md 6 savuttaa ja temppuilee

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

md 6 savuttaa ja temppuilee

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 12 Elo 2005 10:33

Heippa!
Tuleeko kellekään mieleen mikä voisi olla vikana. Tapahtui nimittäin seuraavaa. Purjeveneessäni on Volvo md 6 makeavesijäähdytyksellä. Jouduin tulemaan säiden armoilta hiukan tavallista reippaammilla kierroksilla pois ja kun pääsin laiturille ja laitoin koneen tyhjäkäynnille, huomasin että pakoputkesta tuli paksua mustaa nokivelliä ja savua. Koneen kierrokset heittelehtivät laidasta laitaan, vaikka piti olla tyhjäkäynnillä. Sammutin koneen ja käynnistin viiden minuutin kuluttua ja kaikki oli taas ennallaan. Moottori käynnistyi hyvin eikä savuttanut enää ollenkaan ja kävi tasaisesti. Eli tuleeko mieleen, mistä päästä voisi ongelmaa alkaa lähestyä. Kone on senjälkeen tehnyt saman jo useamman kerran, eli aina kun on vähänkin pidempään käynnissä ja sen jälkeen laittaa tyhjääynnille. Kerran kierrokset alkoivat heittelehtiä ajon aikanakin.
t: Jarmo

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

savuttaa

Viesti Kirjoittaja pinja » 17 Elo 2005 08:25

Ensimmäiseksi tulee mieleen., että kone polttaa öljyä Laiturilta katsoen kone huohottaa imusarjaan ja esimerkiksi sitä kauta saa öljyö palotilaan josta ryntäys ja savuttaminen voi johtua. mutta näkemättä on vaikea tehdä oikeaa diagnoosia.
lassi

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 28 Syys 2005 09:34

Eipä savuta eikä temppuile enää. Purin nimittäin moottorin niin pieniin palasiin, kuin vain ilman rautasahaa pystyin. Männänrenkaat oli toisesta pytystä mennyt. No tulipahan ainakin katsottua, mitä motti on syönyt ja samalla on helppo siistiä yleisilmettä. Muuten oli kyllä paikat hyvässä kondiksessa. Suuttimet ja pumppu pitää vielä tarkistuttaa. Mutta sitten kysymys: Onko vinkkejä, mistä saisi edullisesti kaikki tiivisteet? Entä voiko joitakin paperitiivisteitä korvata tiivistemassalla, jota saa varaosaliikkeestä tuubeissa?
t: Jarmo

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 28 Syys 2005 23:08

Korteni kekoon

tiivistesatseja saa halvemmalla Ruotsista, esim. www.drevia.se
valitse produkter, valitse volvo penta reservdelar, valitse packningssatser.

saa näköjään yläpääntiivisteet ja lisäksi lisätiivistesarjan joka sitten menee alakertaan.

923 + 1170 kruunua

eiköhän tuo ole jossain 200€ euron nurkilla, maksa täällä varmaan
enemmän.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 29 Syys 2005 08:34

Moro!
Henkkoht olen nykyään korvannut paperitiivisteet tiivistesilikonilla, joka on helppo tarvitaessa avatakin. Käytä hyvälaatuista tiivistesilikonia, menekki on kuitenkin niin pieni, ettei hinnalla ole tässä tapauksessa merkitystä.

t.Matti

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 29 Syys 2005 10:33

Kiitos vinkeistä. Vastaanpa tässä itsekin kysymykseeni. Us Parts osoittauutui edullisimmaksi paikaksi hankkia tiivisteet. Männänrenkaat jää näköjään tilattavaksi Ruåtsista, ellei sitten satu löytymään ihan varaosaliikkeestä oikean kokoisia.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 29 Syys 2005 10:50

Moi!
Tiivistesilikoni on ihan ok, mutta jos haluat "mielenrauhan takaamiseksi" paperitiivisteet voit tehdä ne itse. Autotarvikeliikkeistä saa arkeittain monenlaista tiivistemateriaalia (paperia, korkkia, kumia, jne) muutaman euron hintaan. Sitten vaan sakset, mattopuukko ja reikämeistit heilumaan. O-renkaita ja stefoja saa sopivasti esim. laakeriliikkeistä. Pienellä vaivannäöllä viivan alla on ihan eri summa. Tosin tiivisteissä ei lue Volvo. Kannentiiviste lienee kuitenkin ostotavaraa.

Aki74
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Aki74 » 30 Syys 2005 10:48

Silikonitahnojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei laita liikaa väärään paikkaan. Runsaalla täytöllä puristuu saumasta palko yhtälailla sisään kuin uloskin. Irrotessaan tuo palko voi tukkia öljykanavia, kaasuttimen yms. Siksi itse teen mieluummin paperitiivisteen jonka liimaan kiinni.

