traktoritraileri?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 26.02.2006 13:17

En tiedä tarkemmin mistä tuli. ihmettelin vaan ääneen kerran rannassa että miksihän tuo venekuljettaja hinausautolla veneitä laskee... siihen kuulolla ollut laiturikaveri sanoi tuon sakko jutun...

onhan täälä vaasalaisia muitakin foorumilla, muistuuko teillä mieleen..(tiedätte varmasti ketä on kyseessä).
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

ekke45
Viestit: 1
Liittynyt: 25.02.2006 19:07

Viesti Kirjoittaja ekke45 » 27.02.2006 20:02

http://photobucket.com/albums/f347/ekke ... /th_76.jpg


Mulla oli tollanen traileri jonka tein Jyry-Sisun taka-akselista.Poistin paripyöristä toisen renkaan,että sain riittävästi sisäleveyttä vehkeeseen,ulkoleveys oli 399 cm,kun Traktorilla saa vetää enintään 400 cm
leveää hinattavaa laitetta ilman etu-ja taka-autoa.Varmistelin asiaa ennen rakentamista kaupungin poliisilaitokselta jossa eivät tienneet mitään ja sitten liikkuvalta poliisilta joka ei ottanut asiaan kantaa sen kummemmin kuin:Näkyväthän noita vetelevän,kun mainitsin LP:nkin kalustoa noin kuljetettavan.Eivät kuitenkaan sakotusasiasta olleet varmoja.Katsastusasemalla sitten ottivat asian tosissaan ja kaivoivat lait ja asetukset esille.Pyysin kirjallisena, ja sain nipun parakraafeja jolla välttyisin sakoilta.Pääpiirteissään leveys enintään se 4m ja korkeutta 4,1 m(mulla oli tasan 4 m) köli oli maasta 0,6 m ja pituutta sen nelivetoValmetin kanssa n. 17 m.Painoa kertyi reilu 8 tonnia joten vetovehkeessä riitti paino.Renkaat olivat 10x20 ja se heikoin lenkki ,hirvitti painaa 7,5 barin paineet(oli mulla 20 m:n tätyttöletku,jos jysähtää
niin ei ihan silmille.Mutta sen letkun irroitus sitten...jännä homma!)Tällä sitä ajeltiin kaupungin halki kevään ja syksyn aikana.Lasku ja nosto kesti vain muutaman minuutin peruuttamalla järveen
ekkevaari

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16.06.2005 10:28

Traktoritraileri

Viesti Kirjoittaja maarapu » 19.03.2006 16:44

Kysyin katsastusmieheltä ( jkl), traktorin perään saa kytkeä em. ehdoilla trailerin ( tarkoituksen mukainen kytkentä ja valot ). Auton (ei koske hinuria ?) perään taas vaaditaan jarrut (paino) katsastus/rekisteröinti, jolloin oman kärryn paino ja mitat tekevät siitä "mahdottoman". Kevättä ja vernissan tuoksua odotellessa.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 21.03.2006 13:44

Moro!
Jos haluat jättää jouset traileriin, niin hanki kuitenkin järeät iskunvaimentimet, muuten voi kuoppaisissa kohdissa tulla tukalat paikat.

t.Matti

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 29.03.2006 20:49

Omaan traileriini tekemäni muutokset:

Taakse trailerille ajoa / veneen trailerille keskittämistä helottamaan tällaiset helposti irroitettavat putket
Kuva

huomaa vesirajan merkki ettei tartte turhan syvälle rattoria upottaa
Kuva

sivuille tupla tuet maalausta helpottamaan ja lisätukea antamaan:

Kuva

kölin viereen irroitettavat / säädettävät sivuohjaus tuet 4kpl (ennen muutoksia kolmannella kerralla vasta vene trailerin keskelle) :
Kuva

Keulaan tähtäystä helpottamaan / ylösvetovaiheen kiinnitykseen tuki:
(huomaa vesirajan merkki)

Kuva

irtovalot . Paikka nyttemmin muutettu takapään pystyputkeen:

Kuva

peräylitystä on sen verran, että panin ripustettavan kolmion alle lisä taka/jarruvalon:

Kuva

kiinnitysliinoille omat paikat oikeisiin kohtiin:

Kuva

tämä rasvausta helpottavan nipan asennus jäi talvityöksi:

Kuva

Jos tekisin uuden se olisi HEA / HEB palkista edellisin varustein. Ehdottomasti mahdollisimman matala ilman jousitusta. Jos haluaa helpottaa pohjan huoltotöitä koko yhdistelmä on helppo tunkata pukkien varaan.

Kiinnitys- ja valomuutoksista koin jo heti eka reissulla voitonriemua, kun keräämäni jonon poliisiauto ajaa huristeli ohi eikä kiinnostunut kuljetuksestani sen enempää.

Täältä löytyy lisätietoa mittarajoista sekä merkinnöistä maantiekuljetuksessa
http://www.tiehallinto.fi/erikoiskuljetukset

sekä täältä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998 ... iskuljetus
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 31.03.2006 9:35

Simolla on toimiva kokonaisuus, aikalailla samanlainen kuin omani. Nuo rasvanipat on tarkoitus lisätä ensi kesänä.

t.Matti

Vastaa Viestiin