Konepedin kumityynyt / tärinänvaimentimet?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Konepedin kumityynyt / tärinänvaimentimet?

Viesti Kirjoittaja JLN » 05.01.2006 13:50

Terve,

Onko jollain suositella jotain tiettyä mallia/valmistajaa?

Katselin, että Turun Meredinissä olisi Polyflexin tyynyjä. Niistä mitään sanottavaa?

Mulla on tällä hetkellä akseli suoraan vaihteessa kiinni, siis ei mitn vaimenninta, scatraa tms. Onko mielestänne miten välttämätöntä hommata tuohonkin jotain "joustavaa" samalla kun vaihtaa konepetin kumit?

Tuohon akseliin laitettavan kilkuttimen takia pitäisi repiä koko akseli pois ja viedä lyhennettäväksi, joten ei viittis millään, kun muutakin on...
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 05.01.2006 16:12

Itse laitoin scatran samaan aikaan kuin kumityynytkin. Ehkä kevyempikin joustava laippa tms käy, mutta jotakin pehmennettä välissä täytyy olla. Jos kone liikkuu ja akseli ei, niin joku aina joustaa -- mieluiten sellainen osa joka on joustamaan tarkoitettu.

Akselin sahasin itse poikki veneessä ilman ongelmia.

Kumityynyissä on tärkeää että ne on tarkoitettu oikeaan painoluokkaan eli pehmeys on sopiva (mitataan Shore-asteikolla). Varsinkin 4- tai 6-sylinteriseen koneeseen kannattaa luullakseni valita varsin pehmeät tyynyt. Oma kolmepyttyinen Perkins toimii muuten hyvin, mutta vähän tyhjäkäynnin yläpuolella on "kielletty" kierrosluku, jossa koko moottori heiluu melkoisesti.

Meredin ei taida olla edullisin paikka ostaa kumityynyjä. Esim Veneakselisto tai Mepratuote saattaa olla paremmin erikoistunut ja edullisempikin firma.

Kumitassujen asennus edellytti moottorin kiinnityskorvakkeiden uusimista yms, mutta hommat hoituivat kätevästi paikallisella pajalla. Projekti todella kannatti: amalgaamit pysyvät hampaissa ja äänikin on selvästi entistä hiljaisempi.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 05.01.2006 16:25

Millainen akseli sinulla on, kun katkaisit sen veneessä ja millä teit sen?
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 06.01.2006 23:22

Kunnon akseliterästä. Työkalu oli veneveistämön metallisaha, en jaksa muistaa millainen -- tapahtui about 17 vuotta sitten.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 07.01.2006 11:49

Taitaapi halvimmillaan saada kumityynyt Helsingistä ja oliskohan lafkan nimi ollut knorring? Mutta kannattaa tosiaan laittaa se joustolaippa/joustokytkin etc. myös akseliin, kun tyynyt kumminkin antavat perikse ja jos ei akseli anna niin tärinä ei kyllä mihinkään häviä... itse laitoin edelliseen paattiin centraflexin joustokytkimen (koneena oli 25hpn 3-pyttyinen vetus joka täristi aika hyvin) ja tuo ainakin toimi loistavasti :-)
E mare libertas

tero75
Viestit: 14
Liittynyt: 22.08.2005 14:41
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja tero75 » 11.01.2006 12:48

etola on hyvä paikka käydä katsastamassa sen firman tarjonta
keskimoottorit kunniaan

Vastaa Viestiin