Sivu 1/2
Albin 021
Lähetetty: 05 Elo 2005 15:32
Kirjoittaja kms
Heip,
Onko kellään omakohtaista kokemusta Albin 021-moottorista? Varaosatilanne tuntuisi ainakin Ruotsissa olevan kohtalainen, mutta onko ko. pata varmatoiminen?
t:k
Lähetetty: 05 Elo 2005 15:46
Kirjoittaja rafiki
Eikos tuo ole Ruotsissa vahan sama kuin Wikke meilla? Eli ne viat mita on niin tiedetaan ja osataan korjata?
Lähetetty: 05 Elo 2005 21:50
Kirjoittaja masoini
Moi,
Sen verran kokemusta mulla on, että serkun Ö 10:ssä oli juuri tuo pannu. Niin kauan oli varmatoiminen, kunnes syöpyi puhki. Kävi kyllä jonkun aikaa sen jälkeenkin, mutta ei iljennyt käyttää, kun öljyn seassa oli vettä... Pari kertaa sitä jossain hitsailtiinkin, mutta aina jostain halkesi uudestaan.
Terveisin
Markku
Lähetetty: 08 Elo 2005 09:03
Kirjoittaja afflar-4
itselläni oli edellisessä veneessä albin 021.siinä ei ollu suurempia remontteja...mitä ny kansi syöpy puhki....niin ja vesi pumppu oli niin väljä et piti kiristellä rasvaria tämän tästä.mut muuten tykkäsin ko koneesta,erityisesti sen tyhjäkäynti äänestä. osia sai silloin tilattua AKKU-TEHO nimisestä liikkeestä kokkolasta puh.+35868312970
Lähetetty: 08 Elo 2005 11:02
Kirjoittaja kms
Mitenkäs tämä puhkisyöpyminen ny toikein menee näissä tämän tyyppisissä raakavesijäähdytteisissä koneissa: eli kiertääkö jäähdytysvesi sekä kannessa että lohkossa, jolloin koko kone on kaputt, kun syöpymistä on jatkunut kolmekymmentä vuotta?
Mä nimittäin olen huomannut, kun olen etsinyt isompaa venettä, että mulla on varaa joko hyvään veneeseen, jossa huono apukone/ei konetta lainkaan tahi sitten huonoon veneeseen, jossa hyvä kone:-)
k
Lähetetty: 08 Elo 2005 13:58
Kirjoittaja masoini
Moi,
Kyllä se vesi kiertää sekä kannessa, että lohkossa. Riippuu tietty materiaalivahvuuksista, kumpi syöpyy nopeammin (yleensä kai kuitenkin kansi???). Ainakin joissain vanhoissa Yanmareissa on vissiin tyyppivikana kannen syöpyminen, ja uusi kansi maksaa paljon.
Kyllä hyvä (uudehko) moottori varmasti nostaa purjeveneen hintaa. On se kuitenkin niin kallis investointi. Myyjä varmasti haluaa osan moottoriin sijoittamistaan rahoista takaisin.
Terveisin
Markku
Lähetetty: 08 Elo 2005 15:30
Kirjoittaja kms
Joop, mä ajattelinkin että kun kyse on vain purjeveneen apumoottorista, tulisi moottoritunteja kesässä vain muutama. Tällöin ainoa vaatimus koneelle on ehdoton varmatoimisuus ja käynnistyvyys kaikissa oloissa, eikä niinkään polttoainetaloudellisuus. TÄmän nojalla voisin siis hyvin pitää vaikka vanhaa bensapetroolipataa, mikäli se vain olisi "uudenveroisessa" kunnossa. Autoja olen rassannut niin pitkään, että huollot eivät tuottaisi ongelmaa. Kysymyksiä aiheuttaa lähinnä varaosien saatavuus ja se, onko esim. tämä 021 susi jo syntyjään, eikä siihen voi hyväkuntoisenakaan luottaa...
