Sivu 1/1

mb 508 2,8 diesel - vuodelta miekka ja kypärä

Lähetetty: 07 Syys 2005 19:24
Kirjoittaja SAK
Otsikon mukaisesta moottorista olisi seuraavanlainen kysymys, onko kasvanut öljyn kulutus kovilla kierroksilla suht pitkään ajettaessa enemmänkin vika vai ominaisuus? Viime reissulta ajaessa tuli ajeltua muutama kilometri niin sanotusti "kilpaa" purjeveneen kanssa. Eilen sitten öljyä tarkastaessani suureksi yllätyksekseni oli öljyn pinta laskenut varmaankin 5 milliä. Aiemmin ei ole vastaavaa tapahtunut, normaalilla kaasulla ajaessani. Onko vakavaa? Veli-Matti ja muut konemiehet, toivottavasti vastailette...=)

Lähetetty: 07 Syys 2005 21:53
Kirjoittaja Veli-Matti
"vuodelta miekka ja kypärä" tarkoittaa ilmeisesti 60 lukua? (meillä päin ruukataan sanoa että "vuodelta kirves ja kypärä" ;) )
Mikä se nyt on normaalia öljynkulutusta - mm. Saab ilmoitti vielä -80 luvun lopulla turbomoottoreidensa sallituksi öljynkulutukseksi 0,2l/1000km eli pari litraa öljynvaihtovälillä...
Vanhoissa moottoreissa tulee ongelmaksi annettaessa yhtäkkiä rumbaa se että venttiilinvarren kumit eivät tahdo pysyä mukana vaan hyppäävät kaulalle tai ne porsivat tiivisteosan irti. Kauhuskenaariona on sitten poikki räpsähtäneet öljyrenkaat mutta se on hyvin epätodennäköistä.
Vaikea se on yhtäkkiä sano mikä tuli vai tuliko mitään sillä täydellä kaasulla ja kovalla kuormituksella virtaukset kanavissa ja ohipuhallus männiltä lisääntyvät vaikuttaen öljynkulutukseen.
Käy kunnon koeajolla marssivauhdilla ja seuraa öljynkulutusta. Jos syö normaalia enemmän niin tutki tarkemmin talvella ja jos ei syö sen enempää kuin ennenkään niin "anna rampan kalakattaa".

Lähetetty: 08 Syys 2005 02:48
Kirjoittaja Masa
Joo-o, mulla ainakin autossa yli 343tkm ajettu 2.4l 6-diesel syö öljyä sitä enempi, mitä reilummin sitä polkee, jos malttaa ajella hissuksiin, ei öljynkulutus ole kovin hurja, mutta kun lakua tulee putkesta jatkuvasti, on öljynmenekki taattu.
Taitaa olla reilusti sisäänajetun koneen ominaisuus tuo öljynsyönti reiluilla kierroksilla.