W-2 käyntiäänen analysointia, ininää kuuluu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21.04.2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

W-2 käyntiäänen analysointia, ininää kuuluu

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 29.08.2005 10:08

Meillä kuuluu tuosta koneen etupäästä käydessä jonkinlaista ininää, vähän niinkuin jostain uuden ruiskumoottorisen auton konehuoneesta painebensapumpun tms. ääni. Ehkä se on ininän ja vikinän välillä....

Öljyä on, paineita kylmänä tyhjäkäynnillä 2kg, kierroksilla 3kg (En voinut käyttää kuumaksi kun on kuivalla maalla tuo projekti).

Kone on ollut auki ja käyty läpi. Mehän se täältä forumilta löydetiin ja Lempäälästä haettiin. Käynti on nättiä ja tehot kotona mutta tuo sivuääni mietityttää. Olisiko jokin päittäisvälys liian ahdas, runkolaakeri jotenkin liian tiukka tms? Tietääkseni siihen ei ole vaihdettu kuitenkaan uusia laakereita. Olisiko jokin luiska tai pukki mennyt väärin päin?

Pelkona on lähinnä se että laakeri leikkaa kiinni just siinä pahassa paikassa.
050 555 6424

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.08.2005 13:10

Jos se on dyna mallia niin remelithän siellä vaan vikisee. Se sivuventtiilikoneen tyypillinen "ongelma" kun se on mekaanisesti ja säädöiltään kohdillaan niin laturinhihnan ääni tahtoo häiritä korvaa ;)
Jos siitä puuttuu remelit niin niistähän se ääni ei voi tulla. Mutta jos kampiakselilla olisi jokin liuska väärinpäin niin se ei pyörisi kasauksen jälkeen edes väkisellä ja jos taas päittäisvälykset nollilla niin jumiinhan se menee lämmettyään.
Missäs vaiheessa ääni kuuluu - kylmänä vai vasta lämpimänä?
Päittäisvälyksestä saat vinkkiä koettamalla liikuttaa vaikka rekkarilla vauhtipyörää edes takaisin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

harro
Viestit: 23
Liittynyt: 17.04.2003 11:11
Paikkakunta: Merimasku
Viesti:

Vikinää vikusta

Viesti Kirjoittaja harro » 29.08.2005 17:13

Jos sulla on ollut kone auki niin panitko laakerikuoret varmasti niin että öljyreiät on oikein? -en tunne Wikua, mutta aikanaan ammattikoulussa oli yksi koneeni remontissa ja olivat siellä panneet laakerikuoret väärin niin että kampiakseli leikkasi kiinni muutaman tunnin ajon jälkeen.

Harro Koskinen

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.08.2005 18:03

Enpä ole kuullut öljyttömän laakerin koskaan vielä vikisevän tai inisevän;)
Yleensä semmoisessa tapauksessa käynti on lyhytaikaista ja äänikin pikkasen erilaista kun metalli veistää toisesta metallista siivuja...
Jos laakeri ei saa öljyä niin kyllä se pyörii vain hetken äänettä ja sitten alkaakin ääni muuttumaan ja paineet katoamaan ja seuraavaksi se alkaa haittaamaan käyntiä ellei peräti lyö kokonaan jumiin tai pahimmassa tapauksessa vedä liuskoja pyörimään akselin mukana.
Kauankos olette käyttäneet tuota vikisevää ja inisevää konetta? Muutamia tunteja? Vain puolisen minuuttia?
Voitko lähettää ääninäytteen niin analysoimme sen oikean sivuventtiiligurun kanssa niin ei tarvitse tämmöisten amatöörien miettiä päätään puhki ;)
Jos se on dyna versio niin löysää remmit irti ja laita veivillä käyntiin.
Laita myös jäähdytysvesiletkun pää vesisaaviin lai suoraan vesiletkun nokkaan niin voit käyttää koneen kunnolla lämpimäksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 29.08.2005 21:38

Veli-Matti kirjoitti:Laita myös jäähdytysvesiletkun pää vesisaaviin lai suoraan vesiletkun nokkaan niin voit käyttää koneen kunnolla lämpimäksi.
Laitoin kerran vesiletkun fiksusti suoraan pumpulle ja siitähän tulikin vesivuoto pumpun akselin juureen. Pumpun puoleinen tiiviste liukui sisäänpäin akselilla ja vettä tuli siitä kahden tiivisteen välissä olevasta reiästä. Veden paine oli liian suuri ja siitä lähtien olen antanut imeä suoraan ämpäristä. Kone myös lämpenee kunnolla, kun sama vesi kiertää. Tietysti voi lämmetä sitten liikaakin.

Vikisee täälläkin viku. Olen pelännyt pahinta. Mutta sitten vain remonttiin taas jos niin käy. Edellinen omistaja kun oli kuulemma vaihtanut oikein laakereita ja hän ei tuntunut kyllä olevan tekniikan miehiä alkuunkaan.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.08.2005 8:22

Kait se nyt järjen pitää sanoa että ei käännä hanaa "kaakkoon" ja anna veden mennä koneeseen 6 kilon paineella - sehän vie jo pumpun vaseliinitkin vaipalle...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.08.2005 14:39

Ollaan muuten Aki tulossa käymään etelän kierroksella velipojan kanssa. Huomenissa lähdetään ja torstaina on tarkoitus käydä Seppälän venetarvikkeessa, pyörähtää Seppälän Markun veistämöllä sekä mikäli aikaa riittää niin Nissen museolla. Jos tuo sinun projektisi ei ole kovin kaukana noista kohteista niin voisimme poiketa vilkaisemassa tai paremminkin kuuntelemassa tuota vikinää - siis jos sinulle sopii...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21.02.2004 10:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 30.08.2005 16:09

Veli-Matti kirjoitti:Kait se nyt järjen pitää sanoa että ei käännä hanaa "kaakkoon" ja anna veden mennä koneeseen 6 kilon paineella - sehän vie jo pumpun vaseliinitkin vaipalle...
No jopas oli tosi tarpeellinen kommentti Veli-Matilta. Ihan pikkuisen avasin, mutta kun Espoon kaupungin rannassa Suomenojalla, jossa suuri määrä tämänkin lukijoita on, on isot putket ja hyvä paine. Ei sitä arvannut kun oli vielä pitkä ja ohut letkukin. Eikä sitä kuule arvaa Wikun ostanut vasta siihen tutustuva.

Helposti siirtyi tiiviste. Asiaan ehkä vaikutti että ne olivat hiljattain uusittuja tiivisteitä ja puhdistamista ja rasvaa sitä on tottunut käyttämään kaikissa asennuksissa
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.08.2005 16:43

Sori, tuli vähän kieli poskessa nakattua pienet pikaiset ;)
Bertta-Lotassa alkuperäinen vesipumppu joka nyt kierrättää jäähdytysnestettä tiputtelee pikkaisen uudesta akselitiivisteestä huolimatta koska sitä ei ole tehty suljetulle kierrolle jossa on painetta sen verran mitä normaalin järjestelmään kertyy. Merivesipumppu on taas modernimpi rakenteeltaan ja pitäisi myös paineenalaisena nesteet sisällään mutta kun oli pakko rakennella niin se jäähdytyssydeemi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21.04.2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 02.09.2005 7:54

Olinpa sitten kipeänä ja pois sähköpostin äärestä. Jos kävitte perämoottorimuseolla olitte 6km päässä.

Kone ei ole dyna-startillinen joten hihnat ei vingu. Käynnissä se on ollut minuutin kerrallaan pihalla ja sen yhden kerran pidempään kun päästiin kokeilemaan joelle. Nyt puuttuu akselista vieläkin se laippa että olisi ajokunnossa.

Koeajossa meiltä puuttui kampikammion huohotusputki mutta ei se reikä sellaista ääntä pidä vaikka siitä vähän ilmaa liikkuukin. Nyt putki on paikoillaan.

Heti startissa ääni on sellainen high-tech ininä, tulee sähköinen bensapumppu mieleen. Nykykorvaan se kuullostaa äkkiseltään hyvältä, mutta eihän se 50-luvun koneessa ole kohdallaan. Me jopa sitä sivuääntä ihasteltiin ennenkuin alkoi huolestuttaa...

Täytyy vielä kuulostella ja äänittää jos onnistuu.
050 555 6424

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.09.2005 23:06

Joo tuli rullatua veneasioissa 2050 kilometriä Suomenmaata. Nissen museo jäi käymättä - mites sitä kun itsellä oli vajaa tonni museomoottoreita Hiacessa - tai ei se ihan niin ole, kaksi lättäpäätä tulee aktiivikäyttöön. Ei katsottu tähän hätään Nissen luona käymistä tarpeelliseksi - joskus toisten sitten ;).
Olimme varautuneet siihen että soitat ja pyörahdetään kuulostelemassa vikinää. Matkan ratoksi analysoitiin sitä ääntä ja kyllä siinä on semmoinen mahdollisuus että kampiakselin etupään laakeriholkki on asennettu siten että voitelureiät eivät ole kohdillaan. Mutta ei sen kyllä pitäisi silloinkaan vikistä vaan ääni olisi jotakin muuta metallin leikatessa metallia ja/tai hokin lähtiessä pyörimään kampiakselin mukana.
Tuon holkin voit tarkistaa käyttämällä vauhtipyörän irti ja irroittamalla laakeriholkin laippoineen vetämällä ne pois akselilta. Päittäisvälystä pitäisi olla jotain 0,3-0,5 mm eikä millikään vielä maata kaada. Ristitapeissa ja veiveissä on sen verran liikkumavaraa kampiakselin liikuskella. Nyt pitää muistaa että kysymys on todella hidaskierroksisesta ja pienitehoisesta moottorista - ei siis jostain 450 hevosvoiman välijäähdytetystä turbohirmusta joka kiertää kymppitonnin...
Jos tulee jotakin mieleen niin kälätinnumeron saat tiedustelusta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21.04.2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 05.09.2005 8:10

Kiitos vinkeistä. Koneistamo lupasi kolmannen kerran että akselilaipan saa keskiviikkona, saapa nähdä ehditäänkö ennen jäitä kunnolla kokeilemaan.

Olin ajatellutkin kurkata vauhtipyörää. Pitää vaan vähän kiirettä kun on tuon toisen veneen myyntiponnistelut vielä kesken mutta jos loppuviikosta. Palaan asiaan.
050 555 6424

Vastaa Viestiin