md 6 savuttaa ja temppuilee
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
md 6 savuttaa ja temppuilee
Heippa!
Tuleeko kellekään mieleen mikä voisi olla vikana. Tapahtui nimittäin seuraavaa. Purjeveneessäni on Volvo md 6 makeavesijäähdytyksellä. Jouduin tulemaan säiden armoilta hiukan tavallista reippaammilla kierroksilla pois ja kun pääsin laiturille ja laitoin koneen tyhjäkäynnille, huomasin että pakoputkesta tuli paksua mustaa nokivelliä ja savua. Koneen kierrokset heittelehtivät laidasta laitaan, vaikka piti olla tyhjäkäynnillä. Sammutin koneen ja käynnistin viiden minuutin kuluttua ja kaikki oli taas ennallaan. Moottori käynnistyi hyvin eikä savuttanut enää ollenkaan ja kävi tasaisesti. Eli tuleeko mieleen, mistä päästä voisi ongelmaa alkaa lähestyä. Kone on senjälkeen tehnyt saman jo useamman kerran, eli aina kun on vähänkin pidempään käynnissä ja sen jälkeen laittaa tyhjääynnille. Kerran kierrokset alkoivat heittelehtiä ajon aikanakin.
t: Jarmo
Tuleeko kellekään mieleen mikä voisi olla vikana. Tapahtui nimittäin seuraavaa. Purjeveneessäni on Volvo md 6 makeavesijäähdytyksellä. Jouduin tulemaan säiden armoilta hiukan tavallista reippaammilla kierroksilla pois ja kun pääsin laiturille ja laitoin koneen tyhjäkäynnille, huomasin että pakoputkesta tuli paksua mustaa nokivelliä ja savua. Koneen kierrokset heittelehtivät laidasta laitaan, vaikka piti olla tyhjäkäynnillä. Sammutin koneen ja käynnistin viiden minuutin kuluttua ja kaikki oli taas ennallaan. Moottori käynnistyi hyvin eikä savuttanut enää ollenkaan ja kävi tasaisesti. Eli tuleeko mieleen, mistä päästä voisi ongelmaa alkaa lähestyä. Kone on senjälkeen tehnyt saman jo useamman kerran, eli aina kun on vähänkin pidempään käynnissä ja sen jälkeen laittaa tyhjääynnille. Kerran kierrokset alkoivat heittelehtiä ajon aikanakin.
t: Jarmo
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
- Paikkakunta: Perniö/Teijo
- Viesti:
savuttaa
Ensimmäiseksi tulee mieleen., että kone polttaa öljyä Laiturilta katsoen kone huohottaa imusarjaan ja esimerkiksi sitä kauta saa öljyö palotilaan josta ryntäys ja savuttaminen voi johtua. mutta näkemättä on vaikea tehdä oikeaa diagnoosia.
lassi
lassi
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
Eipä savuta eikä temppuile enää. Purin nimittäin moottorin niin pieniin palasiin, kuin vain ilman rautasahaa pystyin. Männänrenkaat oli toisesta pytystä mennyt. No tulipahan ainakin katsottua, mitä motti on syönyt ja samalla on helppo siistiä yleisilmettä. Muuten oli kyllä paikat hyvässä kondiksessa. Suuttimet ja pumppu pitää vielä tarkistuttaa. Mutta sitten kysymys: Onko vinkkejä, mistä saisi edullisesti kaikki tiivisteet? Entä voiko joitakin paperitiivisteitä korvata tiivistemassalla, jota saa varaosaliikkeestä tuubeissa?
t: Jarmo
t: Jarmo
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47
Korteni kekoon
tiivistesatseja saa halvemmalla Ruotsista, esim. www.drevia.se
valitse produkter, valitse volvo penta reservdelar, valitse packningssatser.
saa näköjään yläpääntiivisteet ja lisäksi lisätiivistesarjan joka sitten menee alakertaan.
923 + 1170 kruunua
eiköhän tuo ole jossain 200€ euron nurkilla, maksa täällä varmaan
enemmän.
tiivistesatseja saa halvemmalla Ruotsista, esim. www.drevia.se
valitse produkter, valitse volvo penta reservdelar, valitse packningssatser.
saa näköjään yläpääntiivisteet ja lisäksi lisätiivistesarjan joka sitten menee alakertaan.
923 + 1170 kruunua
eiköhän tuo ole jossain 200€ euron nurkilla, maksa täällä varmaan
enemmän.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
- Paikkakunta: tampere
Moi!
Tiivistesilikoni on ihan ok, mutta jos haluat "mielenrauhan takaamiseksi" paperitiivisteet voit tehdä ne itse. Autotarvikeliikkeistä saa arkeittain monenlaista tiivistemateriaalia (paperia, korkkia, kumia, jne) muutaman euron hintaan. Sitten vaan sakset, mattopuukko ja reikämeistit heilumaan. O-renkaita ja stefoja saa sopivasti esim. laakeriliikkeistä. Pienellä vaivannäöllä viivan alla on ihan eri summa. Tosin tiivisteissä ei lue Volvo. Kannentiiviste lienee kuitenkin ostotavaraa.
Tiivistesilikoni on ihan ok, mutta jos haluat "mielenrauhan takaamiseksi" paperitiivisteet voit tehdä ne itse. Autotarvikeliikkeistä saa arkeittain monenlaista tiivistemateriaalia (paperia, korkkia, kumia, jne) muutaman euron hintaan. Sitten vaan sakset, mattopuukko ja reikämeistit heilumaan. O-renkaita ja stefoja saa sopivasti esim. laakeriliikkeistä. Pienellä vaivannäöllä viivan alla on ihan eri summa. Tosin tiivisteissä ei lue Volvo. Kannentiiviste lienee kuitenkin ostotavaraa.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
- Paikkakunta: Porvoo
Silikonitahnojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei laita liikaa väärään paikkaan. Runsaalla täytöllä puristuu saumasta palko yhtälailla sisään kuin uloskin. Irrotessaan tuo palko voi tukkia öljykanavia, kaasuttimen yms. Siksi itse teen mieluummin paperitiivisteen jonka liimaan kiinni.
