Evinrude big twin 40 -68

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
htg
Viestit: 42
Liittynyt: 26 Huhti 2003 17:55

Evinrude big twin 40 -68

Viesti Kirjoittaja htg » 04 Marras 2005 22:36

Elikkä tuli hommattua kaverin kanssa mahonkinen tuulilasivenho jonka perässä siis tuo evinrude big twin 40 vuodelta -68.......

Onkos kellään kokemuksia kyseisestä moottorista? Tarkoitus olisi käydä kone läpi ja saada se ajoon ensi kesäksi, ilmeisesti viimeiset viisi vuotta tai jotain se on ollut käyttämättä (ajosta se siihen jäi).

Kaikki tieto koneesta kiinnostaa, esim. heikot kohdat, mitä kannattaisi tarkistaa.........

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 05 Marras 2005 20:37

itsellä on ollu vm 62 jonssoni 40 hv, joka on sama kone omani oli vaan vanhempi. sähköstartilla ja imulla varustettu. se oli myös usemman vuoden ollut ajamatta joten tein seuraavan huollon: vauhtipyörä ulosvetäjällä pois ja kärkien viilaus ja säätö. kaasuttimen purku ja puhdistus. startin purku ja puhdistus ja puslien rasvaus. tulppien säätö ja puhdistus/ vaihto. vaihteiston irrotus ja vesipumpun siipipyörän tarkastus/vaihto. vaihteiston öljynvaihto, jos se on harmaata on seassa vettä. jolloin sen tiivisteiden ja stefojen vaihto on edessä. ja kaikesta tärkeintä oisi tietää onko koneeseen ajettu suojaöljyt sisään kaasuttimen kautta vuosia sitten kun se on jäänyt käyttämättömäksi. kampikoneisto vaatii tuon suoja öljyn talveksi, muuten neulalaakerointi menee pilalle pahimmassa tapauksesa talven aikana. ei muuta kuin hommiin niin taas yksi vanha kone saa lisävuosia. ps: onko koneessa sähköperä?

htg
Viestit: 42
Liittynyt: 26 Huhti 2003 17:55

Viesti Kirjoittaja htg » 05 Marras 2005 21:28

Toivottavasti ei tarvitse ruveta stefa/laakerirempaan.... Kone on tosiaan "ajosta" jäänyt seisomaan veneen perään taivasalle noin viisi vuotta sitten, ei varmaankaan ole suojaöljyjä tai muutakaan tarpeellista tehty.

Kyseessä on karvalakkimalli, ilman sähköperää/starttia, mutta eiköhän sen käyntiin saa nykäisemälläkin ja koneen ylös pienellä urheilulla. Kyseessä on kuitenkin kauniin kesäpäivän kruisailuvene eikä joka kelin kulkine.....:-)

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 06 Marras 2005 00:52

tere! tarkoitin tuolla sähköperällä omc:seen käyttämää systeemiä jossa vaihteistoa eteen/vapaa/taakse käytettiin sähköisesti eli ei ollut kuin kaasuvaijeri, eivaihde vaijeria vaan solenoidi hoiti tuon, ja ei ollu niin varma...

htg
Viestit: 42
Liittynyt: 26 Huhti 2003 17:55

Viesti Kirjoittaja htg » 06 Marras 2005 11:04

No niin justiinsa! Ei ole paljoa tullut näiden kanssa pelattua, niin ei termitkään ole hallussa... Koneessa on kyllä vaihdevaijeri eli ei sitä sähköperää...

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Kesä 2003 08:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 07 Marras 2005 08:17

Meillä oli kanssa Big twin liki 20 vuotta, joka tuli myytyä muutama vuosi sitten. Varma peli, jos muisti vaihtaa tulpat joka vuosi. Eipä sille mitään muuta koskaan tehtykään peräöljyjen vaihdon lisäksi. Jos ei muutamalla vedolla käynnistynyt niin ei kannattanut kymmeneen minuuttiin kokeillakaan, kun kasteli tulpat. Starttisuihkeesta oli suuri apu, jolloin käynnistyi viimeistään toisella vedolla.

Aijai kaiholla muistelen miehekästä käyntiääntä. Pidettiin tyhjäkäyntiääntä aina venemoottoreiden V8-sina.
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 07 Marras 2005 19:26

Sen verran on kokemusta, että oli samanlainen -67. Seissyt useamman vuoden (lämpimässä). Konetta noutaessani myyjä ehdotti, että pistetään kone veneen pohjalle ja hinataan paketti nostopaikalle (oli pakko ottaa paatti mukaan kun pelkkä kone ei ollut kaupan). Ehdotin, että ajetaan vehje nostopaikalle. Myyjä pyöritti päätään ja vielä enemmän seitsemännen nykäsyn jälkeen kun kone kävi. Kotona tein suunnilleen noi Jansixin mainitsemat proseduurit. Koneen jouduin myymään omaan paattiini sopimattomana (väärä rikipituus). Ostaja pisti viestiä perään, että pelaa kuin junan vessa.

Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 18 Marras 2005 11:39

Hyviä kokemuksia on minullakin, -64 33hp ja -67 40hp sähkövaihteilla. Bensa toki maistuu mutta en muista että olisi koskaan ollut mitään epänormaaleja ongelmia.

Alfameriltä löytyy Clymerin paksu kirja joka kattaa kaikki OMC-perämoottorit 60-70 luvuilta (en muista tarkasti) sisältäen räjäytyskuvat, testaukset, säädöt, sähkökaaviot yms. Maksoi joskus seitsemän vuotta sitten 240mk.
050 555 6424

Vastaa Viestiin