Auton vetoakseli veneessä?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Rakentelija
Viestit: 4
Liittynyt: 19.01.2006 20:15

Auton vetoakseli veneessä?

Viesti Kirjoittaja Rakentelija » 23.01.2006 20:20

Kirjoittelin oheisen kysymyksen jo toiseen viestiketjuun, mutta aloitetaan tässä uudelleen koska kommentteja ei ole tullut. Eli:

Kuinka etuvetoauton vetoakseli kestää kovia pyörimisnopeuksia?

Mulla on 7m veneessä Nissan sd22 diesel, ja perävetolaite, jotka on yhdistetty etuvetoisen Nissanin vetoakselilla. Vetoakselin "ulompi" murros, joka on vetolaitteessa kiinni lämpiää mielestäni liian paljon. Käsittääkseni autossa normaaleissa ajonopeuksissa vetarin pyörintänopeus jää alle 1000rpm, kun taas veneessäni pyörii maksimissaan n. 3000-4000rpm nopeudella. Olenkin harkinnut takavetoisen kardaania/ristiniveliä, jotka ovat suunniteltu pyörimään suuremmilla nopeuksilla.

Mitä mieltä olette?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 24.01.2006 8:04

Vastaus kysymykseen; en tiedä, mutta miksei kestäis. Luulis homman riippuvan ennemmin väännöstä joka pienenee kun kierrokset lisääntyvät.
Kuinka kuumana se nivel käy, polttaako näppiä? Onko paljon kulmaa?
Onko se nivel varmasti ehyt, oletko purkanut ja tarkastanut pinnat. Jos se on käytetty, niin siinä on mahdollisesti keskialueella kuulien tekemät kuopat liukupinnoissa. Jos on niin se lämpiäminen saattaa johtua siitä.

Matti

Rakentelija
Viestit: 4
Liittynyt: 19.01.2006 20:15

Viesti Kirjoittaja Rakentelija » 25.01.2006 17:01

Lämpiää niin, että kättä polttaa. Viime kesänä entinen nivel melkein "leikkasi" kiinni, suojakumi savuten. Leikkautuminen viimekädessä johtui rikkinäisestä suojakumista, joka oli päästänyt rasvat ulos. Vaihdoin aivan uuden murroksen tilalle, ja yllätyksekseni se kuumenee kovasti. Kulma on mielestäni aika loiva, ehkä noin 15 astetta. Moottorin päässä vieläkin vähemmän. Murros on tarvikeliikkeestä hankittu, ja onhan tietysti mahdollista että siinä on valmistusvika. Kuinkahan paljon tuo saisi lämmetä?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 25.01.2006 17:28

Ei toi 15 astetta aivan loiva kulma ole ... ei ne auton pyörätkään varmaan kovin kovaa pyöri silloin kun renkaita on käännetty 15 °. .. maantienopeuksissa käännökset jäänee muutamaan asteeseen.
Onkos siellä vain yksi nivel vai kaksi perättäin ?
Kahdella tulis kulma niveltä kohden puolta pienemmäksi jolloin lämpeäminenkin olis vähäisempää .. noissa kaupallisissa Python Drive ja Scatra nivelissähän eikös ole kaksi niveltä kaikissa. Jaa mutta sanoit että moottorin päässä kulma pienempi - että kaksi niveltä löytyy.

Avoin ristinivel ehkä jäähtyis paremmin kuin kumin sisällä vaseliinissa oleva malli, ja näkee niitä kardaneita autoissakin olevan jonkinlaisella kulmalla.

Mutta kyllä tuo lämpeäminen kertoo että ei ainakaan noilla kulmilla etuvetoisen vetoakseli kovin hyvin toimi , tehohukkaakin tulee lämmön muodossa.

Kalliitahan ne kaupan valmiit scatrat on, mutta ehkä ne on jo valmiiksi pohdittu ja testattu toimiviksi.

Eikö koneen ja akselin välistä kulmaa saa millään keinolla pienemmäksi ? se auttaisi parhaiten.
Mile

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 25.01.2006 23:32

Voisiko potkuriakseli " työntää" niveltä kireälle, josta syystä se lämpiää?
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 26.01.2006 0:26

Ei henkilöauton murrosnivel sovi veneen potkuriakselin murrokseksi. Syystä että murrosnivel on suunniteltu toimimaan ensisijaisesti suorassa tai ajoittain muutaman asteen pienessä kulmassa. Lisäksi murrokseesi tulee painetta potkurilta, pitää olla painelaakeri siirtämässä työtövoima veneen runkoon. Ei ihme että murros kuumenee. Hanki scatra tai laita kaksi murrosta samalle akselille niin saat itse tehdyn scatran.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 26.01.2006 7:59

Rakentelija;Vetoakselin "ulompi" murros, joka on vetolaitteessa kiinni lämpiää mielestäni liian paljon.

Tany: Lisäksi murrokseesi tulee painetta potkurilta, pitää olla painelaakeri siirtämässä työtövoima veneen runkoon. Ei ihme että murros..

Jos ja kun lukee alkutekstin , niin voi kirjoittaa aiheesta, eikä sen vierestä. kun on kyseessä vetolaite, niin potkuri EI työnnä vetoakselia ainakaan teitääkseni.
Jos asteluku on todella niinkin suuri kuin 15 ja toisessa päässä paljon vähemmän, niin arvelisin, että syy olisi siinä. Saatko muutettua koneen asentoa helposti ( esim "palikka" kumityynyn väliin)siten, että molemmissa nivelissä on noin sama kulma? Scatrojen asennusohjeissa puhutaan ainoastaan muutaman asteen kulmista.
Lämpiäminen on selvä merkki, että ko asennuksessa nivel on liian pieni välitettävälle voimalle.
Lisäksi "musta tuntuu", että näissä scatroissa tms on periaatteessa sama nivelsysteemi kuin auton vetoakseleissa.!!??
Muuten mikä vetolaite?

