B.M.V no kuinka se nyt kirjoitetaan ?
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18.01.2005 12:17
- Paikkakunta: porvoo
B.M.V no kuinka se nyt kirjoitetaan ?
kyllä se kirjotetaan B.M.V
jos joltain löytyy yli neljä konetta jossa lukee B.M.W ( porin konepajan tekeleitä )niin syön sanani .O)
ainakin muulla lukee kolmessa koneessa B.M.V
jos joltain löytyy yli neljä konetta jossa lukee B.M.W ( porin konepajan tekeleitä )niin syön sanani .O)
ainakin muulla lukee kolmessa koneessa B.M.V
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jep. Selevä tojisteha se o ja niitä ku vaa löytyy molemmile kirijotustavvoille...
Nii että niinku B.M.V. ja B.M.W.
Nii että niinku B.M.V. ja B.M.W.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20.02.2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mökin leivinuunin luukussa komeilee BMW (tuplaweellä), eikä se takuulla ole Bayerische Motoren Werken tekele. Bemari otti tuon lyhenteen käyttöön vasta 1917 http://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische ... n_Werke_AG
kyllä se on Björneborgissa värkätty.
kyllä se on Björneborgissa värkätty.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Elekää poikoset ruvekko leikkimään ammattimiesten kanssa ;)
Nimittäin otin hieman nokkiini mahdollisuudesta(tosin hyvin, hyvin pienestä) että minä olisin väärässä ja hb-77 oikeassa. Tai mikäs se nyt "hieman" on jos vietää unettoman yön, vetää pään täyteen ja ajaa Feinin akkuporakoneella tökkien perheen pakkaseen...
Siispä turvauduin ammattimiehen apuun ja soitin Pääskylän Matille ja sieltähän se tuli:
B.M.W. on oikea lyhenne n. vuoteen 33-35 asti ja B.M.V. on ollut käytössä sitten sen jälkeen. Kysymys on siis Porissa tehdyistä kamppeista. Hommaa sotkee vielä tässä hässäkässä että hurreilla on ollut ainakin yksi B.M.W.-merkintää käyttänyt konepaja.
Ja joka ei tiedä kuka Pääskylän Matti on niin ei kannata alkaa kinaamaan mitään näistä hommista - kyllä jämpti on näin!
;) ;) ;)
Nimittäin otin hieman nokkiini mahdollisuudesta(tosin hyvin, hyvin pienestä) että minä olisin väärässä ja hb-77 oikeassa. Tai mikäs se nyt "hieman" on jos vietää unettoman yön, vetää pään täyteen ja ajaa Feinin akkuporakoneella tökkien perheen pakkaseen...
Siispä turvauduin ammattimiehen apuun ja soitin Pääskylän Matille ja sieltähän se tuli:
B.M.W. on oikea lyhenne n. vuoteen 33-35 asti ja B.M.V. on ollut käytössä sitten sen jälkeen. Kysymys on siis Porissa tehdyistä kamppeista. Hommaa sotkee vielä tässä hässäkässä että hurreilla on ollut ainakin yksi B.M.W.-merkintää käyttänyt konepaja.
Ja joka ei tiedä kuka Pääskylän Matti on niin ei kannata alkaa kinaamaan mitään näistä hommista - kyllä jämpti on näin!
;) ;) ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30.03.2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Selitys tälle ensin W kirjaimen, ja myöhemmin V kirjamen käytölle voi olla näin yksinkertainen. Vanhempaan aikaan saksa oli merkittävä kieli esiteollisessa suomessa ja saksan kielessä V kirjain lausutaan ähvänä (F:änä) ja W normaalina V:eenä. Näin on W ja V kirjaimia käytetty myös vanhoissa suomenkielisissä kirjoituksissa http://www.cc.jyu.fi/%7Essryhane/uusi/kaannos.htmVeli-Matti kirjoitti:Elekää poikoset ruvekko leikkimään ammattimiesten kanssa ;)
Nimittäin otin hieman nokkiini mahdollisuudesta(tosin hyvin, hyvin pienestä) että minä olisin väärässä ja hb-77 oikeassa. Tai mikäs se nyt "hieman" on jos vietää unettoman yön, vetää pään täyteen ja ajaa Feinin akkuporakoneella tökkien perheen pakkaseen...
Siispä turvauduin ammattimiehen apuun ja soitin Pääskylän Matille ja sieltähän se tuli:
B.M.W. on oikea lyhenne n. vuoteen 33-35 asti ja B.M.V. on ollut käytössä sitten sen jälkeen. Kysymys on siis Porissa tehdyistä kamppeista. Hommaa sotkee vielä tässä hässäkässä että hurreilla on ollut ainakin yksi B.M.W.-merkintää käyttänyt konepaja.
Ja joka ei tiedä kuka Pääskylän Matti on niin ei kannata alkaa kinaamaan mitään näistä hommista - kyllä jämpti on näin!
;) ;) ;)
Myöhemmin saksan kielen vaikutus väheni ja Ruotsin kielessä V kirjain lausutaan normaalina V:eenä.
Lill-Klas
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei kait tuohon W:n muutumisesta V:ksi parempaakaan selitystä ole...
