Sivu 1/3

Andros KS21 (kuvia)

Lähetetty: 30 Elo 2005 17:58
Kirjoittaja spruce
Kuva

Tällaisen koneen on työkaveri saanut haltuunsa. Nyt kaivattaisiin tietoa moottorista ja siitä puuttuvasta kaasarista sekä magneetosta.

Muuten kone on ilmeisen toimiva, pyörii ja muutenkin muut osat vaikuttaisivat olevan tallella.

Kuvailuja itse moottorista,
2 sylinterinen, iso vauhtipyörä edessä. Sylinterikannessa valumerkintä "1936".
Koneen alaosa ja vaihdelaatikko ikäänkuin samaa kappaletta, voima koneesta laatikkoon väliakselilla.
Koneen väri valkoinen, mahdollisesti ehkä ollut joskus vihreä.

Tyyppikilvestä selviää malliksi Andros KS21 n:o 3563, kierroksia 1100 ja hevosia 8.

Enpä itse ainakaan netistä juuri mitään löytänyt moottorista tai ko. tehtaasta. Kaikenlaisia tietoja siis peräänkuulutellaan.

Lähetetty: 30 Elo 2005 20:22
Kirjoittaja venenaula
Kirjoja selailin,tällaista tiedonpoikasta olis.

K 21
2 syl ,koko 3,3/4" x 4,1/2 "

Til 1,62 litraa
teho 8-10 hp
Kaasutin , Pallas merkkinen
Syttyy magneetolla
Voitelu ,kiertoroiske
Paino 225 kg

Jos toiset jatkaisivat.

Lähetetty: 30 Elo 2005 22:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Andros K21 on ilmeisesti muutaman vuoden tuoreempi tai varustelultaan hiukan erilainen versio L21:sta.
Kuvia tuosta L mallista mm. Jansixin sivuilla: http://kotinetti.suomi.net/jansix/index2.htm
Androksista on juttua myös Puuvenelehdissä Harmmarsbåten 1938:n tarinassa.

Lähetetty: 30 Elo 2005 23:28
Kirjoittaja jansix
joo omassani kaasutin on muistaakseni shcebler, mangeeton merkkiä en muista. omassani kansi on poksahtanut pakkasesta halki palotiloihin ja muutenkin puhki ruostunut vesitiloista pakokanavien alapuolelta eli kansi oisi itsellä hakusessa. mutta nyt oisi puuttellinen varaosakone tiedosa mutta siitä puuttuu myös nuo sprucen mainitsemat osat.

Lähetetty: 31 Elo 2005 19:29
Kirjoittaja spruce
Lisää toisen käden tietoa:
Se valumerkintä kannessa saattoi hyvinkin ollakin 1938 tuossa KS:ssä.

Se ero ainakin jansix:n koneeseen että KS21:ssä on tulpat kannen päällä. Toisella kyljellä puolivälissä on venttiilit ja nokka-akseli. Nokka-akseli painaa siis suoraan venttiilejä eikä työntötankoja ole(?).

Mitä mahtaa mallin KS21 "S" tarkoittaa? Vaihtoehtojahan voisi olla vaikkapa
S=Super, S=Standard, S=Special, S=jotakin aivan muuta.

Koneella olisi kuulemma tarkoitus koekäyttö jollakin aikavälillä suorittaa, vaikka sitten puuttuvat osat jostakin sovellettuna.


Edit: Magneetto ilmeisesti sylkee kipinää yht'aikaa molemmille sylintereille, jolloin joka toinen kipinä antaa valoa poistotahdille?

Lähetetty: 31 Elo 2005 23:48
Kirjoittaja jansix
tere! enpä ole vielä nähny kuvaa antoosta jossa nokka painaa suoraa venttiileitä, eli olisi yläpuolisella nokka akselilla ilman keinuvipuja ja työntötankoja? oiskohan noin? sitten vielä tulpat kannenpäällä, läpi venttiilikopan? näin on yleensä vain twincam koneissa tai hemi v-8:ssa. no mielenkiintoisalta kuulostaa.

Lähetetty: 01 Syys 2005 00:13
Kirjoittaja spruce
Niin, saattoi siis jäädä mainitsematta että kyseessä on sivuventtiilimoottori.


Kuva olisi kiva, jos sen saan niin kyllä se täälläkin näkyy.