Matti[/quote]

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 26.01.2006 20:14

Aivan niin, enpä ollut riittävän tarkkana lukiessani. Sori.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Rakentelija
Viestit: 4
Liittynyt: 19.01.2006 20:15

Viesti Kirjoittaja Rakentelija » 30.01.2006 19:02

Terve Matti

Mittasin akselin kulmat viikonloppuna, ja ei vetolaitteen päässä ihan 15 astetta ollut, mutta 10-11 kuitenkin. Moottorin päässä sitten n.5-6 astetta, tämä nivel on tavallaan "kuppi", joka sallii pitkittäisen liikkeen. Tämä kuppinivel ei lämpiä.

Autossa murrosta jäähdyttää ajoviima tehokkaasti. Veneessä se on suljetussa tilassa, ja jäähtyminen on huonoa. Pitäisiköhän vain ajaa ensikesä, ja laittaa vaikka puhallin jäähdyttämään? Meillä on kuitenkin varakoneena pieni perämoottori, joten ihan tuuliajolle ei jäädä.

Vetolaitteen merkki onkin toinen arvoitus. Otin pari digikuvaa, ja olisin laittanut kuvat tähän arvuuteltavaksi, mutta enpä osannutkaan. Kuvien pitäisi olla ilmeisesti jossain nettiserverillä?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 31.01.2006 21:02

Käväsin verstaalla kattomassa millainen toi 11 astetta on (jiirisirkkelistä).
Vaikuttaa suurelta, kyllä minä yrittäisin pienentää sitä kulmaa.
Muistikuva siitä murroksesta= kuulat ovat kuin ulko- ja sisäkehillä olevissa madonreijissä= kun kulma on noin suuri kuulat kulkevat pitkän matkan edestakaisin joka kierroksella=lämpöä
Tekeekö se vetoakseli ikäänkuin z matkalla=kampiakseli perää ylempänä, perän akseli kutakuinkin vaakasuorassa ja kone vähän taakse kallellaan=pienempi kulma. Mahtuuko konetta laskemaan/kallistamaan kulman pienentämiseksi (ei kai kun on jätetty niin..)
Omassa veneessäni on kardaanin liukukappaleesta ja kahdesta ristitinivelestä tehty "scatra", ollut käytössä ongelmitta 3v(tai 4)muisti pätkii
Kulmat ovat maltilliset, mutta scatrojen asennusohjeiden vastaisesti nivel tekee loivan z:n.
Kuten joku jossakin näillä sivuilla kertoikin tulisi kytkimen ja potkuriakselien olla siten suunnatun toisiinsa nähden, että niiden kuvitellut jatkeet leikkaisivat jossakin nivelten välillä. Arvaisin, että sinulla, johtuen suurista kulmista ja etenkin tosen ollessa niin paljon suurempi kuin toinen, niin nämät momenttikäppyrät kärventävät tämän toisen nivelen.
Matti

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 06.02.2006 8:19

Asia rups oikeen vaivaamaan; viikonloppuna sain käsiini teoksen Koneenosien suunnittelu; kirja on tarkoitettu tenillisten korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulujen ...
em teos s. 363-364 ... tekstiä vakionopeusnivelistä "vierinnän lisäksi esiinty myös liukumista, mikä lisää häviötä."= lämpiää
Moottorin päässä sitten n.5-6 astetta, tämä nivel on tavallaan "kuppi", joka sallii pitkittäisen liikkeen. Tämä kuppinivel ei lämpiä.
Onkohan tämä kuppinivel tripodinivel=tripodissa momentti välittyy kolmen tappiin laakeroidun pallomaisen renkaan avulla (ainakin Saabissa sisimmäinen vetoakselin nivel on tällainen)
sitaatti kirjasta; "haittapuolena on se, että nivelen toimiessa kulmassa akseli joutuu kieppuvaan liikkeeseen, mikä asettaa rajoituksia pyörimisnopeudelle."

Eli tämä vahvistaisi sinun alkuperäistä epäilyä siitä kierroksien kestosta.
Em voisi vetää semmoisen johtopäätöksen, että tämä tripodin aiheuttama kieppuminen rasittaa sitä takapään niveltä joka kuumenee.
Kokeilemalla se selviäisi; etummainen nivel suoraksi=kieppuminen lakkaisi
Kirjan tuojan neuvo; kysy asiantuntijalta.
Matti

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14.02.2006 19:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 14.02.2006 20:50

Matti kirjoitti:
Mittasin akselin kulmat viikonloppuna, ja ei vetolaitteen päässä ihan 15 astetta ollut, mutta 10-11 kuitenkin. Moottorin päässä sitten n.5-6 astetta.

Katsoppa esim. www.mepratuote.fi ja sieltä Python Drive nivelyksiköiden asennusohjeet.Nivelien asennuskulmat tarttis olla samat,mutta vakionopeusnivelellä ei ihan niin tarkkaa...Mitä enemmän kierroksia,sitä vähemmän asteita nivelkulmassa.Yleensä kytkimienkin laipat vain 6 astetta vinossa.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 14.02.2006 22:01

En muuten kirjoittanut, vaan rakentelija kirjoitti.
Matti

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14.02.2006 19:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 15.02.2006 22:09

matti kirjoitti:En muuten kirjoittanut, vaan rakentelija kirjoitti.
Matti
No näin on,anteeksi kamalasti.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Vastaa Viestiin