hehkusysteemi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jpk
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2005 11:40
Paikkakunta: lappeenranta

hehkusysteemi

Viesti Kirjoittaja jpk » 14 Tammi 2006 10:04

Niin minkälainen hehkusysteemi on fordson majorissa.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 14 Tammi 2006 14:22

Epäilen vähän, että onko Majorissa hehkua ollenkaan, pakkosyöttönappi kaasuvivun tyvessä pumpun kyljessä voisi olla.
Eikös Majurin pumppu oo tämmönen, tässä mallissa ei
kyllä pakkosyöttöäkään näy. Majorissahan on puolipuristin.
http://www.tractordata.co.uk/fordson_to ... detail.jpg

Jos ei täällä kukaan varmaa tiedä, kannattaa kysyä Masinisteilta,
siellä on ainakin Majurimiehiä paljon.
http://www.masinistit.com/index.php
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

JiiB
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005 22:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JiiB » 14 Tammi 2006 16:30

imusarjahehkuja noissa on joskus ollu

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 15 Tammi 2006 13:58

Sepustampa vähän tuosta imusarjahehkusta, kun ei näköjään masinistipalstalla kukaan oikein innostunut.
No jos siinä on imusarjahehku, niin virtalukosta löytynee erillinen hehkutusasento tai erillinen painokytkin hehkulle, jota tulee pitää päällä 15-20 sek. jonka jälkeen imusarjasta pitäisi kuulua "tussahdus".
Hehkun toimintaperiaate on, että hehkussa oleva vastus lämpenee ja tarvittavan lämmön saavutettua aukaisee haulen putken päästä jolloin löpö valuu punaisena hehkuvan vastuksen päälle ja leimahtaa.
Imusarjassa pitäisi siis olla suunnille tämännäköinen mötikkä(tietenkin vain kanta näkyy) ja siinä polttoaineputki ja virtapiuha.
polttoaineputkeen pitää tulla kokoajan löpöä ja johtoon virta silloin kun virta-avainta pidetään hehkutusasennossa tai hehkutetaan erillisestä hehkutusnapista.
Tämmöistä imusarjahehkua suunnittelin itsellenikin Fordin 2712E koneeseen, en ole vielä laittanut kuitenkaan.
Jos virtaa ja löpöä tulee, niin hehku on sökö, uuden löytää traktori tai koneliikkeestä, esim. Agrimarketista.
Kuva
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

jpk
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2005 11:40
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jpk » 16 Tammi 2006 11:31

Mulla menee vaan kaks putkee pumpulta imusarjaan.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 16 Tammi 2006 18:39

jpk kirjoitti:Mulla menee vaan kaks putkee pumpulta imusarjaan.
Missäs ne on siellä imusarjassa kiinni ne putket?
Toinen putki jatkuu imusarjalta jonnekkin?
Tommonen imusarjahehku saa löpönsä joko erillisestä säiliöstä,
tai ruiskupumpun paluulinjasta.
Löytyykö sieltä tuon hehkun kannan näköistä sieltä imusarjasta?
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17 Tammi 2006 06:46

Jpk:lle ne pari putkea jotka menevät imusarjaan ovat ilmaputket jotka säätävät kaasua =kuski painaa poljinta joka kääntää läppää imusarjassa ja paine-ero läpän etu ja takapuolella ohjaa syöttöpumppua kalvon välityksellä.

Tarkennus se pakkosyöttönapppi on sammutinvivun juuressa.
En muista nähneeni majorissa koskaan hehkua. Eihän se tarvitse, lähtee käyntiin kuin palmupuun alta.

Matti

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 17 Tammi 2006 15:29

matti kirjoitti:Tarkennus se pakkosyöttönapppi on sammutinvivun juuressa.

Juuri näin.
Pakkosyötön saa päälle, kun laittaa kaasun ensin puoleenväliin ja sitten painaa nappia, niin se jää naksahtaen pohjaan.
Pakkosyöttö lähtee itsestään pois päältä, kunhan moottori käynnistyy.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

jpk
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2005 11:40
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jpk » 18 Tammi 2006 19:06

Masa kirjoitti:
matti kirjoitti:Tarkennus se pakkosyöttönapppi on sammutinvivun juuressa.

Juuri näin.
Pakkosyötön saa päälle, kun laittaa kaasun ensin puoleenväliin ja sitten painaa nappia, niin se jää naksahtaen pohjaan.
Pakkosyöttö lähtee itsestään pois päältä, kunhan moottori käynnistyy.[/

Pitääpä etsiskellä sitä pakkosyöttönappia.
ei täs oo sit mitää hehkua.
kiitokset tiedoista.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 19 Tammi 2006 16:47

Omassa Fordin koneessa tällainen pumppu,
4. sammutusvipu, 5.pakkosyöttönappi.
Kuva
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

jpk
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Loka 2005 11:40
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jpk » 26 Touko 2006 17:15

Masa kirjoitti:
matti kirjoitti:Tarkennus se pakkosyöttönapppi on sammutinvivun juuressa.

Juuri näin.
Pakkosyötön saa päälle, kun laittaa kaasun ensin puoleenväliin ja sitten painaa nappia, niin se jää naksahtaen pohjaan.
Pakkosyöttö lähtee itsestään pois päältä, kunhan moottori käynnistyy.
No nappi on löytynyt,lähtee nykyään laakista käyntiin.
Viime kesänä sai starttailla hiton pitkään kun ei ollu tietoo tosta pakkosyöttö napista.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 26 Touko 2006 21:18

Joo, hyvä että löytyi apu.
Eilen starttailin kans aika pitkään, laitoin pakkosyötön päälle ja heti lähti käymään. Lämpimämmät kelit kun tulee, niin ei tarvi koko nappia.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Vastaa Viestiin