kytkin
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16
kytkin
Hankin kesällä fiskarin, jossa on Volvo Pentan MD 11C -keskimoottori
(-78) Syksyllä kun rupesin vaihtamaan merikytkimen öljyjä, huomasin, että eihän siinä ole öljyn mittapuikkoa eikä reikää, josta öljyt voi laskea pois. Otin yhteyttä paikalliseen Volvo Pentan -edustajaan. Siellä ei tiedetty tämän mallisesta kytkimestä, mutta lupasivat selvittää asian maahantuojalta. Maahantuojakin oli ymmällään eikä tuntenut kyseistä kytkinmallia. Heidän mielestään oli selvää, että kytkimessä oli öljyt sisällä, mutta eivät osanneet näin tutkimatta kertoa, miten ne vaihdetaan. Kysyisinkin onko jollakulla tietoa tai kokemusta vastaavasta?
(-78) Syksyllä kun rupesin vaihtamaan merikytkimen öljyjä, huomasin, että eihän siinä ole öljyn mittapuikkoa eikä reikää, josta öljyt voi laskea pois. Otin yhteyttä paikalliseen Volvo Pentan -edustajaan. Siellä ei tiedetty tämän mallisesta kytkimestä, mutta lupasivat selvittää asian maahantuojalta. Maahantuojakin oli ymmällään eikä tuntenut kyseistä kytkinmallia. Heidän mielestään oli selvää, että kytkimessä oli öljyt sisällä, mutta eivät osanneet näin tutkimatta kertoa, miten ne vaihdetaan. Kysyisinkin onko jollakulla tietoa tai kokemusta vastaavasta?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Pakkohan siinä on edes jonkinmoinen huohotusaukko olla jonka kautta voi öljyt vaihtaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
Ei ole Volvon rb-kytkimessä yhteistä öljytilaa moottorin kanssa. Samaa öljylaatua kyllä voi kytkimessä käyttää, mutta öljytilat ovat erilliset, ellei siitä nyt sitten ole erilaisia versioita. Omassani ainakin asia on näin. Toinen juttu on sitten se, että mielestäni md 11:ssa ei kyllä ole mahdollista käyttää sellaista kytkintä, jossa olisi tuollainen yhteinen öljytila, sillä (edelleenkin) mielestäni moottoria pitäisi kyllä jotenkin rikkoa, että öljyn saisi kulkeutumaan kytkimen puolelle. Arvaus: Pitäisikö kytkin irrottaamoottorista, jolloin pääsisi käsiksi mahdolliseen täyttöaukkoon. Tarkoitan, että se olisi tässä tapauksessa piilossa moottoria vasten. Tämmöisessä tapauksessahan tietenkin öljyn vaihto on melkoinen operaatio, mutta jospa sitä ei ole tarkoitettukaan vaihdettavaksi ihan joka vuosi. En minäkään ole autooni vaihteistoöljyjä juuri vaihdellut (paitsi Chevy vanissa niitäkin piti vaihdella).
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16
Kiitos vastauksista. Pitää varmaan ottaa kytkin irti ja tutkia paremmin. Kun sitten laitan kytkimen aikanaan takaisin, tuleekohan akselin linjauksessa miten herkästi ongelmia. Itte oon tällainen vasta-alkaja näissä asioissa ja käytännön taitoa ei oo. Akseli ei ole suoraan kiinni koneessa, vaan siinä on jonkin sortin joustin välissä.
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
Jos siinä nyt sitten kumminkin on yhteinen öljytila, niin muista tyhjentää koneesta öljyt, ennenkuin menet irrottamaan kytkintä. Voi olla muuten vähän sotkuista hommaa. Jos irroitat sen niin, että kone jää veneeseen, ei pitäisi tulla kohdistusongelmia ja jos sulla on siinä jonkinlainen joustin, niinkuin sanoit, homma ei ole ihan millintarkka, vaikka irrottaisit moottorinkin. Riippuu tietenkin siitä joustimesta.
t: Jarmo
t: Jarmo