Sivu 1/1

Tuuliperäsin?

Lähetetty: 19 Tammi 2006 22:23
Kirjoittaja Veli-Matti
Voisiko joku selventää tuuliperäsimen toimintaa ja tekniikka pölijälle?

Lähetetty: 19 Tammi 2006 23:47
Kirjoittaja Kipinä
Moro

Ihan tälleen yksinkertaistettuna tuuliperäsin pitää halutun kurssin tuulen suuntaan nähden.
Kun siis tuulee jostain suunnasta ja kurssi on sen suhteen tiettyyn suuntaan viritetään tuuliperäsin "nollille" kyseiselle suunnalle ja heti kun tuulen suunta vähänkin muuttuu ratas/vaijerimekanismi kääntää tuuliperäsimen peräsintä ja pitää valitun suunnan tuulen suhteen. Ei siis toimi ihan myötäisillä tuulilla kunnolla.

Selitinkö monimutkaisesti?

Lähetetty: 20 Tammi 2006 08:42
Kirjoittaja Veli-Matti
Monimutkaisesti - no juuri tuohon asti minä olen päässyt pähkäilyissäni kymmenen vuoden aikana. Mutta en pidemmälle...
Valokuvia tuuliperäsimistä ei juurikaan näy mutta niissä harvoissa näkyy sellainen retkisoutuveneen aironlavan kokoinen taaksepäin sojottava lapa. Joskus hurjimmillaan tuon lavan koko on luokkaa apauttiarallaa 20x150cm.
Mites tämmöisen "mahtimelan" tuomalla väännöllä peräsimeen ohjaillaan vaikapa 4-5 tonnia painavaa purjevenettä?

Lähetetty: 20 Tammi 2006 09:20
Kirjoittaja hannuvartiala
Tässä on yksi kuva tee-se-itse-virityksestä, joka vastaa tuohon vääntökysymykseesi.

Kuva

Peräsintä ei käännellä suoraan sillä "tuulimelalla" (vaaleansinisen varren päässä pystyssä), vaan tuulimelan liikkeellä ohjataan ensin tankojen ja kaapeleiden välityksellä pientä apuperäsintä (keltainen), joka on laakeroitu melkein pystykeskilinjaltaan, joten se kääntyy vähällä voimalla. Apuperäsin puolestaan on kiinni veneen suhteen nivelöidyssä kannatinhäkkyrässä (oranssi), jota apuperäsin kääntää veneen suhteen, jos tuulimela kääntää apuperäsintä.
Kannatinhäkkyrän akselointi kulkee vaakasuorassa, veneen keskilinjan suuntaisesti. Kun apuperäsin kääntyy, kannatinhäkkyrä kallistuu sivulle tai toiselle (ja apuperäsin sen mukana).
Kannatinhäkkyrä taas on yhdistetty varsinaiseen peräsimeen (punainen) naruvirityksellä, joka kääntää sitten peräsintä niin, että se kääntää venettä, jolloin tuulimela joutuu tuulen suhteen taas suoraan, jolloin tuulimela oikaisee apuperäsimen, jolloin apuperäsimen kannatinhäkkyrä menee taas suoraan, jolloin peräsinkin taas oikenee. Huh...
Niin ja tuo vihreä on kaikki kiinteää kannatinrakennelmaa.

Systeemin toimintaa pohditaan tarkemmin tässä:
http://www.mindspring.com/~waltmur/Self ... usions.htm

Ja koko tarina rakennusohjeineen ja kuvineen:
http://www.mindspring.com/~waltmur/Self-Steering/

Hannu

Lähetetty: 20 Tammi 2006 10:25
Kirjoittaja Veli-Matti
No niin, liian helpollapa tuo selvisi näin pakkaspäivän ratoksi ;)
Mahtanee olla käytetty jo ammoisista ajoista alkaen yhdenlaisena autopilottina?

Lähetetty: 23 Tammi 2006 15:40
Kirjoittaja Kipinä
Moro

Joo noinhan se hienosti toimii. Ei siis niin kovin yksinkertaista ja toisaalta yksinkertainen kuitenkin...
On siinä joku viisaampi insinööri joskus miettinyt ongelmaa. Liekö ihan suoraan onnistunut piirustuslaudalta käytäntöön vai versiona 16.5.7.

Hieno laite kaikesta huolimatta ja toimii ilmaiseksi vaan ei siis myötäisillä.
Vaan eipä noi tavallisten ihmisten veneisiin sopivat automaattiohjauslaitteetkaan tahdo olla käypäsiä myötätuulille varsinkin jos on vene kovasti rullaavaa tai herkästi kääntyvää mallia.