Pirtuveneen välitykset ja potkuri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
PPP
Viestit: 3
Liittynyt: 02.08.2005 0:10
Paikkakunta: savonlinna

Pirtuveneen välitykset ja potkuri

Viesti Kirjoittaja PPP » 03.10.2005 21:41

mikähän olisi sopiva välitys ja potkuri vanhaan pirtuveneeseen. pitäisi saada kulkemaan 15s. moottori n. 50hp / max. n. 3500 rpm. vesilinja 8m. paino n.2000kg. nyt on välitys 1.9 ja potkuri 16x13 matka nopeus 8s. ja max 12s. ja isommalla potkurilla ei ota paljon kierroksia.eli olisiko suoravälitys ja pienempihalk. suurempi nousu parempi kuten vanhoissa lättäreissä käytettiin? moottori on diesel ja tehoa kyllä löytyisi 62hp/ 4400rpm mutta yli 3500 kierroksia ei kuuntele kukaan . 15x12 potkurilla lähtee kuin Hauki rannasta ja kulkee kyllä sen n.15s mutta matkanopeus/KIERROKSET ei miellytä.pirtuvene vm 1936 kuiduttamaton
perästä pohja lähes tasainen paino on arvio ,voi se olla 1500kg lähempänä.
Viimeksi muokannut PPP, 10.10.2005 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 03.10.2005 22:12

Ei taida sellasta ropelia olla olemassakaan että noilla tehoilla kulkis runkonopeutta kovampaa. Taulukon mukaan tuollaisilla mitoilla oleva vene parhaalla mahdollisella ropelilla vaatii vähintään 90 hevosvoimaa kulkeakseen 15 solmua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.10.2005 23:43

Aika kovia tavoitteita 50 hp koneelle. Työnalla olevalle pirtuveneelle olen kaavaillut 60 heposella n. 20 solmun huippuja ja jotain 13- 15 solmun marssivauhtia. Kyseessä on todella kevytrakenteinen vene - ehkä 750-800kg moottoreineen.
Jos sinulla on dieseli niin sen vääntöominaisuudet ehkä antavat käyttää jyrkempi nousuista potkuria kuin 60hp sivuventtiililättäpäässä mutta silti tuntuu mahdottomalta yhtälöltä pari tonniselle veneelle...
Olisiko sinulla muuten kuvia veneestäsi?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 04.10.2005 10:34

Kyllä toi periaatteessa on mahdollisuuksien rajoissa.

Liukuvalle veneelle voi nopeutta arvioida kaavalla:

V [KN] = k x ( teho [hp] / paino[t] )^½

V solmuina
k = sopiva hihavakio ... tästä vähän lisää
teho heppoina
paino tonneina
^½ tarkoittaa että että suluissa olevasta otetaan neliöjuuri ( laskimella käy helposti)

K kerroin on liukuville akselivetoisille ( ei kovin raskaasti uiville ) luokkaa 2.6-3.2 ; samalla rungonmuodolla mutta eri pituisille veneille yleensä pidemmällä parempi kerroin; raskaasti uiva ei tarkoita kokonaismassaa vaan sitä miten syvässä vene ui suhteessa runkoonsa. Mitä pienempi on V-kulma pohjan peräosassa sitä korkeampi k ; kaikki turha, eli köli, kalarautaviritelmät, potkuritunnelit jne, akselin V-tuki ( verrattuna suoraan yksijalkaiseen tukeen) huonontavat kerrointa . Lisäksi pohjan pituussuuntaisten linjojen tulee peräosastaan olla viivotinsuoria , ja vähintään neljännesleveyden päässä kölilinjasta positiivisessa kulmassa ( keulan pää ylempänä) veden pintaan nähden ( kun vene kelluu).

Tosta saisi arvion että

kun tehoa löytyy se 50 hp ja painoa 2t ->
V= k x (50/2)^½ = k x 5 = 13 - 15 KN ( ne 3:n ylittävät kertoimet voi kyllä unohtaa) .

Epäilijöille voi toki kertoa että jo viime vuosisadan alussa ajeltiin n. 9m hummeriveneillä rapakon takana 15hp koneteholla jopa 25 mph eli
n. 21-22 solmun nopeutta! ( vai olikohan se toisinpäin 15 mph/25hp ;-) but anyway , kelpo suoritus silti)Lähde: Wooden Boat magazine. Mutta ne koneet väänsivätkin alhaalta.

Toi 13" nousu vaikuttaa sopivalta ... ottaako se tolla täydet kierrokset?
Jos ottaa niin nousua voisi lisätä 14" ... ellei ota täysiä kierroksia , niin pitäisi halkaisijaa pienentää . Välitys on varmaan aivan passeli. Oletkos kokeillut 13" x 13 " , tai 13" x 14" potkuria ?