Kaksoisveet on tippuneet vuosien varrella kokonaan pois niin puhe- ja kirjakielestäkin. Tänä päivänä niitä taitaa olla ainoastaan sukunimissä.
Kaksoisveet on tippuneet vuosien varrella kokonaan pois niin puhe- ja kirjakielestäkin. Tänä päivänä niitä taitaa olla ainoastaan sukunimissä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuo kirjoitustavan vaihtumisen aikaväli on epämääräinen ja taitaa itseasiassa olla vuosien -33 ja -37 välillä. Syyhän tähän on se että olemassa on joitakin koneita joissa on molemmilla tavoin leimattuja osia ja sitten joskus vuonna -37 on kasattu vanhan kirjoitustavan mukaisesti (eli ennen v. -33) valetuilla osilla uusia koneita. Kolme asioista minua paremmin perillä olevaa antoivat näillä perusteilla vuosilukuja em. vuosien väliin ja tarjosivat myös tuommoista selitystä epämääräiselle ajankohdalle.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Se tuo suomalainen konepajateollisuus tai pitäisikö sanoa kotipajateollisuus on tuottanut suorastaan ihmeellisen määrän erimerkkisiä koneita. Käsittääkseni pelkästään akselilla Pietarsaari - Kokkola - Vaasa on tehty yli 200 erimerkkistä moottoria ja valtaosaa näistä myös venekäyttöön. Todennäköisesti suurin osa merkeistä on jäänyt muutaman tai muutaman kymmenen tuotantomääriin mutta tunnetuimpiahan siellä ovat Olympiat ja Wikströmmit, jotka molemmat taitavat päästä yli 5000 tuotettuun moottoriin. Yhtenä erikoisuutena on sitten vielä nimettömät moottorit joita verstaiden työntekijät ovat kasanneet joka hylkyosista kunnostamalla, varastetuista osista tai sitten suunnittelemalla itse koneet ja tekemällä ne työnantajan tiloissa joko luvalla tai ilman lupaa.
Vaikka kyllähän se tilanne on ihan samanlainen ollut ympäri maailmaa millä tahansa teollisuuden alalla. Muistan dokkarin -80 luvulta jossa kerrottiin Pakistanin Peshawarin asepajoista - tilauksesta sai mitä tahnsa asetta vanhasta kymppirouningista Sergei it-tykkiin. Ja kaikki tehtiin jonkin peltihökkelin takapihalla viilalla ja jalkakäyttöisellä sorvilla. Koe ammunnat suoritettiin sitten kadulla pajan edessä...
Vaikka kyllähän se tilanne on ihan samanlainen ollut ympäri maailmaa millä tahansa teollisuuden alalla. Muistan dokkarin -80 luvulta jossa kerrottiin Pakistanin Peshawarin asepajoista - tilauksesta sai mitä tahnsa asetta vanhasta kymppirouningista Sergei it-tykkiin. Ja kaikki tehtiin jonkin peltihökkelin takapihalla viilalla ja jalkakäyttöisellä sorvilla. Koe ammunnat suoritettiin sitten kadulla pajan edessä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tehtaan painamissa prosyyreissä kai kuvastuu se, mitä mieltä tehdas itse on ollut asiasta aikanaan.
Kansallisarkiston pienpainatteissa
http://digi.lib.helsinki.fi/index.html
näkyy, kun hakee BMV:llä ja BMW:llä, että konepaja käytti prosyyreissään BMW:tä vielä 1930, ja BMV:tä 1.2.1935 alkaen. Vuosilta 31-34 ei ole BMV/W prosyyrejä.
Kun hakee "björneborgs mekaniska":lla:
Jauhelihamyllyprosyyreissä Werkstad muoto 1931.
Sampo-prosyyrissä Werkstad muoto 1932.
Takorautatuoteprosyyreissä Werkstad 1933.
Sampo prosyyri 1.1.1934, siinä on lukee Verkstad, mutta myös BMW. (Mikseiköhän tätä löytynyt BMW-haulla??? Haku on aika kökkö muutenkin.)
Prosyyrien perusteella näyttäisi olevan BMW -> 1934, BMV 1935 ->.
Hannu
Kansallisarkiston pienpainatteissa
http://digi.lib.helsinki.fi/index.html
näkyy, kun hakee BMV:llä ja BMW:llä, että konepaja käytti prosyyreissään BMW:tä vielä 1930, ja BMV:tä 1.2.1935 alkaen. Vuosilta 31-34 ei ole BMV/W prosyyrejä.
Kun hakee "björneborgs mekaniska":lla:
Jauhelihamyllyprosyyreissä Werkstad muoto 1931.
Sampo-prosyyrissä Werkstad muoto 1932.
Takorautatuoteprosyyreissä Werkstad 1933.
Sampo prosyyri 1.1.1934, siinä on lukee Verkstad, mutta myös BMW. (Mikseiköhän tätä löytynyt BMW-haulla??? Haku on aika kökkö muutenkin.)
Prosyyrien perusteella näyttäisi olevan BMW -> 1934, BMV 1935 ->.
Hannu
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22.01.2004 3:34
- Paikkakunta: Oulu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joo, kieltämättä se joskus otta koville kun ei näköjään voi olla koskaan väärässä ;) ;) ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 28.08.2003 18:28
- Paikkakunta: tampere