Sivu 1/3

md 6 savuttaa ja temppuilee

Lähetetty: 12 Elo 2005 10:33
Kirjoittaja Jarmo
Heippa!
Tuleeko kellekään mieleen mikä voisi olla vikana. Tapahtui nimittäin seuraavaa. Purjeveneessäni on Volvo md 6 makeavesijäähdytyksellä. Jouduin tulemaan säiden armoilta hiukan tavallista reippaammilla kierroksilla pois ja kun pääsin laiturille ja laitoin koneen tyhjäkäynnille, huomasin että pakoputkesta tuli paksua mustaa nokivelliä ja savua. Koneen kierrokset heittelehtivät laidasta laitaan, vaikka piti olla tyhjäkäynnillä. Sammutin koneen ja käynnistin viiden minuutin kuluttua ja kaikki oli taas ennallaan. Moottori käynnistyi hyvin eikä savuttanut enää ollenkaan ja kävi tasaisesti. Eli tuleeko mieleen, mistä päästä voisi ongelmaa alkaa lähestyä. Kone on senjälkeen tehnyt saman jo useamman kerran, eli aina kun on vähänkin pidempään käynnissä ja sen jälkeen laittaa tyhjääynnille. Kerran kierrokset alkoivat heittelehtiä ajon aikanakin.
t: Jarmo

savuttaa

Lähetetty: 17 Elo 2005 08:25
Kirjoittaja pinja
Ensimmäiseksi tulee mieleen., että kone polttaa öljyä Laiturilta katsoen kone huohottaa imusarjaan ja esimerkiksi sitä kauta saa öljyö palotilaan josta ryntäys ja savuttaminen voi johtua. mutta näkemättä on vaikea tehdä oikeaa diagnoosia.
lassi

Lähetetty: 28 Syys 2005 09:34
Kirjoittaja Jarmo
Eipä savuta eikä temppuile enää. Purin nimittäin moottorin niin pieniin palasiin, kuin vain ilman rautasahaa pystyin. Männänrenkaat oli toisesta pytystä mennyt. No tulipahan ainakin katsottua, mitä motti on syönyt ja samalla on helppo siistiä yleisilmettä. Muuten oli kyllä paikat hyvässä kondiksessa. Suuttimet ja pumppu pitää vielä tarkistuttaa. Mutta sitten kysymys: Onko vinkkejä, mistä saisi edullisesti kaikki tiivisteet? Entä voiko joitakin paperitiivisteitä korvata tiivistemassalla, jota saa varaosaliikkeestä tuubeissa?
t: Jarmo

Lähetetty: 28 Syys 2005 23:08
Kirjoittaja Stefu
Korteni kekoon

tiivistesatseja saa halvemmalla Ruotsista, esim. www.drevia.se
valitse produkter, valitse volvo penta reservdelar, valitse packningssatser.

saa näköjään yläpääntiivisteet ja lisäksi lisätiivistesarjan joka sitten menee alakertaan.

923 + 1170 kruunua

eiköhän tuo ole jossain 200€ euron nurkilla, maksa täällä varmaan
enemmän.

Lähetetty: 29 Syys 2005 08:34
Kirjoittaja Matti Laurila
Moro!
Henkkoht olen nykyään korvannut paperitiivisteet tiivistesilikonilla, joka on helppo tarvitaessa avatakin. Käytä hyvälaatuista tiivistesilikonia, menekki on kuitenkin niin pieni, ettei hinnalla ole tässä tapauksessa merkitystä.

t.Matti

Lähetetty: 29 Syys 2005 10:33
Kirjoittaja Jarmo
Kiitos vinkeistä. Vastaanpa tässä itsekin kysymykseeni. Us Parts osoittauutui edullisimmaksi paikaksi hankkia tiivisteet. Männänrenkaat jää näköjään tilattavaksi Ruåtsista, ellei sitten satu löytymään ihan varaosaliikkeestä oikean kokoisia.

Lähetetty: 29 Syys 2005 10:50
Kirjoittaja pauke
Moi!
Tiivistesilikoni on ihan ok, mutta jos haluat "mielenrauhan takaamiseksi" paperitiivisteet voit tehdä ne itse. Autotarvikeliikkeistä saa arkeittain monenlaista tiivistemateriaalia (paperia, korkkia, kumia, jne) muutaman euron hintaan. Sitten vaan sakset, mattopuukko ja reikämeistit heilumaan. O-renkaita ja stefoja saa sopivasti esim. laakeriliikkeistä. Pienellä vaivannäöllä viivan alla on ihan eri summa. Tosin tiivisteissä ei lue Volvo. Kannentiiviste lienee kuitenkin ostotavaraa.

Lähetetty: 30 Syys 2005 10:48
Kirjoittaja Aki74
Silikonitahnojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei laita liikaa väärään paikkaan. Runsaalla täytöllä puristuu saumasta palko yhtälailla sisään kuin uloskin. Irrotessaan tuo palko voi tukkia öljykanavia, kaasuttimen yms. Siksi itse teen mieluummin paperitiivisteen jonka liimaan kiinni.

