Peräsinakselin kiila

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
kryssare
Viestit: 9
Liittynyt: 06.10.2005 12:37
Paikkakunta: Helsinki

Peräsinakselin kiila

Viesti Kirjoittaja kryssare » 02.12.2005 9:16

Terve. Edessä olisi peräsimen irroitus, mutta millä ihmeellä saa sen kiilan akselin ja lavan liitos kohdassa irti? Akseli on happoista ja kiila näyttäisi olevan messinkiä. Olen yrittänyt kuumentaa hieman ja sen jälkeen naputella, mutta mikä olisi ns. oikea tapa ?
Vene on pitkäkölinen eli kiila on ollut veden alla ja peräsintä ei ole irroitettu välttämättä yli 50 vuoteen.
Kiitos

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08.10.2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 02.12.2005 9:25

Ko. materiaalit eivät vaadi lämmitystä. Katso, että lyöt kiilan ulos oikeaan suuntaan. Ei pitäisi olla paha homma. Itse pähkäilin saman asian kanssa aikoinaan. Poistin maalin ja katsoin mihin suuntaan irroitus tapahtuu. Ongelmia ei ollut.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 02.12.2005 9:56

Mulle tulee em ohjeiden lisäksi mieleen oikeanlainen meisseli, tuurna, tappi tai mikä se nyt onkaan, jolla kiilaa lyö pois. Eli smirklaa sellainen. Ja sitten sopivan suuruinen vasara, ja sitten ehkä jotain painavaa alueelle taustatueksi.
Sitten minun arsenaalissa on irti poraaminen ja perskojen poisto tapilla. Sen jälkeen on tietysti tehtävä uusi kiila.
Kyyrö

kryssare
Viestit: 9
Liittynyt: 06.10.2005 12:37
Paikkakunta: Helsinki

kiila

Viesti Kirjoittaja kryssare » 02.12.2005 10:31

Kiitos neuvoista eli oikeat työkalut ja raakaa voimaa.

Moparmies
Viestit: 82
Liittynyt: 12.10.2005 18:41
Paikkakunta: Ryttylä

Viesti Kirjoittaja Moparmies » 02.12.2005 17:49

Kuumennuspuoleen sellainen vinkki, että kuumaan rautaan (tai vast.) kun sulattaa ihan tavallista kynttilän steariinia, niin steariini tunkeutuu erinomaisen hyvin metallipintojen väliin (esim. kierteet yms). Helpottaa jumikohtien avausta yllättävän paljon!

Kuumennuksen voi hoitaa vaikka kuumailmapuhaltimella, eli ei vaadi edes kallita vehkeitä.

Vastaa Viestiin