Albin O-21 / Volvo Penta '67 - Pura ja kokoa!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Albiino
Viestit: 4
Liittynyt: 21.10.2005 20:21

Albin O-21 / Volvo Penta '67 - Pura ja kokoa!

Viesti Kirjoittaja Albiino » 21.10.2005 21:03

Olen uusi kyseisellä koneella varustetun veneen omistaja ja tietääkseni koneeseen ei ole kajottu viimeiseen viiteen vuoteen. Leppoisan veneilyn varmistaakseni ajattelin perehtyä koneen sielunelämään hieman syvemmin. Eli avata koneen näin kauden päättyessä. Mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon ennen toimenpidettä? Jos on tietoa esimerkiksi kannen ruuvien kiinnitysmomentista tai magneeton ja yleensäkin sytytyksen säädöstä, niin neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.10.2005 22:37

Laittakaapa muut sitten jatkoa tähän tai huomautuksia:

Pese kone. Laske öljyt pois. Puhdista vaikka puukonkärjellä pulttinen juuret ja laita niihin irroitusainetta kaiken varalta. Ota muutama kuva koneen eri puolilta letkuineen päivineen sen ollessa vielä kasassa. Irroita jakaja/magneetto kun olet laittanut ajoitusmerkit kohdilleen ja merkkaa myös magneeton ja jakajan asento ajoituskohdassa jos pikkasenkin epäilyttää osaatko pyöritellä sen kohdilleen. Tarkista mahdollinen jakopään asento tässä vaiheessa jos voit. Muut rensselit irti. Kansi auki, jätä tulppa paikoilleen ja pyöritä konetta jolloin kansi saattaa irrotta varovasti sivuille kopauttelemalla. Jos ei lähde niin varovasti vaikka taltalla tai kaavarilla vääntämällä eri puolilta. Puhdista mäntien päät ja tarkista onko niissä suuntanuolet - jos ei ole niin merkkaa vaikka pistepuikolla siten että yksi piste=ykkösen etupuoli, jne. Vauhtipyörä irti - jos on kiinni useammalla pultilla ja ei ole ohjaritappia niin merkkaa asento pistepuikolla. Vielä tässä vaiheessa voit merkitä/tarkistaa jakopään ajoituksen. Käännä kone selälleen lokin varaan jos mahdollista ja irroita öljypohja. Merkkaa veivien ja runkolaakerien pukit ja järjestys pistepuikolla omalla logiikalla. Veivien laakerit auki ja kierrä kampiakseli semmoiseen asentoon että voit varovasti vetää männän veiveineen pois sylinteristä - onnistuu yleensä parhaiten hiukan kiertäen ja kädellä estäen renkaiden äkillistä aukeamista kun ne tulevat sylinteristä ulos. Joissain tapauksissa männät voidaan/pitää myös ottaa pois yläkautta veiveineen. Kampiakselin laakeripukit auki ja akseli poies. Venttiilit irti, nostajat lähtevät joko ylä tai alakutta mutta nokka-akseli tulee joka tapuksessa sytytysjärjestyksen mukaan kiertäen pois.
Jotenkin noin se menee riippuen vähän merkistä, vaihteistosta ja kansirakenteesta. Kaikkein tärkeintä on tuo merkkaaminen tai jo olemassa olevien merkkien huomioiminen tulevaa kasausta varten.
Käsittääkseni tuo Albin on myös niin yksinkertainen mosa ettei sitä voi kasata väärin mikäli tekee tuon merkkauksen huolella.
Ja sitten se tärkein - työ tekijäänsä neuvoo ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 24.10.2005 9:40

Laittaisin asiasta jatkokysymyksen, joka saattaa kiinnostaa Albiinoakin. Mullakin kun on tuo moottori palasina. Elikkä mistähän tietää, onko kampiakselin ja kiertokankien liukulaakerit uusimisen tarpeessa? Väljää niissä ei ole, mutta juuri ja juuri havaittavia pyörimissuuntaisia uurteita. Vai kannattaako uusia joka tapauksessa, kun kone on nyt auki?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.10.2005 10:58