Kokemuksena tältä kesältä polttoainetankin anturi joka oli laitettu paikalleen käyttäen reilusti silikonitiivistettä ajatuksella "ei ainakaan vuoda!" Mutta kului vuosi ja purseet lähtivät liikenteeseen, kulkeutuivat aina suodattimen sisääntuloon asti jonka sitten tukkivat ja kone stoppasi siihen. Kyseessä oli tosin auto, paikkana kirkon edusta ja yleisönä runsaasti häävieraita... Onneksi en ollut kuskina...

Sama voi tapahtua yhtä lailla veneessä, tekniikka on samaa.

Lähetetty: 30 Syys 2005 11:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Ainakin kaksipyttyisten, matalapuristeisten koneiden kannentiivisteet voi uusiokäyttää mikäli ne on saatu irti täysin ehyinä. Huolellinen puhdistus vesihiomapaperilla ja sitten lämmitys sinertäväksi jollakin konstilla niin kupari pehmenee eli löijääntyy.
Nelipyttyiseen en ole kokeillut mutta koetan höynätä yhtä kaveria kokeilemaan 0-41:seen Albiniin ;)
Sivuventtiilikoneessa tuosta ei ole ongelmaa vaikka epäonnistuukin sillä vedet ja öljyt ei pääse sekoittumaan ja tiivisteen vaihtaminenkin on reilun vartin homma. Nelipyttyisten vanhojen lättäpäiden kannentiivisteet tahtovat maksaa 80-200€ tzipale jos niitä on uusiotuotettuna edes saatavilla.

Lähetetty: 30 Syys 2005 11:45
Kirjoittaja Matti Laurila
Siis joka asiassa kannattaa pitää mielessä, että määrä ei korvaa laatua! Silikonia ei ole tarpeen laittaa paperin paksuista kerrosta enempää, yleensä vähempi riittää. Oikea määrä oikeaan paikkaan, niin hyvä on. Pätee myös siihen Veli-Matin Larseniin!

t.Matti

Lähetetty: 30 Syys 2005 11:50
Kirjoittaja Matti Laurila
Tarkennan vielä oma-aloitteisesti juttuani: eli silikonimassaa ei tarvitse levittää koko tiivistepinnalle, vaan ympäröidä vaan tiivistystä tarvitsevat reiät yms. Silikonista ei tarvitse eikä pidäkään tehdä uutta paperitiivistettä.

t.Matti

Lähetetty: 30 Syys 2005 12:53
Kirjoittaja hannuvartiala
Sitten on tietysti olemassa ihan oikeita, koneiden kasaamiseen tarkoitettuja tiivistemassoja. Locktitella ja Permatexilla on kummallakin ötkä, jonka nimi on Form-A-Gasket. Semmoista vihertävänmustaa mönjää "isossa hammastahnatuubissa". Riittoisaa, ja englantilaisenkin moottorin saa vuotamattomaksi.

Tuntuu, että silikoni on ratkaisu moneen ongelmaan, mutta ei hyvä ratkaisu mihinkään. Paitsi ehkä tiskipöydän ja seinän väliin, mutta silloinkin laattasauman taakse näkymättömiin. Onkohan se ihan turhaa ainetta?

Hannu

Lähetetty: 30 Syys 2005 13:47
Kirjoittaja Jarmo
Tiivisteet tuli hommattua Us partsista. Mutta jumangenua, arvatkaas maksaako Volvon alkuperäiset männänrenkaat yli 100 erkkiä per mäntä... Väärin arvattu: Kyllä maksaa. No eihän siinä mitään, että alkuperäiset maksaa, mutta kun epäalkuperäisiä vastaavia ei tunnu löytyvän mistään. Enhän mä ole koskaan edes pitänyt kädessä kahdensadan euron seteliä. Mun mielestä herra Volvo Penta on rosvo.

Lähetetty: 30 Syys 2005 13:48
Kirjoittaja Veli-Matti
Voisin melkein sanoa että "silikonisilikoni" on yksi maailman turhanpäiväisimpiä asioita. Mutta kyllä sähkökäyttöinen banaaninkuorimakone kotitalouksiin on hieman turhempi ;)

Lähetetty: 30 Syys 2005 14:52
Kirjoittaja Veli-Matti
Nuo moottorin "alkuperäiset" osat ovat heh heh alkuperäisiä osia. Volvolla tuo kusetus on ehkä viety kaikkein pisimmälle varaosien, öljyjen, suodattimien, yms kohdalla. En tiedä mitä männänvalmistajaa Volvo käyttää mutta veikkaisin Mahlea. Olisit käynyt hakemassa vastavaat renkaat tarvikeliikkeestä ja valinnut sieltä ns. laatumerkin, vaikkapa edellä mainitun, niin olisit saanut koko sarjan yhden "alkuperäisen" hinnalla. Niin no pakataanhan ne uudestaan Volvo-logolla varustettuihin pussukoihin (sekin taatusti teetetään jollain alihankkijalla) joten hintaa voi aivan oikeutetusti nostaa vähintään 300% ;)