Kokemuksena tältä kesältä polttoainetankin anturi joka oli laitettu paikalleen käyttäen reilusti silikonitiivistettä ajatuksella "ei ainakaan vuoda!" Mutta kului vuosi ja purseet lähtivät liikenteeseen, kulkeutuivat aina suodattimen sisääntuloon asti jonka sitten tukkivat ja kone stoppasi siihen. Kyseessä oli tosin auto, paikkana kirkon edusta ja yleisönä runsaasti häävieraita... Onneksi en ollut kuskina...

Sama voi tapahtua yhtä lailla veneessä, tekniikka on samaa.
050 555 6424

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Syys 2005 11:14

Ainakin kaksipyttyisten, matalapuristeisten koneiden kannentiivisteet voi uusiokäyttää mikäli ne on saatu irti täysin ehyinä. Huolellinen puhdistus vesihiomapaperilla ja sitten lämmitys sinertäväksi jollakin konstilla niin kupari pehmenee eli löijääntyy.
Nelipyttyiseen en ole kokeillut mutta koetan höynätä yhtä kaveria kokeilemaan 0-41:seen Albiniin ;)
Sivuventtiilikoneessa tuosta ei ole ongelmaa vaikka epäonnistuukin sillä vedet ja öljyt ei pääse sekoittumaan ja tiivisteen vaihtaminenkin on reilun vartin homma. Nelipyttyisten vanhojen lättäpäiden kannentiivisteet tahtovat maksaa 80-200€ tzipale jos niitä on uusiotuotettuna edes saatavilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 30 Syys 2005 11:45

Siis joka asiassa kannattaa pitää mielessä, että määrä ei korvaa laatua! Silikonia ei ole tarpeen laittaa paperin paksuista kerrosta enempää, yleensä vähempi riittää. Oikea määrä oikeaan paikkaan, niin hyvä on. Pätee myös siihen Veli-Matin Larseniin!

t.Matti

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 30 Syys 2005 11:50

Tarkennan vielä oma-aloitteisesti juttuani: eli silikonimassaa ei tarvitse levittää koko tiivistepinnalle, vaan ympäröidä vaan tiivistystä tarvitsevat reiät yms. Silikonista ei tarvitse eikä pidäkään tehdä uutta paperitiivistettä.

t.Matti

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 30 Syys 2005 12:53

Sitten on tietysti olemassa ihan oikeita, koneiden kasaamiseen tarkoitettuja tiivistemassoja. Locktitella ja Permatexilla on kummallakin ötkä, jonka nimi on Form-A-Gasket. Semmoista vihertävänmustaa mönjää "isossa hammastahnatuubissa". Riittoisaa, ja englantilaisenkin moottorin saa vuotamattomaksi.

Tuntuu, että silikoni on ratkaisu moneen ongelmaan, mutta ei hyvä ratkaisu mihinkään. Paitsi ehkä tiskipöydän ja seinän väliin, mutta silloinkin laattasauman taakse näkymättömiin. Onkohan se ihan turhaa ainetta?

Hannu

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 30 Syys 2005 13:47

Tiivisteet tuli hommattua Us partsista. Mutta jumangenua, arvatkaas maksaako Volvon alkuperäiset männänrenkaat yli 100 erkkiä per mäntä... Väärin arvattu: Kyllä maksaa. No eihän siinä mitään, että alkuperäiset maksaa, mutta kun epäalkuperäisiä vastaavia ei tunnu löytyvän mistään. Enhän mä ole koskaan edes pitänyt kädessä kahdensadan euron seteliä. Mun mielestä herra Volvo Penta on rosvo.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Syys 2005 13:48

Voisin melkein sanoa että "silikonisilikoni" on yksi maailman turhanpäiväisimpiä asioita. Mutta kyllä sähkökäyttöinen banaaninkuorimakone kotitalouksiin on hieman turhempi ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Syys 2005 14:52

Nuo moottorin "alkuperäiset" osat ovat heh heh alkuperäisiä osia. Volvolla tuo kusetus on ehkä viety kaikkein pisimmälle varaosien, öljyjen, suodattimien, yms kohdalla. En tiedä mitä männänvalmistajaa Volvo käyttää mutta veikkaisin Mahlea. Olisit käynyt hakemassa vastavaat renkaat tarvikeliikkeestä ja valinnut sieltä ns. laatumerkin, vaikkapa edellä mainitun, niin olisit saanut koko sarjan yhden "alkuperäisen" hinnalla. Niin no pakataanhan ne uudestaan Volvo-logolla varustettuihin pussukoihin (sekin taatusti teetetään jollain alihankkijalla) joten hintaa voi aivan oikeutetusti nostaa vähintään 300% ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin