Kuiva pakoputki ja koneen jäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
smuglari
Viestit: 1
Liittynyt: 22.09.2005 11:25

Kuiva pakoputki ja koneen jäähdytys

Viesti Kirjoittaja smuglari » 22.09.2005 11:54

Hei.
Olen aikeissa vaihtaa volvo b20 koneen johonkin dieseliin ja luettuani myös tuota venemestari lehteä heräsi mieleeni tukku kysymyksiä joihin joku kokeneempi varmaan osaisi vastailla. Eli vene on 8,7m pitkä, meriläismallinen ja katettu. Nykyisellä koneella matkavauhdilla 7s kone kiertää 2000rpm. Voisiko em. veneeseen harkita volkkarin vanhaa pikkudieseliä korsteenin kera? Tilaa ja hyvä paikka korsteenille löytyisi. Miten kölijäähdytys käytännössä toteutetaan ja kuinka paljon putkea olisi hyvä saada pohjaan? Miten lämmönvaihdin jäähdytys toteutetaan? Onko jollain tiedossa mikä olisi hyvä vaihde em. moottoriin vai onko em. moottori ollenkaan sopiva? Mitenkä onnistuisi saada kaikki jäähdytystä tarvitsevat samaan kiertoon(onko liian paljon jäähdytettävää em. konsteilla toteutettavaksi)? Ajoa tulee kesän aikana sen verran paljon että olen kyllästynyt bensan kantamiseen, kun ei tankkauspistettä veneille ole saavutettavissa. Puoletkin vähemmän olisi jo iso etu. Jos joku osaisi kertoa edes jotain asian tiimoilta olisin kovin kiitollinen. Toki olisi mielenkiintoista lukea, jos jollakulla on muita ehdotuksia, miten toteuttaa auton moottorista veneen voimanlähde ( ei marinoimalla).
Todennäköisesti päädyn ostamaan valmiin meridiesel paketin vaihteineen ja märkine pakoputkineen jostain ja jatkan entiseen malliin mutta aina kannattaa ainakin yrittää oppia uutta.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 23.09.2005 20:11

Sulla on monta kovaa kysymystä, joihin näiden palstojen aktiiviset kirjoittajat tietävät paljon ratkaisuja.
Omana heittona sanoisin, että marinoiminen on oma taiteen lajinsa. Yleensä siinä olisi oltava käytössä joku suhteellinen etu esim. halpa merikytkin, konepajan käyttö, ilmainen, kunnossa oleva diesel. Toisella teetättämällä paketista voi tulla kallis.
Näitähän on tehty iät ajat, kuten viereisiltä palstoilta käy ilmi esim. vanhan Fordin koneesta jopa katkomalla.
Ei se savupiippuvene mikään mahdottomuus ole. Näkeehän niitä laivoista lähtien.
Kyyrö

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 23.09.2005 22:41

Moi!
Artikkelia en ole lukenut, mutta olen sinun ja hkhk:n kanssa samoilla linjoilla tuon valmiin paketin kanssa. Kustannukset karkaa äkkiä käsistä, jos joutuu teettämään paljon toisilla. Kaikki jäähdytettävät (moottori, vaihde, mahdollinen turbo ja ohjaustehostin sekä pakoputki) jäähtyvät samalla kierrolla, mutta vaatii työtä ja tietoa sekä mahdollisesti useamman lämmönvaihtimen (= syylari, jossa vesi jäähdyttää vettä/öljyä)
Helpoin ja ehkä edullisin, vaan ei luovin, ratkaisu on laittaa valmis paketti tilalle. Joku hitaampikäyntinen diesel saattaisi olla parempi ratkaisu. Voisit ehkä hyödyntää Volvon perässä olevan vaihteen...

Vastaa Viestiin