Tyhjä vai täysi tankki tieseliin talveksi :) ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vieras

Tyhjä vai täysi tankki tieseliin talveksi :) ?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 12.10.2005 0:16

Miten dieselin kanssa, tyhjä tankki vai piripintaan tankattu talven ajaksi? Pitääkö paikkansa että jos tankkiin olisi jäänyt vettä dieselissä voisi tapahtua jotain limaantumista tms mikä sotkee filtterit yms?
timo

Alex
Viestit: 6
Liittynyt: 24.08.2005 9:59

Viesti Kirjoittaja Alex » 12.10.2005 9:09

Meillä on ainakin ollut ongelmia liman kanssa, ja vene aina talvehtinut täysillä tankeilla. Kahteen eri otteseen vajaan 20 vuoden aikana olemme kesällä saanneet ongelmia ja joutuneet tyhjentämään ja huuhtelemaan koko systeemin. Helvetinmoista hommaa...

Joko tankin pitäisi aina imaista/ajaa tyhjäksi tai sitten tankata ainoastaan talvilaatu dieseliä jolloin ei ongelmaa pitäisi tulla. Talvilaatua ei taida kovin monesta meriasemasta saada, joten joutuu kannuilla leikkimään.

Tämä meidän kokemuksien perusteilla...

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12.01.2005 23:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 12.10.2005 11:02

Kiinittäisin huomiotanne siihen seikkaan jos dieseli seisoo tankissa talven yli se saostuu hiukan , varsinkin kesälaatu ja jos on tankattu niinkuin epäilen polttoöljyä "kesälaatu" niin sen parafinoitumis lämpötila on noin
-20celciusta, ja on uudelleen käyttökelpoista kun polttoaineen lämpötila kohoaa noin +28 asteeseen , pääsee paljon helpommalla kun tyhjää tankit talvea vasten mikäli ei ole käytössä lämmintä säilytyshallia.

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 12.10.2005 11:11

Joka kevät on arveluttanut kuinkahan käy, kun tankissa on ollut vaihteleva määrä kesädieseliä (yleensä kuitenkin täysi tankillinen) vaan ei ole kertaakaan ollut pienintäkään pulmaa. Liekö vain moukantuuria vai onkohan ainakin Eteläsuomessa vähemmän tarkkaa.

Päivi K

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 12.10.2005 11:35

Eikö ole vakiokonsti laittaa vähän bensiiniä käyttöönotossa keväällä tankkiin jottei ongelmia ihan pyydettäisi? Tämä ihan kuulopuheena suunnalta, josta ei aina ole ihan oikean suuntaistakaan tietoa tipahdellut, mutta liekö tässä osunut oikeaan?

Saman suuntaista muistan lukeneeni newsseissä: jossain vanhan mersun käyttöohjeissa oli ollut ohje bensiinin määristä eri pakkasasteissa, jotta parafiinin saostumista ei tapahtuisi kesälaadussa talvella. Jos näin niin sitähän kannattaisi laittaa ennen moottorin syyshuoltoa, jossa näin aikaansaatu talvilaatu pääsisi koko järjestelmään.
Manner

harro
Viestit: 23
Liittynyt: 17.04.2003 11:11
Paikkakunta: Merimasku
Viesti:

tyhjä/täysi

Viesti Kirjoittaja harro » 15.10.2005 23:30

Kokemusta on noin 20 vuodelta. Olen aina pannut syksyllä tankit mahdollisimman täyteen. Koska vene on vedessä jäitten tuloon saakka ovat viimeiset tankkaukset yleensä olleet talvilaatua. Kymmenkunta vuotta sitten kun vielä tankkasin Velkualla meni suodatin kerran tai pari tukkoon. Viimeiset 9 vuotta olen tankannut Iniössä jossa saa varmasti talvilaatua, eikä minkäänlaista ongelmaa ole koko aikana ollut.
Tyhjään tankkiin kerääntyy kondenssivettä, joka ajan oloon voi aiheuttaa ongelmia ellei ole riittävän iksoa ja tehokasta vedenerotinta tai ellei muista tyhjentää siitä vettä pois.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21.10.2005 15:18

Kiitos kaikille vastanneille ( jälleen tuli uutta tietoa...) tankki on nyt tyhjillään ja vedenerottaja putsattuna.

Sain muuten tuossa hyvän vinkin kun puuhasteltiin paatin moottorin kimpussa.

Pari vanhankansan tietäjää piti laituriparlamenttiä paatin ympärillä kun velipojan kanssa irroitettiin moottoria. Toinen äijistä neuvoi laittamaan moottorin jäähdytyskanaviin talven ajaksi "koskivettä", sehän kun ei jäädy talvellakaan kovilla pakkasilla...

:)

timo

Vastaa Viestiin