Kokemuksena tältä kesältä polttoainetankin anturi joka oli laitettu paikalleen käyttäen reilusti silikonitiivistettä ajatuksella "ei ainakaan vuoda!" Mutta kului vuosi ja purseet lähtivät liikenteeseen, kulkeutuivat aina suodattimen sisääntuloon asti jonka sitten tukkivat ja kone stoppasi siihen. Kyseessä oli tosin auto, paikkana kirkon edusta ja yleisönä runsaasti häävieraita... Onneksi en ollut kuskina...
Sama voi tapahtua yhtä lailla veneessä, tekniikka on samaa.
Kokemuksena tältä kesältä polttoainetankin anturi joka oli laitettu paikalleen käyttäen reilusti silikonitiivistettä ajatuksella "ei ainakaan vuoda!" Mutta kului vuosi ja purseet lähtivät liikenteeseen, kulkeutuivat aina suodattimen sisääntuloon asti jonka sitten tukkivat ja kone stoppasi siihen. Kyseessä oli tosin auto, paikkana kirkon edusta ja yleisönä runsaasti häävieraita... Onneksi en ollut kuskina...
Sama voi tapahtua yhtä lailla veneessä, tekniikka on samaa.
050 555 6424
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ainakin kaksipyttyisten, matalapuristeisten koneiden kannentiivisteet voi uusiokäyttää mikäli ne on saatu irti täysin ehyinä. Huolellinen puhdistus vesihiomapaperilla ja sitten lämmitys sinertäväksi jollakin konstilla niin kupari pehmenee eli löijääntyy.
Nelipyttyiseen en ole kokeillut mutta koetan höynätä yhtä kaveria kokeilemaan 0-41:seen Albiniin ;)
Sivuventtiilikoneessa tuosta ei ole ongelmaa vaikka epäonnistuukin sillä vedet ja öljyt ei pääse sekoittumaan ja tiivisteen vaihtaminenkin on reilun vartin homma. Nelipyttyisten vanhojen lättäpäiden kannentiivisteet tahtovat maksaa 80-200€ tzipale jos niitä on uusiotuotettuna edes saatavilla.
Nelipyttyiseen en ole kokeillut mutta koetan höynätä yhtä kaveria kokeilemaan 0-41:seen Albiniin ;)
Sivuventtiilikoneessa tuosta ei ole ongelmaa vaikka epäonnistuukin sillä vedet ja öljyt ei pääse sekoittumaan ja tiivisteen vaihtaminenkin on reilun vartin homma. Nelipyttyisten vanhojen lättäpäiden kannentiivisteet tahtovat maksaa 80-200€ tzipale jos niitä on uusiotuotettuna edes saatavilla.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Sitten on tietysti olemassa ihan oikeita, koneiden kasaamiseen tarkoitettuja tiivistemassoja. Locktitella ja Permatexilla on kummallakin ötkä, jonka nimi on Form-A-Gasket. Semmoista vihertävänmustaa mönjää "isossa hammastahnatuubissa". Riittoisaa, ja englantilaisenkin moottorin saa vuotamattomaksi.
Tuntuu, että silikoni on ratkaisu moneen ongelmaan, mutta ei hyvä ratkaisu mihinkään. Paitsi ehkä tiskipöydän ja seinän väliin, mutta silloinkin laattasauman taakse näkymättömiin. Onkohan se ihan turhaa ainetta?
Hannu
Tuntuu, että silikoni on ratkaisu moneen ongelmaan, mutta ei hyvä ratkaisu mihinkään. Paitsi ehkä tiskipöydän ja seinän väliin, mutta silloinkin laattasauman taakse näkymättömiin. Onkohan se ihan turhaa ainetta?
Hannu
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
Tiivisteet tuli hommattua Us partsista. Mutta jumangenua, arvatkaas maksaako Volvon alkuperäiset männänrenkaat yli 100 erkkiä per mäntä... Väärin arvattu: Kyllä maksaa. No eihän siinä mitään, että alkuperäiset maksaa, mutta kun epäalkuperäisiä vastaavia ei tunnu löytyvän mistään. Enhän mä ole koskaan edes pitänyt kädessä kahdensadan euron seteliä. Mun mielestä herra Volvo Penta on rosvo.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Voisin melkein sanoa että "silikonisilikoni" on yksi maailman turhanpäiväisimpiä asioita. Mutta kyllä sähkökäyttöinen banaaninkuorimakone kotitalouksiin on hieman turhempi ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Nuo moottorin "alkuperäiset" osat ovat heh heh alkuperäisiä osia. Volvolla tuo kusetus on ehkä viety kaikkein pisimmälle varaosien, öljyjen, suodattimien, yms kohdalla. En tiedä mitä männänvalmistajaa Volvo käyttää mutta veikkaisin Mahlea. Olisit käynyt hakemassa vastavaat renkaat tarvikeliikkeestä ja valinnut sieltä ns. laatumerkin, vaikkapa edellä mainitun, niin olisit saanut koko sarjan yhden "alkuperäisen" hinnalla. Niin no pakataanhan ne uudestaan Volvo-logolla varustettuihin pussukoihin (sekin taatusti teetetään jollain alihankkijalla) joten hintaa voi aivan oikeutetusti nostaa vähintään 300% ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."