Kuiva pakoputki ja koneen jäähdytys
Lähetetty: 22 Syys 2005 11:54
Hei.
Olen aikeissa vaihtaa volvo b20 koneen johonkin dieseliin ja luettuani myös tuota venemestari lehteä heräsi mieleeni tukku kysymyksiä joihin joku kokeneempi varmaan osaisi vastailla. Eli vene on 8,7m pitkä, meriläismallinen ja katettu. Nykyisellä koneella matkavauhdilla 7s kone kiertää 2000rpm. Voisiko em. veneeseen harkita volkkarin vanhaa pikkudieseliä korsteenin kera? Tilaa ja hyvä paikka korsteenille löytyisi. Miten kölijäähdytys käytännössä toteutetaan ja kuinka paljon putkea olisi hyvä saada pohjaan? Miten lämmönvaihdin jäähdytys toteutetaan? Onko jollain tiedossa mikä olisi hyvä vaihde em. moottoriin vai onko em. moottori ollenkaan sopiva? Mitenkä onnistuisi saada kaikki jäähdytystä tarvitsevat samaan kiertoon(onko liian paljon jäähdytettävää em. konsteilla toteutettavaksi)? Ajoa tulee kesän aikana sen verran paljon että olen kyllästynyt bensan kantamiseen, kun ei tankkauspistettä veneille ole saavutettavissa. Puoletkin vähemmän olisi jo iso etu. Jos joku osaisi kertoa edes jotain asian tiimoilta olisin kovin kiitollinen. Toki olisi mielenkiintoista lukea, jos jollakulla on muita ehdotuksia, miten toteuttaa auton moottorista veneen voimanlähde ( ei marinoimalla).
Todennäköisesti päädyn ostamaan valmiin meridiesel paketin vaihteineen ja märkine pakoputkineen jostain ja jatkan entiseen malliin mutta aina kannattaa ainakin yrittää oppia uutta.
Olen aikeissa vaihtaa volvo b20 koneen johonkin dieseliin ja luettuani myös tuota venemestari lehteä heräsi mieleeni tukku kysymyksiä joihin joku kokeneempi varmaan osaisi vastailla. Eli vene on 8,7m pitkä, meriläismallinen ja katettu. Nykyisellä koneella matkavauhdilla 7s kone kiertää 2000rpm. Voisiko em. veneeseen harkita volkkarin vanhaa pikkudieseliä korsteenin kera? Tilaa ja hyvä paikka korsteenille löytyisi. Miten kölijäähdytys käytännössä toteutetaan ja kuinka paljon putkea olisi hyvä saada pohjaan? Miten lämmönvaihdin jäähdytys toteutetaan? Onko jollain tiedossa mikä olisi hyvä vaihde em. moottoriin vai onko em. moottori ollenkaan sopiva? Mitenkä onnistuisi saada kaikki jäähdytystä tarvitsevat samaan kiertoon(onko liian paljon jäähdytettävää em. konsteilla toteutettavaksi)? Ajoa tulee kesän aikana sen verran paljon että olen kyllästynyt bensan kantamiseen, kun ei tankkauspistettä veneille ole saavutettavissa. Puoletkin vähemmän olisi jo iso etu. Jos joku osaisi kertoa edes jotain asian tiimoilta olisin kovin kiitollinen. Toki olisi mielenkiintoista lukea, jos jollakulla on muita ehdotuksia, miten toteuttaa auton moottorista veneen voimanlähde ( ei marinoimalla).
Todennäköisesti päädyn ostamaan valmiin meridiesel paketin vaihteineen ja märkine pakoputkineen jostain ja jatkan entiseen malliin mutta aina kannattaa ainakin yrittää oppia uutta.