Aurinkopaneeli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Aurinkopaneeli

Viesti Kirjoittaja Jape » 08.01.2006 16:24

Onko kenelläkään kokemuksia aurinkopaneeleista? Mistä sellainen kannattais hommata ja millainen? Mitä ominaisuuksia pitäis ottaa huomioon? Tarkoitus ois asentaa sellanen veneen katolle kiinteästi.

Avatar
RuorimiesSaarela
Viestit: 20
Liittynyt: 07.01.2006 19:22
Paikkakunta: Taivassalo

Viesti Kirjoittaja RuorimiesSaarela » 08.01.2006 16:38

Mulla oli purjeveneessäni tollanen aurinkopaneeli ja kyllä se piti akun vireessä, hankin sen Eurosolarista www.eurosolar.fi

Kuva
RuorimiesSaarela..SaarimiesRuorela

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08.10.2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 08.01.2006 17:55

Minulla on NAPS:in valmistama 50W mökkipaneeli ja MAXPOWER-säädin. Olen ollut pakettiin tyytyväinen. En ostanut ns. venepanelia (rosterille laminoitua,joka on ohut), koska mökkipaneeli meni mukavasti veneen katolle. Mökkipaneeli on huomattavasti halvempi. Jos sinulla on mahdollisuus, tee kiinnitys siten , että voit kääntää ja kallistaa paneelia. Tällöin voit optimoida tuoton. Jos se makaa kannella tuotto jää huomattavasti pienemmäksi. Kaikki riippuu tietenkin tarpeista ja siitä kuinka kauan sinun pitää pärjätä paneelin avulla. ÄLÄ osta teholtaan liian alhaista paneelia. Mielestäni 50 w on minimi. http://www.napssystems.fi/

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18.06.2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Aurinkopaneli

Viesti Kirjoittaja atros » 10.01.2006 12:32

Paneleita kannattaa kysyä myös Varkauden huoltopalvelu Oy:ltä, puh 017 5580 527. Itse sain mielestäni hyvän panelin + säätimen sieltä. Kannattaa hankkia sellainen säädin joka muuttaa latausjännitettä niin, että loppulataus hoituu pienellä virralla, jolloin akku saadaan ladattua mahdollisimman täyteen. Nykyiset säätimet saattavat ollakin jo tätä tyyppiä.

Vastaa Viestiin