Lähetetty: 01 Syys 2005 10:50
Kirjoittaja jansix
no se selittääkin paljon. eipä silti en ole kuullut sivuventtili androksesta saati nähnyt kuvaa. mielenkiintoista.

Lähetetty: 02 Syys 2005 21:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Sanoisimpa jopa että erittäin mielenkiintoista...
Voisi selittää tuon L21:n, joka on "modernimpi" huippuventtiilimoottori ja mallimerkintä KS21 olisikin sitten perinteinen sivuventtiilimoottori joka on L-kaksykkösen vastaavan tehoinen ja painoinen rinnakkaismalli.

Lähetetty: 07 Syys 2005 00:11
Kirjoittaja spruce
Monien mutkien kautta sain muutaman naapurinpojan nappaaman kuvan.

Tässä siis ensimmäiset kuvat tästä sivuventtiili-Androksesta:

klik , toinen klik, kolmas klik

Kuvissa ahkera purkaja on jo ehtinyt purkaa yhtä jos toistakin. Sylinterinkansi on kuitenkin lavastustarkoituksessa nostettu kannenpulttien päälle.

Lähetetty: 07 Syys 2005 12:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Tuohan on ilmiselvät Anttoo Lkaksykkösen sivuventtiiliversio ;) Sylinteriryhmä ja kansi erilaisia muuten sama laite...

Lähetetty: 07 Syys 2005 21:57
Kirjoittaja jansix
no nyt on nähty lättäpää antros. jännä homma että ensin on tehty ilmeisesti kansi venttiilimallia ja sitten myöhemmin rinnakkain molempia tämän päättelin tuosta kun omassani ei ole tuoata veivikäynnistystä niinkiun muissa esim. hammarsbotenissa.

Uusia kuvia.

Lähetetty: 19 Syys 2005 20:18
Kirjoittaja spruce
Nyt olisi näytteillä uusia kuvajaisia tästä lättäpää-Androksesta.

Pikkukuvaa klikkaamalla avautuu hiukan isompi kuva.
Koneen kunnostus on nyt kuvien näyttämässä vaiheessa.

-Jotain on jo purettu.
-Kone on käsin pyöriteltävässä tilassa.
-Kaasari ja magneetto edelleen puutteena.


Kuva Kuva1
KuvaKuva2

KuvaKuva3
KuvaKuva4
KuvaKuva5
KuvaKuva6





KuvaTaiteellisempi tapaus



Onko kukaan kuullut/nähnyt tai muuten tietoinen lehtiartikkelista joka olisi kertonut vanhoista Turkulaisista moottoritehtaista. Jotain vihiä on kuulunut että sellainen olisi jokin aikaa sitten ilmestynyt Mobilisti-lehdessä. Hiukan tarkempi tieto olisi tervetullut.

Tietysti myös muut vihjeet konetta käsittelevistä kuvista/kirjallisuudesta ovat tervetulleita.

Lähetetty: 20 Syys 2005 17:10
Kirjoittaja kms
Onko kukaan kuullut/nähnyt tai muuten tietoinen lehtiartikkelista joka olisi kertonut vanhoista Turkulaisista moottoritehtaista. Jotain vihiä on kuulunut että sellainen olisi jokin aikaa sitten ilmestynyt Mobilisti-lehdessä. Hiukan tarkempi tieto olisi tervetullut.
Moro,

Tuo tieto kiinnostaa minuakin, koska olen militantti-turkulainen ja todella kiinnostunut vanhoista venemoottoreista, vaikka omassa veneessäni ei ole moottoria laisinkaan:-)

Täällähän on tehty Androsien lisäksi ainakin Multavieru- ja vissiin Pyrkijä-nimisiä koneita. Jos vaimo ei olisi niin tiukkapipio, hankkisin Turussa valmistetun koneen olohuonetta koristamaan - käyntikuntoisena tietenkin!

Tässä kirjoittaessa tuli sellainen mieleen, että lehtiartikkelin lisäksi merimuseossa (Forum Marinum) varmasti tietävät paljonkin asiasta.'

t:kaapo

Lähetetty: 20 Syys 2005 20:19
Kirjoittaja Veli-Matti
Mobilistissa ei muistaakseni pariin kolmeen vuoteen ole ollut juttua vanhoista venemoottoreista. Olisikohan kyseessä jokin muu "alan" lehti?

Tässäpä sitten kms:lle ihan vartavasten ;)
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/clas ... hotoID=247