Akselin tukeminen perään pirtuveneessä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 09.01.2006 9:58

auks, ei ollu tarkotus mitenkään kettuilla.

sitä vaan että ei mun mielestä kannata rakentaa arkaa paljasta akselistoa sellaiseen veneeseen jolla tarkoituksella ajellaan pahoissa kivikoissa ( pakko mennä = työ, tai muu siihen verrattava toimeentulo) , kyllä kunnon tukeva köli, ja sen alta jatkuvat raudat suojaavat potkuria , vaikka sellaista ei sitten taas ole tarkoitettu nopeaan ajoon.

Ja jos sitten tehdään vene nopeaan ajoon ( = tarvii paljon kaakkeja), kuten erheellisesti kuvittelin pirtuveneiden olleen aikoinaan jolloin bensaa vielä sai 20 luvulla, ennen sota-aikaa ja sen jälkeistä säännöstelykautta ( jatkuu edelleen verotuksen keinoin), ... niin silloin on syytä tehdä akselin kannattimet melko tukevasti.

Tuli joskus mietiskeltyä että mitäs jos ois tehnyt sen akselin kannattimen sillä tavalla että se olis kiinni kumitutissa ja niin että pääsee taittumaan jos kolahtaa , mutta mahtaisiko se mitään auttaa, peräsin repeytyisi kuitenkin myös varmaan , ja silloinkin tulisi vettä sisään , päädyin sitten tohon ratkaisuun että valoin tuen kiinni kaaren väliin tehtyyn puulaatikkoon. Nyt saattaa kölipuu selvitä pienemmin vaurioin kivelle ajaessa. Pitäis varmaan tehdä varmistukseksi joku paukkuliivin tapaan täyttyvä turvatyyny joka pitäis koko veneen pinnalla turman tullessa.

mut sorry jos joku otti nokkiinsa

t. besser wisser
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 09.01.2006 11:18

Kyllä kai se on jokaisen veneen kohtalo jonakin päivänä kiville kolistella. Ajattelin asiaa kuitenkin siltä kantilta, että tapahtuuko se törmäys 30-50 solmun nopeudessa, vaiko hiljalleen varovaisesti ajellessa.

Ei kai ole pakko painaa menemään kahva pohjassa tuntemattomilla kartoittamattomilla vesillä, riskiä voi ainakin yrittää pienentää käyttämällä merikarttaa ja muita apuvälineitä.

Mitä isompi ja painavampi vene, ja mitä kovempi vauhti, sitä pahemmat ovat vauriotkin aina - lienee mahdotonta rakentaa sellaista venettä joka kestäisi kaiken mahdollisen? No toki , tehdään vene paksusta teräsplootusta, pannaan potkuri tynnyrin sisään suojaan ja verkot vielä eteen ... varmasti aivan toimiva jäissä ja kivikoissa ajoon, ei haittaa pikku kolhut. Ja 60 senttiä krominikkeliterästä kestää vaikka ison torpeedon iskun kylkeen... tai kesti ainakin viime sotien aikaan.

Mutta jos tarkoituksena on tehdä nopea vene , ei siitä voi samalla tehdä pomminkestävää. Kyllä kai nykyajan muovikipotkin vedellä täyttyvät jos niilla ajaa kivien yli siihen malliin että repeää koko perävetolaite? Tai pohja halkeaa.

Akseliveto ilman köliä ja kalarautoja on arka , sen ymmärtää varmaan jokainen. Mutta ei kai sekään niin heikko ole, eikä saa olla että vene heti uppoaa jos vähän potkurin lapa kiveä hipaisee.

Omassa veneessä ui keula suurin piirtein yhtä syvällä kuin akselin kannatin , joten sellaiset kivet jotka osuisivat akseliin tai kannattimeen, osunevat toivottavasti ensin kölilistaan .... näin siis hiljalleen uppouma-ajossa. Täydessä vauhdissa tulevat rojut sisään, oli ne kiinni miten tahansa, tai jäävät sinne kalliolle ja puoli perää siinä mukana.

Tärkeintä akselin tuennassa on että se on riittävän luja ja tukeva, ei lähde tärisemään eikä ravistamaan missään oloissa ( kova ravistus voi rikkoa paikat yhtä hyvin kuin kivikin). Lisäksi nopeassa veneessä niitä rautoja ei saisi pohjan alla olla liikaa jarruttamassa , tuskin sitä tehoa kellään hukattavaksi riittää.

Mutta omat hyvät ja huonot puolensa kussakin ratkaisussa, jääköön jokaiseen omaan harkintaan mitä itselleen hankkii tai tekee.
Mile

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 09.01.2006 11:36

Minkäs takia siihen pitäis tehdä niin jämäkät sivutuet että ne tulee pohjan läpi. Entäs jos tekis vain yhden pystytuen, joka ois lätkällä pohjassa kiinni. Jos akseli ja ropeli on tasapainossa, niin kyllä se muutaman kymmenen senttiä pysyy heilumatta ilman sivuttaistukeakin, ja jos tulee kivi vastaan ja joku taipuu niin se on vain akseli.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.01.2006 19:45

Voih - ei kait täällä ole kellekkään kettuiltu...
Tuo idea turvatyynystä veneessä tuhoaisi kokonaan yhden veneilyn ideoista - miespuolisilta veneilijöiltä vietäisiin loputkin munista tässä lähes turvamaksimoidussa yhteiskunnassa ;)
Kyllä kait se tuo Japekki on lähellä sitä linjaa mitä minä haen eli miksi ne sivutuet pitäisi olla semmoista jöötiä että perseessä on kaksi ämpärin kokoista holea kölin molemmin puolin kun johonkin osuu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 09.01.2006 21:24

Veli-Matti kirjoitti:Kyllä kait se tuo Japekki on lähellä sitä linjaa mitä minä haen eli miksi ne sivutuet pitäisi olla semmoista jöötiä että perseessä on kaksi ämpärin kokoista holea kölin molemmin puolin kun johonkin osuu.
Sitä minäkin kuvittelin, että teet lattaraudasta ne sivutuet edestäkatsoen viistoon ylöspäin ja keskelle kölilinjaa vähän jämerämpi, Ei esim. yhtä julmaa rautaa, kuin minun veneessä ne trimmitason tuet.
Eikös se tommosessa pienessä kevyessä veneessä, missä vauhtiakin pitäisi kohtalaisen näpsäkkäällä koneella saada, ole tärkeää tehdä siitä tukisysteemistä mahdollisimman siro.
Rustaappa se tuenta ja laita kuvia tänne, niin saahaan porukalla sitä sitten arvostella. ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 11.01.2006 8:54

Mulla on muuten vielä polttoainetankki sen tukiraudan päällä .... tuleepahan sällille ainakin "loistava" lähtö. No onneksi siellä on vaan löpöä tai mitä lie naftaa, ja tankkikin on 9 mm koivuvaneria ja sisällä lasia epoksin kanssa.

Luulisin että siitä pompsahtaa se tukiraudan ympärille valettu möykky puukarmeineen ylös, repii siinä samalla veistokaaren irti pohjalevyistä, mutta itse tuen kohdalta kölipuuhun pitäisi vain tulla reikä ... tai sitten tulee tosi iso reikä :-)

Oli tuossa syksyllä veneennoston yhteydessä vähän ongelmia, ei saanut potkuria irti rannalla ( ei mene tuollainen avoin akseliveto kunnolla tavalliselle trailerille tai jäisi potkuri maata raapimaan, niin piti tunkilla nostaa veneen perä ylös ... siitähän akselin tukilaakerin alta sai tunkilla kivasti nostettua ... ei edes rusahtanut , painoa tuli kuitenkin puolet tuosta 1½ tonnista.

Nyt sitten pitäis repiä koko roska auki ja irti, kun sain päähäni muuttaa vetokulmaa pienemmäksi, ja laittaa samalla läpivieniksi vannasputken tukilaakerilla.

Tarviiko kukaan Eliche Radicen tekemää PSO tyypin läpivientiä ? Sopii ainakin 35 mm akselille, kulma on säädettävissä olikohan 10-17 asteen välillä ... kaipa vaihtamalla taliboksin sopii pienemmällekin. Irrotus tapahtuu kunhan kevät etenee...

http://www.elicheradice.com/sitoinglese/pr_astucci5.htm
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.01.2006 12:39

Kyllä se tuommoinen "pirtuvene" akselirakenne on sieltä surkeimmasta päästä kun ajatellaan mahdollisia havereita. Mutta en viitsinyt alkaa rakentamaan suippoa fiskariperää pirtuveneeseen ihan vaan sen takia että rakenne olisi parempi - on kaksi perää jota en vaihda; pirtuveneen ja
vaimon !
Kuljetusongelmia, niin kuin Mile kertoi, tulee ihan varmasti mutta tokko veneily niihin kaatuu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 11.01.2006 13:25

Laita veneen perään, akselin tuentojen etupuolelle, vedenpitävä välilaipio.
Vaikka peräpenkin etulaidan virkaa toimittamaan.
Jos akselin tuennat tuleekin pohjasta läpi, ei täyty koko vene vedellä.

Mutta eihän Pirtuveneellä kivelle kuulu ajaa, Merivartiosto saa silloin kiinni.

Hannu

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 13.01.2006 9:42

Nyt minä löysin sellasen kuvan mitä oon hakenu monta päivää. Elikkäs tuommoinen akselin tuenta: http://www.mbbw.com/WIP/DSC00746.JPG
Noissa kuitenkin on tehoja monia satoja heppoja ja tuntuu silti kestävän paikallaan. Voihan se vaikka vannasputkikin tulla siihen tukeen asti niin on vielä kestävämpi.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 13.01.2006 11:22

Tuo on se perinteinen malli. Mulla on periaatteessa täsmälleen samanlainen, mutta sillä erolla että varsi menee suoraan läpi kölipuun, ja on kiinnitetty runkoon veneen sisäpuolella. Tuo laipallinen pultattava veriso on toinen vaihtoehto.

