Sivu 1/1

kytkin

Lähetetty: 21 Loka 2005 16:52
Kirjoittaja jymy1111
Hankin kesällä fiskarin, jossa on Volvo Pentan MD 11C -keskimoottori
(-78) Syksyllä kun rupesin vaihtamaan merikytkimen öljyjä, huomasin, että eihän siinä ole öljyn mittapuikkoa eikä reikää, josta öljyt voi laskea pois. Otin yhteyttä paikalliseen Volvo Pentan -edustajaan. Siellä ei tiedetty tämän mallisesta kytkimestä, mutta lupasivat selvittää asian maahantuojalta. Maahantuojakin oli ymmällään eikä tuntenut kyseistä kytkinmallia. Heidän mielestään oli selvää, että kytkimessä oli öljyt sisällä, mutta eivät osanneet näin tutkimatta kertoa, miten ne vaihdetaan. Kysyisinkin onko jollakulla tietoa tai kokemusta vastaavasta?

Lähetetty: 21 Loka 2005 19:55
Kirjoittaja Veli-Matti
Pakkohan siinä on edes jonkinmoinen huohotusaukko olla jonka kautta voi öljyt vaihtaa...

Lähetetty: 21 Loka 2005 20:01
Kirjoittaja louhi
Ko. moottorissa on yleensä MS2-kytkin. Öljyn mittatikku on on merikytkimen päällä messinkisesessä pultissa kiinni. Avaa pultti kiintoavaimella. Kokoa en muista. Öljyn voi imeä ko. aukon kautta pois.

Kytkin

Lähetetty: 21 Loka 2005 20:23
Kirjoittaja jymy1111
Ei oo messinkipulttia eikä muutakaan. On täysin silee ympäriinsä. Sen verran voin lisätä, että tämä paikallinen Volvon Pentan huoltomies kävi veneelläni(muissa asioissa). Mainitsin asiasta, eikä hän löytänyt minkään näköistä öljyreikää.

Lähetetty: 21 Loka 2005 21:54
Kirjoittaja louhi
Löytyykö mistään kytkimen tyyppimerkintää?. Jos ei ole öljyreikiä, siinä täytyy olla yhteinen öljytila moottorin kanssa.

Lähetetty: 22 Loka 2005 00:44
Kirjoittaja Ambrosio
Voikos siinä olla RB ? Siinä ainakin on yhteinen öljytila.

Lähetetty: 22 Loka 2005 21:44
Kirjoittaja Jarmo
Ei ole Volvon rb-kytkimessä yhteistä öljytilaa moottorin kanssa. Samaa öljylaatua kyllä voi kytkimessä käyttää, mutta öljytilat ovat erilliset, ellei siitä nyt sitten ole erilaisia versioita. Omassani ainakin asia on näin. Toinen juttu on sitten se, että mielestäni md 11:ssa ei kyllä ole mahdollista käyttää sellaista kytkintä, jossa olisi tuollainen yhteinen öljytila, sillä (edelleenkin) mielestäni moottoria pitäisi kyllä jotenkin rikkoa, että öljyn saisi kulkeutumaan kytkimen puolelle. Arvaus: Pitäisikö kytkin irrottaamoottorista, jolloin pääsisi käsiksi mahdolliseen täyttöaukkoon. Tarkoitan, että se olisi tässä tapauksessa piilossa moottoria vasten. Tämmöisessä tapauksessahan tietenkin öljyn vaihto on melkoinen operaatio, mutta jospa sitä ei ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi ihan joka vuosi. En minäkään ole autooni vaihteistoöljyjä juuri vaihdellut (paitsi Chevy vanissa niitäkin piti vaihdella).

Lähetetty: 22 Loka 2005 22:22
Kirjoittaja Ambrosio
Oli minulla ainakin MD1 koneessa RB samalla öljytilalla, mutta se oli mallia-64. Taitaa olla vähän vanhempi konstruktio.

Lähetetty: 23 Loka 2005 22:07
Kirjoittaja jymy1111
Kiitos vastauksista. Pitää varmaan ottaa kytkin irti ja tutkia paremmin. Kun sitten laitan kytkimen aikanaan takaisin, tuleekohan akselin linjauksessa miten herkästi ongelmia. Itte oon tällainen vasta-alkaja näissä asioissa ja käytännön taitoa ei oo. Akseli ei ole suoraan kiinni koneessa, vaan siinä on jonkin sortin joustin välissä.

Lähetetty: 24 Loka 2005 09:28
Kirjoittaja Jarmo
Jos siinä nyt sitten kumminkin on yhteinen öljytila, niin muista tyhjentää koneesta öljyt, ennenkuin menet irrottamaan kytkintä. Voi olla muuten vähän sotkuista hommaa. Jos irroitat sen niin, että kone jää veneeseen, ei pitäisi tulla kohdistusongelmia ja jos sulla on siinä jonkinlainen joustin, niinkuin sanoit, homma ei ole ihan millintarkka, vaikka irrottaisit moottorinkin. Riippuu tietenkin siitä joustimesta.
t: Jarmo

Lähetetty: 24 Loka 2005 10:32
Kirjoittaja louhi
Md 11-koneessa on käytetty rb ja ms-kytkintä. RB välityksellä 1,91:1 on erillinen öljytila ja välityksellä 1,87:1 on yhteinen öljytila moottorin kanssa (en tiedä onko kaikissa vuosimalleissa).