Uusisin jos kysymys ei olisi Volvosta ;) Meinaan että ainahan ne kannattaa vaihtaa kun on kone auki mikäli eivät maksa ihan mahdottomasti.
Mikäli liuskan pinnalla on reiluja uria, pinnannasta on kulunut selvä kerros tai siinä on selviä jälkiä syöpymisestä niin kannattaa vaihtaa.
Akselin kaulat kannattaa myös tarkistaa ettei niissä ole uria tms. Jos ei niin puhdistus ensin vaikka 400 smirgelinauhalla ja lopuksi sipaisu kasisatasella ja hyvä pesu akselin kanaville.
Veivien kaulat on helppo testata kun nostaa koko kampiakselin mäntineen irti ryhmästä. Jo tuommoinen vajaan kympin välys tuntuu selvästi käteen. Välystähän voi olla myös männäntapilla - vanhoissa merimoottoreissa siellä ehkä useammin kun niihin on yleensä alakerran laakerit uusittu ja tapppien laakeroinit jätetty silleen.
Jos homma tehdään "oikeaoppisesti" ohjekirjan toleranssien mukaan tarvitset mikrometrin ja/tai paineliuskoja eri välyksien mittaamiseen, mutta kotikonsteillakin pärjää vallan mainiosti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 24.10.2005 13:59

Ok, kiitos. Uusin laakerit, jos laakeriliikkeestä löytyy sopivia edullisesti. Juu ja vielä Albiinolle semmoinen vinkki, minkä tässä just kuulin, että Raahelainen varaosaliike Akkuteho myy Albinin osia, jos satut jotakin tarvitsemaan. Volvo Pentan jälleenmyyjiä kehotan karttamaan, viitaten tämän palstan aikaisempiin pähkäilyihin.
t: Jarmo

Albiino
Viestit: 4
Liittynyt: 21.10.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Albiino » 28.10.2005 20:25

Kiitokset kommenteista. Huomenna on tarkoitus nostaa vene ja aloitella projektia. Kuluneella viikolla äänitin koneen käyntiääntä ajon yhteydessä tunnin verran. Ajatuksena oli myös, että siitä olisi voinut näytteen laittaa nettiin. Matkalla on kuitenkin vielä pari mutkaa, mutta ehkä talven aikana...

Mielessä on pyörinyt myös muutama muu seikka. Kannen ruuvien momentista jo mainitsinkin. Onko se siis olleskaan niin nuukaa kun helposti luulisi? Kuuluuko tyyliin kiristellä lisää tiivisteen mahdollisen painumisen vuoksi?

Sitten vesipumppuun käytettävä vaseliini. Nykyään on käytössä merkki "Multipurpose". Olisiko joku parempikin? Samaa tavaraa on myös potkuriakselin koneen puoleisessa pesässä. Jostain on jäänyt korvaan, että koko vannasputken pitäisi olla täynnä vaseliinia. Pikku remontin yhteydessä kesällä tuli otettua akseli irti ja vaikutti aika hankalalta tuo täyttäminen takaisinlaitettaessa. En edes yrittänyt täyttää, eikä ole kyllä vuotanutkaan vai olisiko sillä joku muu tarkoitus?

Ja vielä moottorin jäähdytysveden putken läpivienti. Pohjasta törröttää metallihelasta noin 20 sentin kupari(?)putki. Sen ja koneen välissä on enemmän tai vähemmän joustava letunpätkä. Kymmeniä kesiä tärinää ehkä on aiheuttanut jonkin verran väsymistä läpiviennin juureen. Olisiko sulkuhana niin hyvä juttu, että sen saamiseksi kannattaisi koko sisääntulo uusia?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28.10.2005 20:58

Jos sinulla on kannessa pultit niin yleensä ne vaihdetaan tai ainakin suositellaan vaihdettaviksi aina kannen irroituksen yhteydessä mutta jos taas pinnapultit muttereilla niin vaihdolla ei ole niin väliä. Kansi yleensä ensimmäisen kiristyksen jälkeen ajetaan muutamaan otteeseen (kertakin riittää) kunnolla lämpimäksi ja sitten kiristetään uudelleen momenttiin. Jotkut jättävät ensimmäisen kiristyksen hieman vajaaksi (jos vaikka ohje on 7,5kg niin kiristys 7kg) ja sitten toinen momenttiin veto 7,5kg. Jos kansi vedetään heti suoraan ohjemonenttin niin silloin kiristettäessä on ensin hieman löysättävä kiristettävää pulttia koska liikkeelle lähtökitka on isompi kuin monentti. Itse vetelen aina suoraan momenttiin ja uusintakiristyksessä aukaisen räikällä hieman pulttia ja sitten monenttiavaimella kiristys. Ei ole mitenkään tavatonta että (jos kiristys on edelleen se 7,5kg) että ensimmäisen kiristyksen jälkeen jokin tai jotkut pultit ovat vain 5-6kg tiukkuudessa ja toiset momentissa. Siksi pitäisi aina tehdä kiristys toiseen kertaan.
Katsele vaseliineista haulla - siellä pitäisi olla asiasta tarkemmin.
ps. ai niin, nyyttoneitahan ne nykyään on ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin