Märkä pakoputki

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Märkä pakoputki

Viesti Kirjoittaja Kinde » 19.09.2005 11:14

Venemestari lehdessä oli juttua erilaisista pakopukiratkaisuista. Jutussa haukuttiin systeemi joka on tosi yleinen keskimoottori-ja purjeveneissä, eli jäähdytysvesien laskeminen pakoputkeen. Systeemin väitettiin vääjäämättä rikkovan mottorin edesauttamalla moottorin syöpymistä ja jumiuttamalla venttilinvarret ohjureihinsa. Kyseistä ratkaisua haukuttiin kyllä muutenkin, esim olevan huomattava riski vedenpääsylle veneeseen jos ei aina sulje jäähdyydveden pohjaventtiiliä Onko palstalaisilla kokemusta noista moottrin syöpymistä ja venttiilien jumitumisista, tai muista järjestelmän ongelmista.

Mulla on edelleen omassa sole diesel moottorissa kumma vika joka ilmenee vain välillä. Koneesta katoaa osa tehoista ja käynti muuttuu täriseväksi. Kun moottorin antaa sitten käydä hetken alhaisilla kierroksilla vika katoaa. Polttoainepuoli on ruiskupumppua lukuunottamatta käyty läpi niin että ilmavuodot tukokset vesi ym voidaan sulkea pois. Jäljelle jää mahdollinen ilmavuoto ruiskupumpussa tai venttiilien jumiminen. Taitaa olla kannen auikaisu edessä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.09.2005 14:21

Syöpyyhän se rauta pikkuhiljaa jos putkeen jää kuumaa suolavesihöyryä - eikös tämä ole ihan selvä asia.
"Vanhan mallin" märät pakoputket olivat sellaisia että niissä oli sulku jolla veden meno putkeen katkaistiin ja putki voitiin kuivattaa moottoria käyttämällä.
Käsittääkseni "moderneissa" moottoreissa ei tuota sulkua enää ole ja putkeen jää vettä ja se VOI aiheuttaa ongelmia. Ja tietenkin mitä monimutakisempi ja hienompi tekninen laite - siis moottori - siellä putken toisessa päässä on niin sen herkemmin se vaurioituu. Monissa tapauksissa putkissahan on nykyään ns. voimasolmu elikkä turboahdin joka ei varmaankaan tykkää kovin hyvää suolaisista vesihöyryistä pitkän päälle.
Kun laittelin Bertta-Lottaan makeavesijäähdytyksen ja vesijäähdytteisen pako/imusarjan niin oli itsestään selvää että siihen tulee sulku että putken voi kuivatella tyhjäkäynnillä. Ja jos joskus joutuupi pyörittelemään konetta startilla pidempää niin eipähän pumppaudu putki täyteen vettä...
Mutta kyllähän se kuiva putki olisi kaikinpuolin parempi mutta toteuttaminen pienissä veneissä voi olla vaikeaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 19.09.2005 15:18

Aina kannattaa tehdä entistä parempia systeemejä. Mutta ihme ja kumma, vanhat märillä pakoputkilla toimivat koneet ovat kestäneet ihmeteltävän kauan. Koskee myös sisällä kiertävää (suola-) vettä.
Ilmeisesti yksi keston syy on ollut jatkuva käyttö. Toinen voi olla se, että kone jää pikäksi aikaa kuumaksi samalla, kun alaspäin olevassa pakoputken mutkassa vesi jäähtyy nopeammin. Aikaa myöten ylhäälläkin oleva kuuma höyry tiivistyy ja laskeutuu alas muun veden joukkoon.

Tuli mieleen analogia vanhan talon kanssa. Assun itse n.300 vuotta vanhassa puutalossa. Tuvan lattiassa on aikamoisia rakoja. Auta armias, jos pistäisin lattialle korkkimaton, niin lattian alla olisi ehkä sienitarha.
Kukaan ei oikein ymmärrä, mitä tapahtuu, mutta lattian on päästävä tuulettumaan. Välillä keittiön yms. höyry laskeutuu alas. Välillä maakosteus nousee ylös. Systeemi taitaa tuulettua senkin mukaan, kun ovea avaa, ja uunissa on tulta.
Kyyrö

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 19.09.2005 16:41

Kylä mä sen ymmärrän että toi suolavesihöyry on paha syövyttäjä mutta artikkelin kauhukuvia luova kirjoitustyyli sai epäilemään että mikä on todellinen tilanne. Kaikkihan tietää sen että se mitä tapahtuu teoriassa on jotain muuta kun mitä käytännössä. Toi kuvattu rakenne in niin yleinen että voi puhua vallitsevasta käytännöstä ja mun laskujen mukaan puolet suomen sisäkoneista on ihan paskana.

Jos semmonen venttiili on hyvä siinä ennen pakosarjaa niin pitää semmonen asentaa, Tossa mun koneessa sen saa tosihelposti laitettua kun ei tarvii ku katkasta kumiletku ja laittaa se venttiili siihemn.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.09.2005 17:50

Ei tuo märän pakoputken lähes 100% tuhoava vaikutus ole vielä mitään verrattuna nykysin venelehdissä oikein muoti-ilmiönä esiteltävään dieselin mäntien hitsautumiseen. Sillä oli oikein joku hieno sivistyssanaa muistuttava nimikin...
Elikkä nyt heitän veikkaukseni venelehtien moottoreita koskevien juttujen takia:
Veneilykaudella 2006 Suomen venekannasta (siis dieselöidyistä) 57,5% jumittaa venttiilit suolavesihöyryjen takia ja 41,3% hitsaa männät itsekseen yhdeksi möntiksi sylinteriryhmään. Bensiinkäyttöisten sivuventtiilikoneiden suosio kasvaa suorastaan räjähdysmäisesti ja venepirun puremat epätoivoiset dieselveneilijäzombiet suunnistavat Varjakkaan rosvoretkille kun siellä on tiettävästi jäljellä useita priimakuntoisia lättäpäitä.
Vastauksena zombilaumojen toimille aboriginaali varjaagit...
Meni sitten näköjään vähän huuhaa-puolelle mutta mitäs siitä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 19.09.2005 18:59

Joo meni vähän ufoilux mutta mulla on niin huono humorintaju että ihan pisti naurattamaan ;)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.09.2005 20:25

Vakavasti ottaen kyllä tuo mäntien leikkautumisongelma on tullut uuden sukupolven nopeakäyntisten dieselien mukana kun niistä puristetaan venekäytössäkin pahimmillaan 70-90hp/litra.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 19.09.2005 21:32

ja eikö se nyky tiisselin ongelma ole se kun suomalainen laittaa nykyaikaseen tdi- moottoriin mökkiöljyä jolla vanhat nakut on toiminu hyvin kun on lorauttanut vähä 2-t öljyä ruiskupumppua voiteleen? nykyaikasisa korkeaviritteisisä koneisa sattuu sattuu vaurioita väärän polttoaineen takia. omasa lättäpää pensa pentassa oli just tuo kinden kuvailema vika, pakoventtilin varsi jumi ja venttiili ei tehny pyörivää liikettä. siinä venttilin lautanen ja seeti menny hieman soikeeksi ja kun venttili isoila kieroksila pyörähti eri asentoon oli tiiviste pinnoisa silmin nähtävä rako, pikku kierosilla se pyörähti kohalleen ja taas kävi kummalaki pytyllä. lohkosta seeti pinnat uusiksi ja venttilin lautaset pyöreeksi ja varsista karstat ja p***a sorvissa kiilottamalla pois. talvella tein sitte tuon rempan ja tämän kesän on toiminu hyvin.

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08.10.2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 19.09.2005 21:40

Minulla on vipu, josta käännän noin 10 minuuttia ennen kuin saavun satamaan. Jäähdytysvesi ei mene enää pakosarjan kautta. Pakokaasu kuivaa pakosarjan ja pakoputkiston.

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19.04.2005 8:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 20.09.2005 8:56

En ole paljo tanne kirjotellu, ku en paljoa tieda. Sen tiedan, etta mun koneessa (ns malmikasa) on kans termostaatin paalla venttiili, josta kaantamalla ihan itte paatetaan meneeko vesi putkeen vaiko eiko. Ja sen tiedan kans, etta ennen vanhaan, hyvaan aikaan, oli markinaalit ja toleranssit pikkasen erit kun nykyaan. Samaten teho ja polttoainetalous vaatimukset. Ja tulokset sitten nakyvat. Siina kun naapurin uuden karhea penta eilen vei sen saareen, niin tanaan se jatti selalle. Ja mina se vaan puksutan kuutta solmua joka paiva, kun paatan lahtea. Mutta ei se naapuri silti halua semmosta konetta kun mulla. Jokaselle omansa, kai.
AVA = Afrikka voittaa aina

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 20.09.2005 9:56

Koneita on tosiaan erilaisia. Mulla on yks 30 v norjalainen SABB, ykspyttydiesel, (pelastusveneen moottori), jota ei enää valmisteta, mutta varaosapalvelu toimii pelastusvene-kytkennän vuoksi, vaikka ei siihen mitään varaosia tarvitse. Boschin pumppu ja sitä tasoa kaikki muukin.

En ole koskaan edes ajatellut märän pakoputken asiaa. Pidin sitä ensi kertaa nähtyäni (Olympiassa) vitsikkäänä ja ilmeisen kokeiltuna ratkaisuna.

SABB:ssani en ole koskaan poistanut vesiä pakoputken mutkasta enkä sulkenut mitään hanoja. Noin vain moottori lähtee käyntiin käsin pyörittämällä ja puksuttaa mailin toisensa jälkeen.
Ainoa mitä ohjekirjassa aikoinaan oli, että älä laita pakoputken reikää "kovin ylös lähelle" venttiilikoppaa.
Kyyrö

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 20.09.2005 10:27

Pitää toivoa että toi Janin kertoma vika löytyy meitin koneeesta kansa. Kun ottaa kannen auki ja tutkii tilannetta näkyy kannessa varmaan jälkiä siitä onko vika mahdolliseti juuri tuon märän pakoputken aiheuttama.


Yksi paljon rajumpi syövyttäjä kuin toi suolavesihöyry on rikin oksidit jotka yhdistyessään veteen muuttuvat rikkihapoksi ja rikkihapokkeeksi. Tämähän on nyt sitten saivarteluan mutta käsittääkseni tommonen pelkkä suolavesihöyry on niin laimeaa että ei se yksinään helposti murra poltto-ja voiteluaineesta syntyvää suojaavaa kalvoa, vaan tarvitaan noita hurjempia aineita. Sehän on käyttäjän kannalta ihan sama mikä sen syöpymisen aiheuttaa eikö?

Usko että sillä on merkitystä kuika paljon tota jäähdytysvettä putkeen ajetaaan, sillä se vaikuttaa kuinka happamia tai laimeita noista kaasuista tulee. Vois ajatella että oikea annos mahdollisimman vähän tai sitten tosi paljon.

Puolassa kuulema sadevesi on niin hapanta, että jopa rautatiekiskot syöpyvät hiljalleen sen vaikutuksesta. Onneks meillä vain merimoottorit

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 20.09.2005 11:54

On se märkä putki varmasti vaarallinen. Minun Perkinsissä sellainen on ollut vasta 43 kesää käytössä eikä vielä ole mitään ongelmia esiintynyt. Mutta eihän sitä tiedä jos vaikka seuraavan neljänkymmenen vuoden aikana jotain sattuisi... Koneen maksimikierrosluku on 2000, mutta ajan yleensä noin kolmannesteholla. Vielä ei ole koneesta hitsautunut muuta kuin uudet kiinnityskorvakkeet oikeaan muotoonsa ja nekin pajalla.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.09.2005 7:22

Ei se tuo pakoventtiilien varsien jumiminen, kun ne jäävät aukiasentoon, ole mitenkään vieras ilmiö lättäpäissäkään vaikka tuossa edellä vähän asiasta kieli poskella kirjoittelinkin. Vuosien varrelta muistuu mieleen ainakin kaksi moottoria joissa oli jumi käynyt mutta toisaalta ne olikin jätetty "niine paskoneen" veneisiin paikoilleen.
Se varmaankin tuo sulkuventtiilin puute nykymoottoreissa johtuu ajatuksesta että veneily on semmoista hommaa kuin Evinruden vanhassa mainoksessa "vedä narusta ja nauti". Eli tavoitteena on vaivaton ja helppo veneily kun ei tarvitse koppaa availla kuin keväällä ja kaikki toiminnot on keskitetty kojetauluun. Mutta toisaalta ei minuakaan huvittaisi mennä isohkossa veneessä (siinä minun tulevassa) turkkilevyjen alle aukomaan ja sulkemaan hanaa joka reissulla mennen tullen ;)
Eli meni vaijerihommiksi - eikä maksa paljon...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 21.09.2005 9:06

Kun on tullu aikanaan ton automatiikan kanssa pelattua tulee väkisin mieleen että kuinkakohan kauan tommoset hyvät korroosiosuojatut magnettiventtiilit kestäis pilssissä. Mua kyllä kiinnosataa toi "vedä narusta nauti kesästä veneily"Olis tosi helpottavaa kun ei tarvis muuta tehdä kun painaa nappia ja venttiilit aukeais ja sulkeutus vaivattomasti. Meidän paatissa on musta tosi hölmössä paikkaa toi jäähdytysvedenotta joka on laitettu vaihteiston alle. Aina kun meinaa venttiiliä kääntää pitää koko moottorikoppa kammeta paikoiltaan ja kurottaa paikkaan jonne ei edes kunnolla näe.

Vastaa Viestiin