Uimuri Vaasan konetehtaan n. 1937 valm 2-3 hv koneeseen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Lohijoki
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Elo 2005 14:31
Paikkakunta: Turku

Uimuri Vaasan konetehtaan n. 1937 valm 2-3 hv koneeseen

Viesti Kirjoittaja Lohijoki » 29 Elo 2005 14:40

Hankin tuossa taannoin vanhan keskimoottorin valmistaja Vaasan Konetehdas. Valmistusvuosi lienee kolmekytluvun lopussa entinen omistaja arveli -36 tai -37. Kaasuttajaan tarvittaisiin uusi uimuri. Onko kenelläkään tietoa onko mahdollista ostaa jostain varaosia tai valmistusohjetta uuteen. Käsittääkseni vanha lienee ollut jollain lakalla (?) käsitellystä korkista. Jos asiasta löytyy tietoa tai edes murusia nii auttakaan miestä veneesä. Samoin jos jollain on vastaavanlaisia koneita tai ylipäätään tietoa tuosta ylivoimaisen kauniista kapineesta niin otan sitä innolla vastaan.
-jussi

harro
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Huhti 2003 11:11
Paikkakunta: Merimasku
Viesti:

Kaasarin uimuri

Viesti Kirjoittaja harro » 29 Elo 2005 17:09

Joo, nämä vanhat kaasuttajat on järjestään joko aitoja Scheblereitä tai niiden suomalaisella tehtaalla tehtyjä mukaelmia. Uimurit on todella korkista veistettyjä. Lakkana käytettiin shellakkaa, joka on spriiliukoinen lakka. Oksalakka saattaisi käydä siis yhtä hyvin. (En tiedä onko shellakkaa enää mistään saatavissa, on jo aikaa siitä kun viimeksi jouduin tekemään uimurin).
Schebler-hakusanalla löysin netistä, jenkeistä firman joka myy näitä varaosia, siellä oli myös uimureita. Kannattaa katsoa jos oma peukalo on sopimattomassa paikassa.
Ei siihen tekemiseen sen kummempaa ohjetta tarvita, jos vanhasta vähänkin saa mallia. Pääasia että se mahtuu kammiossaan liikkumaan, eikä ole liian iso tai pieni.

Harro Koskinen

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Elo 2005 17:51

Minä en nyt ihan noin yleistäisi että melkein kaikki tuon ikäiset kaasuttimet ovat Scheblereitä. Merkkejä on noilta vuosilta tiedossani kymmenkunta ja sitten on tosiaankin päälle ne "omalla lisenssillä" kotimaassa valetut päälle. Valmistuksen idana oli tehdä valurunko ominavuin ja sitten suuttimet, kohot, jne... joko Solexilta, NEFiltä, Amalilta, Borg&Sheppleriltä, Schepleriltä, Wi(t)colta, Fomocolta, jne... Tuli halvemmaksi tehdä kaasutin itse ja ostaa vain tarpeelliset varaosat niihin...
Nuo mobilistit tekevät kohoja korkista vaikka mihin vehkeisiin ja päällystävät ne epoksilla. "Normaalikohoon" messinkinasta siihen kohtaan joka painaa neulaventtiiliä...
Rengaskohoon pitää liimata simmipellistä liuskat neulannostimen kohdalle, se hoituu samalla kertaa epoksipinnan kanssa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 09 Syys 2005 20:39

Luulen, että kysessä on samanlainen "kelluke" kuin 30-luvun Olympiassa.
kaareva rengas, joka on kiinni messinkisessä telineessä, joka puolestaan liikkuu akselin kanssa ylös-alas sulkien neulan sopivassa kohtaa. Kaasutin vetää ilmaa putkesta, jonka ympärillä korkki kelluu. Siitä kaarevuus.

Itse korjailin vanhaa uimuria tiivistteliimalla maalaamalla. Eikös se ole yhtä kuin shellakka? En ole katsonut, kuinka se on sietänyt bensaa.
Kyllä minusta uimureita voi itse värkätä. Korkin pitää vain olla aika suuren, tai on tehtävä joku metallinen lisätuki, tai on oltava iso korkki esim. ikivanhasta pelastusliivistä.
Kyyrö

Avatar
wikumies
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com

uimuri

Viesti Kirjoittaja wikumies » 15 Joulu 2005 15:59

löytyy osia ja kaasuttimia ja koko kone vm 37 1.syl t.wikumies

Vastaa Viestiin