Nyt kun ei ole käsikirja edessä, niin en uskalla mitään halkaisijaa laskea.

Saattaa olla että tossa nopeuden arviokaavassakin pitäisi käyttää akselihevosia , jolloin tavallisen vaihteen tehohäviöllä 3% jäisi tehoa 48.5 hp jolloin nopeuskin olisi luokkaa 12.8 - 14.7 solmuun ; vanha kone eikä kaikki pollet kotona ... niin sitä 12 solmuakin voi pitää hyvänä saavutuksena ;-)

ton kaavan kanssa kun vähän leikittelee, niin näkee helposti miten paino ja teho vaikuttavat.
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.10.2005 10:29

Räknääppä Mile huvin vuoksi mitäs pirtuveneelle tulisi nopeutta noin niin kuin teoriassa näillä tiedoilla: vesilinja 7m, pohja täysin tasainen perästä rungon ollessa max 1,7m leveä (perä n. 1,4m) , painoa 800kg ja konetehoa 60hp/3500rpm.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Veli-Matille

Viesti Kirjoittaja Mile » 06.10.2005 11:17

Onko tossa painossa mukana kuski, kaverit ja kaljat ja löpöt?

Melko samankokoinen kuin oma paattinikin leveydeltään ja vain puoli metriä pidempi, että siitä vois ottaa vertailukohdan.

MUN vene :
6.5m pitkä ( vesilinja 6m)
perä takaa 5° V-kulmaa 1.4 leveä
tyhjäpaino n. 1000 kg koneineen , lastattuna
1000 kg +
140 kg löpöä+
130 kg kuski vatsa tyhjänä ( Mile itse) +
100 kg ( vaimo, koira ja kiinteät eväät) = n. 1400 kg = 1.4 t

konetehoa 155 heppaa, siitä jää akselille 145 heppaa ( V-vaihteen hyötysuhde n. 94%)

paattini kulkee parhaimmillaan täydellä kuormalla ( neljä kundia mallia "siro" ) kyydissään , eli n. 1500 kg kuormalla 30 solmua

josta saadaan sitten se kiva hihavakio k = 30 / (P/W)^½ = 3.04 sanotaan tasan 3 .

Tästä sitten arvio sun veneelle:

tyhjänä siis tasan 800 kg painoisena:

V=3x (60x0.97/0.8)^½ = 25.6 KN

mutta kun lastaat kyytiin 500 kg ( polttoainetta koneelle ja kuskille ja kaverit kyytiin)

V=3x(60x0.97/1.3)^½ = 20 KN

toi 0.97 on merivaihteen hyötysuhde yhdellä hammaspyöräparilla ( siis tavallinen vaihde).


Itse käytin venettä suunnitellessa tota sama kaavaa, ja arvioin nopeudeksi 30-34KN , lopputulos oli sitten parhaimmillaan 31.7 solmua neljä päällä vajaalla tankilla GPS:llä mitattuna .. potkurikin piti itse laskea kun jääräpäänä en luota muiden laskuihin :-) ... no sattumalta BT Marinepropellersin kaverit laskivat saman ; tilasin sieltä NiAl-pronssista tehdyn nelilapasen - VATin (ALV) maksoin Englantiin , se oli siellä muistaakseni vain 19% .. huiska tuotiin kotiin ovelle.
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.10.2005 12:54

Kyllä se arvioitu paino oli ihan "kuivana" ilman pirtua...
Itse päättelin sitä 20 solmun huippuvauhtia lähinnä muiden suurinpiirtein samanlaisten ja tehoisten veneiden (etupäässä ruåtsalaisten) ilmoitetuista huipuista.
Eli tuo 13-15 solmun marssivauhti on saavutettavissa jo teoreettisten laskelmienkin perusteella.
Ja sitten kun siihen laitetaan vähän "lapinlisää" niin marssivauhti onkin 23 solmua ja huiput "joskus oikein hyvällä kelillä" yli 30 solmua" ;) ;) ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 06.10.2005 15:20

No kyllä se sen vähintään menee ... ainakin koskeen alavirtaan ;-)
Mile

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 06.10.2005 15:21

Jaha taidettu ottaa taas Larsenia ;-)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.10.2005 15:48

Ei vielä mutta nyt siirrytään leipätöistä jahtihommiin että eiköhän sitä kaatoryypyksi Golden Napoleonia napsasta viikonlopulla - taas ;)
Tuo myötävirta on vekkuli homma, ajoin toissa kesänä Bertta-Lotalla ihan kepsin mukaan 13,3 solmua. Tosin tämä vaati ensin pari ajokertaa Toppilansalmen sillan ali virtauksia hakemassa rankkasateen jälkeen ja sitten varsinaisen pikataipaleen jossa hain vauhtia vähän kauempaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin