto ja lasku hetkessä ilman mitään konstailuja. Omassa trailerissani ei myöskään ole jousia, on telikärry ja kulkee ihan mukavasti soratielläkin.
t.Matti
Omassa trailerissani köli on noin 40 cm maasta, jossa 20 cm trailerin runkoputki ja loput maavaraa. Dida on purjevene, jossa syväys 1,2 m ja Pyhäjärveltä löytyy tasan 2 niin jyrkkää luiskaa, joista sen saa traktorilla veteen ja pois. Veneen pituus kannattaa tosiaan myös ottaa huomioon, helposti käy niin, että nokka on vielä tukevasti kiinni, kun perä jo kelluu.
Samaten laskupaikkaa valitessa kannattaa tarkistaa, miten pitkälle kovaa pohjaa riittää, jotta ei tarvitse soittaa toista traktorimiestä vetämään pohjaan juuttunutta traileria veneineen sekä trailerin nokassa samaan aikaan jumissa olevaa traktoria irti. Tästäkin on kokemusta.
Mutta kun traileri on riittävän matala ja sopiva luiska löytynyt, hoituu nosto ja lasku hetkessä ilman mitään konstailuja. Omassa trailerissani ei myöskään ole jousia, on telikärry ja kulkee ihan mukavasti soratielläkin.
t.Matti
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 10.06.2003 9:09
- Paikkakunta: Joensuu
Onko kellään mitään hyvää systeemiä siihen, että trailerin voisi jättää vesillelaskun yhteydessä muutamaksi päiväksi veteen, vene päällä, jotta vene ehtii turvota tiiviiksi? Kukaan traktorikuski tuskin suostuu konettaan siinä kolmea vuorokautta seisottamaan.
Taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus täällä järven rannalla. Mutta olen jäänyt haikailemaan Wileniuksen telakan mainiota systeemiä, kiskot veteen, vene ja pukki lavettivaunun päällä. Kaj laskee veneen aina vuorollaan veteen eikä yritäkään kelluttaa. Yön yli turvotus, pilssipumppu päälle ja vene irtoaa ajallaan, sitten laituriin.
Huoleton on hevoseton mies...
Tomi
Taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus täällä järven rannalla. Mutta olen jäänyt haikailemaan Wileniuksen telakan mainiota systeemiä, kiskot veteen, vene ja pukki lavettivaunun päällä. Kaj laskee veneen aina vuorollaan veteen eikä yritäkään kelluttaa. Yön yli turvotus, pilssipumppu päälle ja vene irtoaa ajallaan, sitten laituriin.
Huoleton on hevoseton mies...
Tomi
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16.06.2005 10:28
traktoritraileri
traileri odottaa aisan pidennystä jouset paikoillaan. Trailerilla tullaan liikkumaan yleisillä teillä, joten tärkeää on akselin pysyminen vaudissa....jousien poisto madaltaisi noin 15 cm, joten kumpi pahempi; loksuva akseli vai korkea "maavara"?
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
En tiedä mitkä sulla on kuviot, mutta täälä vuosi pari sitten paikallinen venekuljetusyrittäjä siirsi satamatraileria (=rekisteröimätön kuljetuksen tilaajan oma kärry) kärryä yleistä tietäpitkin (niinkuin nyt on aina tehty), tuli sitten "tinanapit"ja pläjäytti tonnin sakot... loppui sitten satamakärryjen vetäminen tässä kaupungissa...
...no samainen yrittäjä löysi porsaanreiän=>hommas ihan ehdan hinaus auton, sillä on laillista vetää tollasia.
mun tiedon mukaan sillä on aika hyvä "monopoli" tossa hommassa kun muut ei tohdi kärryjä kuskata....
...no samainen yrittäjä löysi porsaanreiän=>hommas ihan ehdan hinaus auton, sillä on laillista vetää tollasia.
mun tiedon mukaan sillä on aika hyvä "monopoli" tossa hommassa kun muut ei tohdi kärryjä kuskata....
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 16.06.2005 10:28
Traktoritraileri
Tarkistan asian, mutta ajatus perustuu siihen, ETTÄ traktorin perään liittettynä ko. kärri on "hinattavalaite", johon vaaditaan VALOT, hitaan ajoneuvon kilpi ja vetolaitteen tulee olla tarkoituksen mukainen ja kestävä. Kuorma sidonta määräysten mukainen. Mistä ne tonnin sakot tarkkaan ottaen tuli?
ps.Tarkistan asian katsastusmieheltä, etten turhaan jatka aisaa..............
ps.Tarkistan asian katsastusmieheltä, etten turhaan jatka aisaa..............