onhan noita koneitta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

onhan noita koneitta

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 04.01.2006 16:59

Andros, Turku
Kipinä, Kuopion konepaja (Helin)
Vire, Valmet
Toras, Rauma
kotkan-poika
Björklund, Pietarsaari
K.V.K, Helsinki
Ares, Helsinki
Lankisen kone paja. Helsinki
suomi , Helsinki (piiratti kipinä )
Larus (perämoottori) Helsinki
Dundeberg , Tampere
Wickström .
Olympia ,
Sarlin (maamoottori)
veto (Porin-konepaja maamoottori)
Dalsbrukare, Talintehdas

joku voi jatkaa lista ja täydentää mitä tietää
ja olisi kivaa saada tietoa suomikeskimoottoreista

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.01.2006 21:54

Siis tuota onko sinulla nuo kaikki em. koneet?
Minulla olisi 300-350 kuvaa vanhoista moottoreista ja taitaapa olla jostain n. 100 eri merkkisestä (koti ja ulkomaisia) mutta eipä noita ole juuri joutanut vaihtamaan tuonne sivujeni Vanhoja moottoreita kansioon. Mutta jossain välissä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Antti Aho
Viestit: 21
Liittynyt: 04.05.2005 16:33
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Antti Aho » 04.01.2006 22:03

Muutamia kysymyksiä hb-77:lle:

Montako Kipinän (siis Helinin Kipinän) mallia löytyy? Onko Kotkan-poika kaksi- vai nelitahtinen, kytkimellä vai ilman? Onko KVK 2-pyttyinen 2-tahtikone vai onko olemassa muitakin malleja? Mitä Ares-malleja omistat? Millainen on Lankisen konepajan moottori? Entä piraatti-Kipinä? Onko Dunderbergin kone sitä tavallisinta eli 5-heppaista mallia?

Ja Veli-Matille: laita ihmeessä kuvia vanhoista koneista sivuillesi, kun vain joudat.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.01.2006 22:29

Onhan siellä jo vähän toistakymmentä kuvaa...
Kuvissa oleva Regal on muistaakseni myös suomalainen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 04.01.2006 23:16

löytyy
Andros, Turku 1 syl (sihi vesipumppu) 2syl venemoottori
Kipinä, Kuopion konepaja (Helin) 5.7 2 kpl ja 2 syl malli
Vire, Valmet bvr103 vm 51,52,55,56,57,59,60,61
Toras, Rauma 1syl 2t
Björklund, Pietarsaari 1syl 2t
K.V.K, Helsinki 2 syl 2t vm 1937
Larus (perämoottori) Helsinki 4kpl
Dundeberg , Tampere
Wickström . ma 10-14 hp vm1955 , ac 2-3hv vm 1955, h-malli (1 syl 5-7 hv) , kc 6-8 hv 2 syl , 1 syl umpipää. ym
Olympia 5 kpl
Sarlin (maamoottori)
veto (Porin-konepaja maamoottori)
B.m.v 5 hv 3kpl
teijo(maamoottori) 2kpl
ym koneitta noin 100 kpl

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 05.01.2006 0:11

mää oon jonku verran kattellinen, ei voi mittää, pakko tunnustaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.01.2006 0:28

Itse olen koettanut pysyä erossa noista koneista mahdollisimman paljon ettei vaan jäisi koukkuun. Remppoja on sitten tullut tehtyä useampaankin eri merkkiin - kas silloin niitä ei tarvitse ottaa vaivoikseen.
Tällä hetkellä taitaa olla tallissa vain kaksi Kiekfaeffer Mercurya ja Tohatsu sekä kolme lättäpäätä, Albin O-41 (vai olikohan se O-21?), Ford Marine ja Honda. Ja niistäkin pitäisi päästä eroon kun tarvitsen tilaa enemmän suoraan toimintaan.
Yleensä minä delegoin kaikki romut umpitollolle velipojalle se kun ei tajua kieltäytyä ;)
Kaikkea muuta rojua sitten taas tarttuukin liiveihin; kirjoja, vanhoja patruunoita, puukkoja, kaaveita, mittareita, työkaluja, luita, lehtiä, lehtileikkeitä, jne...
Vaimo ei pidä ihan terveenä mutta on ymmärtänyt minua jo 25 vuoden ajan ihan kivasti. Oliskohan hoitoalan ammatilla jotakin tekemistä asian kanssa???
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 05.01.2006 9:41

kipinä löytyy aika monta eri vaihto ehtoja. kannata tilatta kipinä kirja jonka saa tilatta Kuopion kaupungin museosta. tulli viime keväänä markkinoille.
kotkan-poika on 1 syl 2 t ilman kytkintä pieni ehkä 4-5 hv, muista maaleista en tiedä onko. Oli myynnissä Forssan piknikillä 5 vuotta siten yhdellä vanhalla ukolla. Tyhmä ostin siltä Viren ja jättiin kotkan-pojan orvoksi sinne :O(
k.v.k on 2 tahti kone en tiedä onko muita maaleja ei tiedä oikein kukaan muukaan :O)
Lankisen konepajan moottori on kansa 1 syl 2 60 luvulla tehty kone uusia osia löytyy vielä.
piraatti-kipinä oli kipinä joka oli tehty vähän niin kuin salaa iltaisin yhdessä helsinkiläisessä valimo kone pajassa niitä henkilöstö teki jonkun 10 kpl omaan käytön. kaasuttimet ja magneetot etsittiin jostain romukaupasta ja loput tehtiin itse .
dunderbergin koneesta en tiedä mitään muuta et minulla on yksi sellainen.

lisää kone listaa mitä löytyy varastosta
Terhi perämoottoreita. 3,4,5,9.9,14,15,20 hv
pikisaari 1 syl 2 t ilmankytkintä Oulussa tehty ja jansixin ammattitaidolla entisöimä. Elikkä tosi hyvä !!!!!:O)
M.T.K Turku 1 syl ja 4t 3-5 hv ilmankytkintä
ulkomaalaiset koneet
Albin 0-21 Kadett 2 syl
Albin 0-411 4syl 28 hv
Albin ad-21 Diesel
Lister 3 syl 12.75 hv Diesel
Detroit marine engine 1 syl 2tahtinen sen valmistus loppui vuonna 1912 kun siitä tuli sandow marine engine
siten löytyy yksi virossa tehty luultavasti albinin jonkin näköinen kopio 1syl 4tahti kone noin 5-6 hv
Volvo B16
Volvo MB10A
pitää joskus listatta kaikki koneet .
siten löytyy kirjalisuuta ja muuta alaan liittyvä aika paljon
esim. moottorivene kirja vuodelta 1928 Vallinin kirjoittama
siten Wickströmin vuosi malli luettelot ja valmistus määrät joka vuodelta kuhan löydän paperit :O)

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05.01.2006 21:24

Huh, huh, ei tässä kannata enää mitään harrastaa, kun kaikki on jo harrastettu.
Kyyrö

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 05.01.2006 23:04

tuoltakin löytyi yksi albin O-21 15000SEK

http://www.blocket.se/li?ca=11_s&q=moto ... =1&w=3&o=1
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.01.2006 23:04

Kaikkea potaskaa sitä tulee muistin varalta heiteltyä; kerroin aikaisemmin venäläisestä bensiinidieseltraktorista ja kerroin sen olevan mallia KS-21. Oikea merkki on DT-14 A Harkov. Tuo iso A merkitsee juuri sitä bensiinidiesel toimista mallia. Mitenkään harvinainenkaan se ei ole sillä niitä (myös mallia DT-20) tuotiin vuoteen -60 mennessä maahan n. 400kpl jonka jälkeen valtioneuvosto kielsi Vakolan suosituksesta sen maahantunnin vedoten turvallisuuteen. Saikohan Kekkonen nootin Hrusthevilta kun suomalaiset jästipäät menivät kieltämään neuvostotuotteen maahantuonnin;)
Lempinimi oli kätevästi "Täystuho" - lienee tullut tuholaismyrkky DDT:stä
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.01.2006 21:51

No nyt siellä olisi muutama uusi kuva koneista ja olisin laittanut enemmänkinmutta msn tökkäsi taas...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19.04.2005 8:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 10.01.2006 16:57

Missahan kunnossa tuo Volvon 10 olis? Jos se olis siis vaikka kaupan?
AVA = Afrikka voittaa aina

tero75
Viestit: 14
Liittynyt: 22.08.2005 14:41
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja tero75 » 11.01.2006 12:40

älkää unohtako tampellaa. mulla olisi yksi pientä remonttia vaativa nurkissa lojumassa.
keskimoottorit kunniaan

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18.01.2005 12:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 11.01.2006 23:15

volvo 10 on osina ja se odotaa lohkoa oulusta
kyllä se kevään aikana tulee myyntiin . on turhan uusi kone museoon.

nyt tulli kaksi uuta konetta Toras 1 syl 2t ja Björklund 2 syl 2t jossa kierto kankipoikki ja lohkosta pihalla.

Vastaa Viestiin