k
Lähetetty: 08 Elo 2005 22:14
Kirjoittaja merimakkara
Itse ostin Veneen tänä kesänä, jossa on Albin O-21 moottori. Ostin samalla varaosamoottorin, kun oli täällä myynnissä. Kokkolassa on akkuteho(
http://www.forsmarin.se/eng/edefault.html), joka myy varaosia tähän moottoriin. Itse tykästyin siinämielessä moottoriin, että ehkä ainoa petroolimoottori johon on ruotsissa alettu valamaan uudestaan osia, lohkoja , kansia yms. Mulla on myös vanha traktori ja hermo meinaa mennä, kun osia ei tahdo löytää, siksi ajattelin tämän albinin kunnostaa, kun kerran osia tehdään taas. JOS kuitenkin käy niin, ettei jotain valuosaa saa enää mistään, niin teen itse mallin ja valatan kyseisen osan,(työni hyviäpuolia) ainahan niitä vois kaverillekkin valaa, jos tarvetta ilmaantuu :))
Lähetetty: 09 Elo 2005 11:42
Kirjoittaja nuutti
Meillä myös purkkarissa 0-21 eikä pahaa sanottavaa, kunhan sen aluksi sai toimimaan (kannentiiviste oli rikki ja päästi vettä sylinteriin). Lähtee suosiolla käyntiin ja käy tasaisesti. Huhu kertoo että kuluttaakin paljon wikkejä vähemmän, itse en ole päässyt vertailemaan. Magneetto ja kaasuttaja ovat samaa tavaraa kuin Wickströmeissäkin, joten siltä osin asiantuntemusta ja varaosia löytyy helposti.
Syöpymisestä sen verran, että ainakin meidän moottorissa vm.-67 oli syöpymistä tapahtunut lähinnä pelkässä kannessa. Lohkon vesitiloissa ei kummempaa syöpymää ollut, paljon mutaa ja töhnää tosin. Onneksi uusia kansia on saatavilla, kun se hetki koittaa.
Lähetetty: 09 Elo 2005 15:13
Kirjoittaja kms
Ihan hyvältä siis vaikuttaa tuo varaosatilanne. Sellaista vielä kysyn, että onko tuo 021 erillinen kone, jonka perässä merivaihde, vai onko kyseessä yhtenäinen kokonaisuus?
k
Lähetetty: 09 Elo 2005 20:44
Kirjoittaja nuutti
Vaihdelaatikko tai vaihtoehtoisesti Albinin Combi-systeemi (kääntölapapotkurille) on pultattu koneen jatkeeksi.
Osoitteesta
http://www.forsmarin.se löytyy moottoriin manuaalit ja räjäytyskuvat.
albinin käntiinlähtöongelmat
Lähetetty: 31 Touko 2009 20:27
Kirjoittaja jore
Onkohan palstalaisilla ratkaisua? Albin o-21 lahtee käyntiin kuumana vasta pitkän veimaamisen/ starttaamisen jälkeen.Rupeaa nyppimään moinen- olisi mukava, jos kone lähtisi suosiolla liikkeelle. Purkkareissa olisi tärkeää saada kone käyntiinlähtövarmaksi. Kone käy tosi hyvin sitten kun se käyntiin on saatu. Auttakaa miestä vesillä.
Lähetetty: 31 Touko 2009 20:38
Kirjoittaja putkimies2
Terve! Minulla O-22 ja on toiminut tosi hyvin, käynnistyy aina eikä sammu koskaan :) Nyt remppaan sitä vähän, uudet männänrenkaat ja kk-laakerit sekä tiivisteet. Nämä sai kätevästi ostettua webshopista :D
Ajattelinkin tästä suoriutua kasaamispuuhiin =)
albinin käyntiinlähtö
Lähetetty: 31 Touko 2009 22:03
Kirjoittaja jore
Kiitos rohkaisusta. Tuosta sammumisesta olen samaa mieltä. Käyntiinlähtö kiusaa - startatessa tuppaa paukkumaan putkessa tai ei ollenkaan. Hyviä ideoita ongelman ratkomiseen etsiskelen. Ensi talvena tämä kiuas lähtee perushuoltoon- tälle kesälle toivoisin pikahuoltavinkkejä starttiongelman ratkaisuun. Tähän mennessä kone on lähtenyt käyntiin ennenpitkään - helpommin sen tulisi tapahtua. Kuen aikaisemmin mainitsin tehot ovat tallella.
Lähetetty: 01 Kesä 2009 01:21
Kirjoittaja Kapu III
Albin 021 ohjeet
tästä ja varaosakirja
tästä.
Varaosaliike sitten
tästä.