Sivu 1/2

Vetoakseli, nivelet, laakerit...

Lähetetty: 25 Tammi 2006 17:39
Kirjoittaja hannuvartiala
Tuo auton vetoakselijuttu herätti mulle mieleen ajatuksen, mutta ensin kysyn "esitietoa".

Kun tuolla idän ihmemaissa ajelevat niillä "pitkäpyrstö" veneillä, niin minkälainen akselintuenta niissä on? Niissä veneissähän on isokin moottori vähän niinkuin "takapekille nostettuna", ja jumalaton akseli suoraan moottorin perässä kiinni perälaudan yli.

Ja koko pakettia käännellään nivelvirityksen varassa.

Miteen akselin pää on tuettu?
Ei kai akseli paljaana pyöri?
Onko se putkessa, jonka takapäässä on tukilaakeri?
Ja putki tarpeeksi järeä, ettei se notku?

Hannu

Lähetetty: 25 Tammi 2006 19:52
Kirjoittaja KS1030
Olen myös nähnyt niitä hullunkurisia veneitä, taitaa olla ihan auton moottori vaan nostettu telineeseen, auton syyläri ainakin joissain näkyy olevan moottorin edessä.

no mulla ei ole vastauksia kysymyksiisi, mutta tuli mieleen että sehän on (leikisti oikeesti) samanlainen akselipotkuri härpäke, millä maajussitkin sekoittaa traktorin perästä navetan lietealtaan lietettä =)

Lähetetty: 26 Tammi 2006 07:12
Kirjoittaja matti
1. Ei mitenkään.
2. Kyllä pyörii
Ainakin joissain kuvissa näkemissäni on tosi yksinkertainen systeemi; akselin pää on kiinni vauhtipyörässä ja moottoripedin jatkeessa jonkin matkaa taapäin on tukilaakeri, akseli tukilaakerista taapäin on paljaana.
Moottoripeti on vaaka-akseloitu pystyakseliin=häntää voi nostaa ja laskea ohjauskahvasta samoin kun kääntää. Vapaavaihde löytyy kun painaa kahvan alas =potkuri nousee vedestä.
Kyllähän se varmaan vaatii uskoa tarttua kahvaan kun myllynä on 2-litrainen honda tms eikä ole tietoakaan mistään hydrauliohjauksesta tai trimmistä.
Matti

Lähetetty: 26 Tammi 2006 12:55
Kirjoittaja hannuvartiala
Niin siis, ajattelin alunperin tätä.
Kun koneen tärinät halutaan eristää rungosta, vakioratkaisu on panna koneen alle kumityynyt (keltaiset), ja akselin ja koneen välille jonkinlainen joustava kytkin (tässä keltaisena sekin). Akselin loppupää on jäykästi rungossa olevassa vannasputkessa (vihreä).

Kaikki vaan tuntuvat kauheasti itkevän joustavan kytkimen hintaa.

Kuva

Mutta jos thaimaalaiset saavat akselin pysymään jäykkänä moottorin perässä ilman mitään putkea, kai suomalaiset saisivat putken kanssa?

Jos vannasputken jatkaisi jäykkänä moottorille saakka, saisi jäykän moottori-akseli-paketin.

Jonka koko paketin voisi ripustaa joustavasti. Moottori kumityynyjen varaa, ja vannasputken läpiviennin äärilaita kumilaipan varaan joustavasti kiinni (= esim. vannasputki kiinni pari senttiä väljässä reijässä pari senttiä paksulla Sika 291 -renkaalla).

Kuva

Kytkin kallis, putki halpa.

Hannu

Lähetetty: 26 Tammi 2006 13:29
Kirjoittaja Veli-Matti
Aina paranee ;) ;) ;)

Siinä on kaksi asiaa jotka vaikuttavat ratkaisuissa thaimaalainen vs. suomalainen:

1. Thaimaalaisilla nuo kamppeet ovat käyttökamppeita ja asennustapa aina mahdollisimman edullinen suhteessa käyttöikään.

2. Thaimaalaisia ei ilmeisesti ole kyllästetty mainosmiesten propagandalla. Joten he eivät tiedä että kenties HEILLE hyvä ja toimiva ratkaisu on epäortodoksinen meidän länsimaisten silmissä. Ilman muuta kehitysavun priorisoimiselle oiva paikka - tästä voisi Sikari Sale tai Muumi-mamma ottaa vinkkiä viimeiseen kaksintaisteluunsa.

Mutta asiaan; tuo jäykkä moottori/vannasputki/akseli yhdistelmä voisi toimiakkin. Mietin vain että minkälaisia fiproja värisevä potkuri välittää veteen. Toisaalta taas.....

Lähetetty: 26 Tammi 2006 13:36
Kirjoittaja Ande
No jättää kumityynyt kokoneen pois! Näin omassa pelkkarissa ;-) Ja ei se turhia täristele!
ja akselin kun rihtaa ja tietty keväällä/kesän mittaan rihtausta tarkistelee niin parempi se on kuin skenaario, jossa koneessa on liian löysät tyynyt rihtaus heittää ja yhdestä ropellin lavasta puuttuu palanen...

