Perinteisen lakanpolttoriitin yhteydessä (veneen vesillelaskun -64 jälkeen toinen kerta) ajattelin, että olisi aika hieman tarkemmin tutkistella potkurivarustuksien kuntoa. Ja kuinka ollakkaan tavallinen patarauta ei kestäkkään kuin 41 vuotta vannasputkena veneessä.
Hienoisen hikoilun jälkeen näki ko. putki auringon valon piiiiitkäään aikaaaan. Valitettavasti Vannasputkesta näki läpi, lähes ilman teräsmiehen röntgen näköä..
Vannasputki on normaali 1 1/4:n musta putki ja akseli keskeltä 28.2mm mustaa patarautaa oleva akseli joka laakeripäistään on 30mm pronssillä kasvatettu.
Nyt kun olen hepoja hieman kasvattamassa ja myös tätä akselivarustusta, niin kysymys kuuluukin, että löytyykö jostain taulukko, mistä näkisi hevosvoimat kontra akselin läpimitan. Myös potkurin mitoitukseen liittyvät asiat ottaisin mieli hyvin vastaan.
Sivut ko veneestä avaan keväällä 06
Akselisto
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Koneenosaopin oppikirjoissa on selkeä mitoitus akselille.
Lisäksi akselin mitoitus samoin kuin potkurinvalinta on selvitetty Dave Gerr / Propeller Handbook -kirjassa. Tota potkurikirjaa saa tilattua vaikka netin kautta, tulee parissa viikossa , tai Akateemisen Kirjakaupan kautta tilaamalla ellei ole siellä hyllyssä.
Mulla on toi Gerirn kirja nenän alla, mutta ne mitoitussäännöt on on sen verran monimutkaiset ettei niitä jaksa kirjoitella tänne. Mutta kyllä nuo venetarvikekauppiaat asiassa neuvovat. Esim. Mepratuote Turussa tai Veneakselisto tossa Helsingistä vähän itään. Netistä löytyvät molemmat.
Paitsi potkurin koko ja akselin halkaisija , on myös akselin tukilaakerien väli tärkeä tekijä , sille tosin löytyi netistäkin taulukko..
http://www.bruceroberts.com.au/chandler ... %20Spacing
Lisäksi akselin mitoitus samoin kuin potkurinvalinta on selvitetty Dave Gerr / Propeller Handbook -kirjassa. Tota potkurikirjaa saa tilattua vaikka netin kautta, tulee parissa viikossa , tai Akateemisen Kirjakaupan kautta tilaamalla ellei ole siellä hyllyssä.
Mulla on toi Gerirn kirja nenän alla, mutta ne mitoitussäännöt on on sen verran monimutkaiset ettei niitä jaksa kirjoitella tänne. Mutta kyllä nuo venetarvikekauppiaat asiassa neuvovat. Esim. Mepratuote Turussa tai Veneakselisto tossa Helsingistä vähän itään. Netistä löytyvät molemmat.
Paitsi potkurin koko ja akselin halkaisija , on myös akselin tukilaakerien väli tärkeä tekijä , sille tosin löytyi netistäkin taulukko..
http://www.bruceroberts.com.au/chandler ... %20Spacing
Mile
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Aivan riittävä on kunhan tietää minkä koneen aikoo laittaa, ja minkä vaihteen ( välityssuhde on tässä tärkeä), ja minkälainen potkuri tulee ... kyllä siihen sitten kaupasta akseli löytyy.
Eri asia on jos haluaa mitoittaa ohuimman mahdollisen akselin, tai käyttää julmetunmoisia kierroksia potkurilla... silloin kannattaa vähän laskeskella tarkemmin.
Mutta aivan umpimähkään ei kannata akselistoa rakentaa ennen kuin on konekaan tiedossa. ( nyt sitten sillä ajatuksella että koneen koko voi olla mitä tahansa vaikka 10 hp -1500hp välillä - aivan sama jos harkitsee 50 hepan tilalle 60 heppasta, ja välityssuhde pysyy samana) .
Tossa akselin mitoituksessa oleellinen tekijä on vääntömomentti joka akselia yrittää kiertää serpentiininauhaksi , vaihde muuttaa paitsi pyörintänopeutta myös vääntömomenttia mutta päinvastoin - eli jos 2:1 välitys pudottaa potkurin kierrokset puoleen, niin se samalla kaksinkertaistaa akselin vääntömomentin!
Eri asia on jos haluaa mitoittaa ohuimman mahdollisen akselin, tai käyttää julmetunmoisia kierroksia potkurilla... silloin kannattaa vähän laskeskella tarkemmin.
Mutta aivan umpimähkään ei kannata akselistoa rakentaa ennen kuin on konekaan tiedossa. ( nyt sitten sillä ajatuksella että koneen koko voi olla mitä tahansa vaikka 10 hp -1500hp välillä - aivan sama jos harkitsee 50 hepan tilalle 60 heppasta, ja välityssuhde pysyy samana) .
Tossa akselin mitoituksessa oleellinen tekijä on vääntömomentti joka akselia yrittää kiertää serpentiininauhaksi , vaihde muuttaa paitsi pyörintänopeutta myös vääntömomenttia mutta päinvastoin - eli jos 2:1 välitys pudottaa potkurin kierrokset puoleen, niin se samalla kaksinkertaistaa akselin vääntömomentin!
Mile