Sivu 1/1
Auton vaihdelaatikko?
Lähetetty: 19 Tammi 2006 09:22
Kirjoittaja hannuvartiala
Lueskelin taas kerran loppuunkulunutta Vaneriveneitä rakentamaan kirjaa, ja tällä kertaa huomio kiintyi sisämoottoreita käsittelevän kohdan vaihdelaatikkopohdintaan. Ei nyt ihan sanasta sanaan, mutta sisältö oli tämä:
"Käytettäessä oikeata merimoottoria, kytkin on rakennettu moottorin yhteyteen.
Jos käytetään auton moottoria, jätetään auton vaihdelaatikko kiinni moottoriin. Vaihdelaatikosta kannattaa poistaa muut hammasrattaat, paitsi yksi vaihde eteen ja pakki. Mikä eteenpäin vievä vaihde jätetään, pitää harkita välitysten perusteella."
Että näin neuvottiin 1950-luvulla.
Onko kellään autonmoottorin oma loota kiinni veneessä?
Hoitaako synkronirenkaat riittävästi kytkimen virkaa, kun lähtöakseli pääsee pyörimään pehmeästi jo heti liikkeellelähdössäkin?
Hannu
Lähetetty: 19 Tammi 2006 09:27
Kirjoittaja Ande
Heh "nyysseissä" joku kertoi näin tehneensä lisää löytyy sivulta
http://kotisivu.dnainternet.fi/korhomi/Marinointi.html
Lähetetty: 19 Tammi 2006 10:17
Kirjoittaja Masa
Aikoi tuo kaveri laittaa kytkimenkin siihen laatikkoon, ettei hajoa laatikko, jos raakana vetelee vaihteet päälle.
Automaattilaatikollahan ei näitä ongelmia ois..
Lähetetty: 19 Tammi 2006 10:20
Kirjoittaja Veli-Matti
Toimiihan se auton vaihdelaatikollakin. Eteenpäinmeno ei ole ongelma mutta pakki on usein välitety niin tiheäksi että se ei tahdo toimia kuin kierroksilla. Ennen käytettiin yleisesti kolmivaihteista Volgan/Gazin latikkoa jossa on pakilla muita autoja harvempi välitys. Kytkinpoljin käsittääkseni täytyy olla olemassa eli se oli yleensä polkaistavana vipuna lattiassa. Noita neuvostomaan yleiskoneita olisi helposti saatavilla mutta vanhanaikaisena 2,4 litraisena se on suorastaan hirvittävä syömään polttoainetta.
Yksi mahdollisuus on tietysti sovittaa joku Olympian tai Wikströmmin suunnan vaihtja joko apukardaanilla tai ilman mutta taas toisaalta siinä ei ole alennusta ollenkaan.
Tuosta automaattilaatikosta toimimisesta veneessä ollaan joskus aikoinaan väännetty kättä velipojan kanssa ja hänen painava mielipiteensä oli ettei se toimisi veneessä. Kait se sitten on uskottava vai tietääkö joku muuta?
Lähetetty: 19 Tammi 2006 10:27
Kirjoittaja Masa
Veli-Matti kirjoitti:Yksi mahdollisuus on tietysti sovittaa joku Olympian tai Wikströmmin suunnan vaihtja joko apukardaanilla tai ilman mutta taas toisaalta siinä ei ole alennusta ollenkaan.
No jättää sitten sen autonlaatikon siihen koneen perrään kiinni ja sen perään se suunnanvaihtaja, saa mulkata mieleisensä alennuksen sieltä kepistä ja jättää siihen.
Lähetetty: 19 Tammi 2006 11:25
Kirjoittaja Ande
Hmm tulee vaan julmetusti pituutta tuolle paketille...
On joskus tullu sellanen "metässä" tehty vaneripaatti nähtyä missä oli julmetun kokoinen potkuri josta aina yksi lapa kävi kurkkaamassa veden päällä... No kaks äijää siinä istu ja h-vetin moinen rytinä ja ryske kuului ja eteneminen oli sitä sun tätä.. toinen sitten jo rupesi epäilemään homman onnistumista niin toinen lohdutteli, että ootas ku päästään satamasta pois ja saadaan 3:nen silmään.. :-)
Lähetetty: 19 Tammi 2006 11:47
Kirjoittaja Mile
Painelaakeria noissa auton laatikoissa ei taida oikein kunnollista olla , että sellanen lienee syytä laittaa jonkinlainen akselin ja laatikon väliin, ettei potkurin työntö heti hajota sitä laatikkoa.
Kaveri kertoi että joku tai jossain olis käytetty jotakin vanhoja jenkkiautomaattilaatikoita lukittuna 2-nopeuksiseksi.
Glen-LN kirjassa Inboard motor installations oli jopa vaihtoehtona auton automaattilaatikko koneen ja perävetolaitteen välissä.