Sellaisiakin näkee missä on kaksi vinossa olevaa tukea V-muodossa edestä/takaa katsoen , sitten toki mallia I jossa akseli keskellä tota I:tä ja alapää toimii kalaraudan ja peräsimen alatapin tukena ... tai siis siellä menee vaakasuora palkki alhaalla.

Mutta tuossa valokuvassa oleva malli on toki kaikein virtaviivaisin ja vastustaa kulkua vähiten.

tässä pari paikkaa josta voi saada valmiita, tai ottaa mallia:

http://www.elicheradice.com/sitoinglese/pr_abase2.htm
(pultattava malli)

http://www.elicheradice.com/sitoinglese ... inare2.htm
( mulla on tämmöinen , ja siis valettu puulaatikon sisään epoksisilla, ja liimattu kiinni kaareen ja kölipuuhun , ja on vahva)

ja useampaa mallia:

http://www.glen-l.com/
sieltä kun ottaa Inboard Hardware sivut, sitten luettolon Hardware Index ,

ja hakee S:n kohdalta aakkosista Strut ...

Glen L:n kirjassa Inboard Motor installations löytyy piirustukset tuollaisesta jalasta mitoituksineen , jonka mukaan voi tehdä puumallin ja käydä valimossa teettämässä sellaisen.

Yksi vaihtoehto on toki tehdä sellainen hitsaamalla rosterista , jota samaisessa kirjasessa sanottiin kilpamalliksi .

Pääsääntö toki, että mitä isompi kone, sitä tukevampi pitää tuennankin olla. Tuota ei välttämättä tule ajatelleeksi kun perinteisessä veneessä vannasputki menee paksun kölipuun lävitse ja perälaakerikin kiinni samassa - on meinaan pahuksen tukeva kunnes kölipuu lahoaa ympäriltä.

Perätuen jälkeen ei akseli saa kovin pitkään tulla tukemattomana, tai sitten pitäisi teettää erikoisakseli jossa riittävän paksu halkaisija potkurille asti.

Eihän tasapainossa oleva ehkä potkuri ravistakaan juuri ollenkaan, mitä nyt kurveissä tulee jonkin verran vääntöä , mutta annas olla kun lavasta lähtee pieni pala kärjestä, niin johan alkaa tulla värinöitä tai sitten lavan kulma kääntynyt luppakorvalle .... silloin on akselin tuennan syytä olla tukeva, niin veneellä pääsee aina linkuttamaan kotisatamaan tai edes turvaan.
Mile

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 13.01.2006 11:25

olisi myynnissä 2 kpl erilaisia noita pronssisia akseli tukia. ja 2 kpl pronssi peräsimiä ym..

laivuri
Viestit: 21
Liittynyt: 22.03.2005 14:31
Paikkakunta: vääksy

Viesti Kirjoittaja laivuri » 13.01.2006 17:22

minulla on omassa M/S Ensossa akselin läpimeno ja tuenta seuraavasti:
-akselin läpimeno kölistä ,jossa on vesivoideltu laakerointi
-akseli on paljaana n. 2,5 m ja sen loppupää on tuettu Y-muotoiseen kappaleeseen ,jonka yläsakarat on hitsattu 10 cm leveään vanteeseen ,joka on n. 1,5 m pitkä ja niitattu pohjalautoihin pohjan poikki muotoon ,joten Y-kappale jakaa akselista aiheutuvat paineet isolle alalle.
Y-kappaleen keskipisteessä on tukilaakeri ,jonka jälkeen akselin kartio ja siinä potkuri
-lisäksi aluksen kölistä jatkuva kalarauta kiinnittyy Y-kappaleen alapäähän ja jatkuu potkurin taakse jossa loppupäähän kiinnittyy peräsinakselin alapää
M/S Enso on 14 m pitkä ja koneteho 110 hv/diesel ,joten "paineita" on ,mutta ko. rakenne on toiminut jo 79 vuotta.
Nähdäkseni tällainen rakenne sopii hyvin "pirtuveneeseesi"

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.01.2006 21:54

Laivuri; tarkoitit kai että pirtuveneeseesi eikä "pirtuveneeseesi"? ;)
Kyllä se rakenne joku tuommoinen tulee olemaan. Lopullinen rakenne selviää vasta kun löysään hitsikahvan kourasta ja laitan kuvat siitä tänne arvosteltavaksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JT
Viestit: 192
Liittynyt: 14.10.2003 1:36
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja JT » 14.01.2006 0:08

En tiedä onko tästä apua, mutta omassa rautaisessa "pirtuveneessä" on akseli tuettu näin:

Kuva

Hiekkapuhallus on vielä tekemättä ja peräsinkin lerpattaa irti.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.01.2006 0:28

Tuo on yksi pätevä ratkaisumalli. Käsittääkseni Laivurin veneessä jo 76 vuoden pikakäyttötestin läpikäynyt.
Onko sinulla JT muita kuvia tuosta veneestäsi?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin