Sivu 1/1

sabb diesel

Lähetetty: 16 Loka 2005 18:56
Kirjoittaja lauri_t
Terve,

Minulla on mahonkifiskarissa vm. 64 norjalainen 20 hv. sabb diesel.
vene ja moottori on ollut minulla yhden kesän ja olen havainnut moottorin kuumenevan aika rajusti ajossa. Onko jollain kokemusta sabb koneista ja ko. ongelmasta ja/tai tietoa kuka osaisi huoltaa ja korjaa näitä vekottimia?

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:20
Kirjoittaja hkhk
Joo mulla on ykspyttyinen Sabb. Niiden valmistaminen on kait lopetettu (liian hyvä ja sitä myöten kallis) Sitähän on käytettty pelastusveneissä, joten varaosahuolto on olemassa. Mulla kone on pelannut täysin moitteettomasti.
20 hv:n kone on kait kakspyttynen. Mulle tulee mieleen, että vesipumpussa on jotain vikaa. (on kait männtä- ja venttiili-pumppu). Tuleeko pakoputkesta vettä. Kone on ilmeisesti merivesijäähdytetty.
Voiko koneeseen, syl. kannen alle jäädä ilmaa, kun vene otetaan keväällä käyttöön. Onko moottori niin vanha, että ruoste on tukkinut lohkon vesikanavia.
Onko vesihanat sun muut oikein auki (ettei hanan venttiili vain ole kiinni, vaikka hanan vivut näyttävän sen olevan auki).
Saako jäähdytys pohjasta vettä. Reijät auki, koppakuoriaiset putkesta pois, ja ettei virtaus kulje jotenkin hankalasti vedenottoputken ohi.
Kyllä nämä jäähdytysasiat ylkeensä selviävät "vesijohtohommaa".

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:51
Kirjoittaja lauri_t
Terve & kiitos vastauksesta!!

joo kone on 2 -pyttyinen merivesijäähdytteinen masiina. vesipumppua olen ihmetellyt;
pumppu on ilmeisesti mäntä/venttiilipumppu (siinä on sellainen kuminen kiekko.. joka näytti olevan kunnossa).

Pakoputkesta tulee vettä, mutta on vaikea arvioida tuleeko tarpeeksi..
Vesihanatkin tuntuisi olevan auki ja pohjan vedenotto kunnossa.

Moottori on vm. -76 (vene oli vm. 64) tiedätkö miten voi selvittää onko lohkon kanavat ruostunut umpeen? mitä jos on, onko mahdollista/järkevää korjata? mites toi sylinterin kannen ilma; miten voi tutkia/sulkea pois?

Sitten on mahdollista että lämpömittarin anturi näyttää liikaa..

sabb diesel

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:55
Kirjoittaja lauri_t
vielä yksi kysymys; mistä saa varaosia?

Lähetetty: 17 Loka 2005 09:34
Kirjoittaja hkhk
Kyllähän ne ilmat sylinterien kansista normaaalisti lähtevät. Ajattelin vain, että, jos vesipumppu on niin heikko, ettei tule kunnon painetta.
Mulla sylinterin kannessa on vesijohtotulppa, jonka päässä on neliskulmainen tappi avaamista varten. Siitä voi kesällä katsoa, onko lohkonssa tarpeeksi vettä.
Tapin reijästä voi yrittää kurkistaa, onko lohko jotenkin umpeen ruostunut. Sama sitten pumpun veden sisään menon reijästä. Sehän voi mennä ttukkoon ensimmäisenä, kun ruoste laskeutuu alas.
Jos ruostumisen haluaa kunnolla selvittää sylinterin kansi on ottettava irti. Dieselin tapauksessa kannen tiiviste taitaa mennä uusiksi. En tiedä, millainen se Sabbissa on.
Paljonko lämpömittarisi näyttää. Käryääkö sylinterin kansi ajossa, Helmeileekö maali, jos sitä enää on. Voiko kantta koskettaa muutaman sekunnin ajan. Tuleeko pakoputkesta hemmetin kuumaa vettä paljon höyryn kera.
Varaosia pitäisi olla Norjassa. En ole osoitetta selvittänyt. Kerran näin Keravalla siinä kirpputorin lähellä erään liikeen ikkunassa Sabb-mottorin. Kävin liikkeessä sisässäkin. Ukko sanoi, ettei moottoreita enää tehdä, mutta varaosahuolto pelaa. En tiedä, saako täältä yhteystietoja, onko liikettä enää, ja löytyykö se.

sabb diesel

Lähetetty: 17 Loka 2005 10:01
Kirjoittaja lauri_t
Paljonko lämpömittarisi näyttää.
lämpö nousee aika nopeasti 90 asteeseen ja on käynyt joskus 110:ssakin.

Käryääkö sylinterin kansi ajossa, Helmeileekö maali, jos sitä enää on.
Ei ole kärynnyt ja maaliakin vielä on.

Voiko kantta koskettaa muutaman sekunnin ajan.
Onhan se vähän lämpönen, mutta ei siinä sormi heti pala..

Tuleeko pakoputkesta hemmetin kuumaa vettä paljon höyryn kera.
Vesikin on kuumaa, mutta höyryä ei ole näkynyt kovinkaan paljon.

Lähetetty: 17 Loka 2005 10:56
Kirjoittaja Saima
Tervehdys. Yhtä yksipyttyistä Sabbia olen availlut kerran kaverin kanssa ja siinä paljastui tukkiintuneet lohkon vesikanavat kun kannen avasi. Taisi olla poranterällä jolla tukokset saatiin auki ronkittua: tiukassa oli ja tosiaan terää piti jopa kairata vähän mutta hyvin se siitä aukesi.

Samassa koneessa oli vesipumpussa jokin vika ja sen korjauksessa en ollut mukana.

Uusia kansia ja kaikkea sai silloin jokunen vuosi sitten ainakin Tanskasta, vaikka moottori onkin Norjasta. Hämärästi muistelisin myös koneen teknisten piirrosten löytyvän netistä.

Lähetetty: 17 Loka 2005 15:53
Kirjoittaja hkhk
Jos poraat sähköporalla kanavia auki, varo poraamasta reikää pyttyyn. MInä onneton pilasin yhden Olympian kanavia puhdistellessa. Pyöritin poraa, ja pora meni sylinteristä läpi. Kirkasta lastua ei syntynyt, kun se hukkui ruosteen joukkoon. Luulin vain, että ruoste siellä vastustaa. Harmitti hemmetisti.

sabb

Lähetetty: 04 Joulu 2005 13:40
Kirjoittaja juhovironen
Onko suomessa sabb-harrastajille jotakin kerhoa? Löytysikö tietoja/hajoituskuvia sabbin 30 hp kääntölapapotkurista/vaihteistosta? Millaista öljyä käytetään ko vaihteistossa?

Lähetetty: 04 Joulu 2005 16:52
Kirjoittaja hkhk
En ole kellään nähnyt Sabb:a, mutta kirjoittelusta päätellen niitä on.
Minun "leluni" on niin pieni, etten osaa sanoa vaihdelootaan, potkuriin ja öljyihin mitään. Aivan kuin joku olisi näillä palstoilla viitannut 30 hp koneeseen? Sivu voi löytyä alle 9 kk vanhoista sivuista.

Lähetetty: 04 Joulu 2005 21:05
Kirjoittaja lauri_t
minulla löytyy räjäytyskuva ja muita teknisiä dokumentteja SABB 20 HV moottorista. voin laittaa sinulle meilillä jos laitet osoitteesi