Lähetetty: 26 Tammi 2006 13:55
Kirjoittaja hannuvartiala
Veli-Matti kirjoitti:Aina paranee ;) ;) ;)]
...vanhetessaan ;-]]]
Ande kirjoitti:No jättää kumityynyt kokoneen pois! Näin omassa pelkkarissa ;-) Ja ei se turhia täristele!
ja akselin kun rihtaa ja tietty keväällä/kesän mittaan rihtausta tarkistelee niin parempi se on kuin skenaario, jossa koneessa on liian löysät tyynyt rihtaus heittää ja yhdestä ropellin lavasta puuttuu palanen...
Niin tietysti, yksinkertainen on aina kaunista. Mutta kun "jotkut" haluaa käyttää kumityynyjä.

Kumityynyttömässä ratkaisussakin jäykästä moottori-vannasputki-paketista olisi hyötyä. Ei tarttis rihdata kuin kerran.

Hannu

Lähetetty: 26 Tammi 2006 14:01
Kirjoittaja Veli-Matti
Ei muuta kuin patentti- ja rekisterihallitukseen yhteyttä!

Lähetetty: 26 Tammi 2006 15:03
Kirjoittaja hannuvartiala
Veli-Matti kirjoitti:Ei muuta kuin patentti- ja rekisterihallitukseen yhteyttä!
No kun minä yritin miettiä halpaa ratkaisua, ja nyt Sinä haluaisitkin tehdä siitä rahastettavan = kalliin ;-)))

Hannu

Lähetetty: 26 Tammi 2006 15:17
Kirjoittaja Kinde
Tonne vaippaan vois sitten ajaa jäähdytysvedet ja pakokaasut niin sais nekin nätisti ulos. Nyt rupee paketin hinta jo nousemaan, mutta jos ite tekee niin vot.

Lähetetty: 26 Tammi 2006 16:38
Kirjoittaja Jatain
Mikä ottaa tuossa moottori/putki/akseli -paketissa potkurin työntövoiman vastaan. Moottorin kumityynyt..? Kuinka ne joustavat leikkausvoiman alaisena -> onko sama onko tyynyt kumia vai puuta... Kestääkö kumityynyt..

Tuossa kalliissa versiossahan on painelaakeri sitä varten.

Tietenkin riippuu m.m. moottorin tehoista kuinka suuri potkurin työntövoima on. Eli pienitehoisella moottorilla (perinteinen suomalainen, olen ymmärtänyt..) ratkaisu saattaisi toimia.

Kinde:
Mitä aiheuttaa (pako)kaasu potkurivirrassa, kavitointia..?

Lähetetty: 26 Tammi 2006 16:50
Kirjoittaja Kinde
Jatain kirjoitti:Kinde:
Mitä aiheuttaa (pako)kaasu potkurivirrassa, kavitointia..?
Kyllä sen kaasun voi johtaa navan läpi. Vertaa perämoottorit.

Lähetetty: 26 Tammi 2006 17:36
Kirjoittaja Veli-Matti
Jos sen patentoi vaikka maailmanlaajuisesti ja alkaa sitten pukkaamaan niitä ulos omakustannushintaan vähän varakkaammille ja ilmaiseksi köyhille niin? Miten niin kallis ;)
Eikös tuossa voisi olla painelaakeri perälaudassa, vaikka semmottinen "kelluva" joka sallii jonkinasteista säteettäistä liikettä?

Lähetetty: 26 Tammi 2006 21:22
Kirjoittaja Mile
Vois olla toimivakin idea toi putkihomma. Pakokaasut tosiaan lähtis kätevästi ulos ne vois ottaa joko navan läpi käytten vakioperärutkun ropelia, tai sitten ottaa potkurin eteen kuten joillakin cleavereilla tehdään.

Se pakokaasu tekee potkurista nimenomaan ei-kavitoivan, siis ehkäisee kavitointia , siitä käytetään nimitystä tuuletettu potkuri eli ventilated prop.
kavitointi on ihan eri juttu ... pintapotkurit ei suinkaan ole superkavitoivia vaikka niin monesti puhutaankin.

Mutta putki tulee joka tapauksessa tiivistää koneen päästä, siellä täytyy olla laakerointi akselille , sekä painelaakeri ottamassa vastaan sen työnnön, sitä kun ei koneen oma laakerointi ole suunniteltu kestämään. sitten tarvitaan toki liitos kytkinkaaveliin .. mahtaako kuitenkaan tulla tavallista vannasputkirakennetta edullisemmaksi? Urheiluautoissa noita on käytetty koneen ja perän välissä muistaakseni ainakin BMW Z8 mallissa ja oisko ollut Mazda MX5 ... tai kai noi on urheiluautoja.


Eikös sitä Thai-poikien mallia ( esittely jossakin ikivanhassa Ratto-lehdessä, sekä James Bond ja kultainen ase leffassa) ole käytetty myös joissakin kotoisissa armeijan syöksyveneissä ( tai mitä ne pulkat on joilla ajetaan polvet ruville rannalle?) ... niistä oli ainakin kuvia noissa vanhoissa Suomen Puolustusvoimat vuosikirjoissa. Ratto-lehden artikkelin mukaan noissa Thai-veneissä oli parhaimmillaan isot V-8 siinä kahvan päässä ...

Lähetetty: 26 Tammi 2006 21:48
Kirjoittaja Jarmo
Onpa tullut oltua kyydissäkin noissa thaipoikien pitkähäntäveneissä. Aikaa siitä on jo 15 vuotta, joten en muista muuta, kuin että hurjaa oli meno, ja kun en vielä silloin aavistanut, että joskus hurahtaisin näin pahasti. Samanlaisia oli muistaakseni uudessa Tuntemattomassa sotilaassa, siinä kohdassa, missä Rokka opettaa Lammiolle konekiväärin käyttöä syöksyveneessä.