Sivu 1/4

Kiinalaiset moottorit

Lähetetty: 04 Elo 2005 21:26
Kirjoittaja Jude
Kävin tänään Motonetissä. Ohikulkissani huomasin myynnissä vaaka-akselisia 6,5 hv:n nelitahtimoottoreita. Niiden ulkomita oli kovin pienet. Hinta taisi olla noin 1650 €.

Mahtaisivatko ne soveltua venekäyttöön? Onko kukaan ehtinyt jo kokeilemaan?

Lähetetty: 04 Elo 2005 22:20
Kirjoittaja ijp
Missä Motonetissa koneen näit ? Itse kävin eilen Espoon Motonetissa eikä silmiini moista sattunut. Tällaisesta Kiinanpoikien moottorista oli täällä jokin aika sitten juttua: http://www.tapimer.fi/data/attachments/Malta-2005.pdf
Halpoja Kiinalaisia dieselpaikallismoottoreita saa muuten täältä: http://www.glanspower.fi/index.php ==> paikallismoottorit. Noista voisi värkätä veneeseen keskimoottorin. Itse rakentelin Hondan ilmajäähdytetystä paikallismoottorista (5,5 hv) ja Technodriven merivaihteesta keskimoottorin fiskariin ja hyvin on pelittänyt. Kone on ollut käytössä 2 kuukautta. Laittelen koneesta kuvia ja juttua nettiin kunhan kerkiän.

Lähetetty: 05 Elo 2005 00:58
Kirjoittaja Veli-Matti
Minulla on uutena leluna 6-8 hp Hondan sivuventtiilimoottori vuodelta 1974. Siinä on keskipakokytkimellä varustettu vaihteisto. Nykyiset kinkkikoneet ovat käsittääkseni juuri tuon hondasukupolven kopioita eli japsit ovat myyneet valmistuslisenssit sinne kun ovat kehittäneet uudet versiot.
Näppärä kone, käy nätisti, vaihteiston toiminta pehmeää ja painoa vain 20-25kiloa. On siinä eroa vaikkapa verrattuna johonkin valurauta mosaan...
Perinteitä, tyyliä ja kauneuttahan tuossa idän ihmeessä ei ole yhtään mutta onpahan yhdenlainen venemoottori ;)

Paikka

Lähetetty: 05 Elo 2005 07:55
Kirjoittaja Jude
Kävin siinä Vantaan Motonetissä, joka on Kehä III:n kupeessa entisen Korhosen huonekaluliikkeen tiloissa.

Moottoreiden valmistusmaasta en ole varma, kun en sitä tarkistanut. Ajattelin vaan, että nää on niitä kiinalaisia. Koneet ovat myymälän Kehätien puoleisessa vasemmassa nurkassa autotarvikkeiden palvelutiskin vieressä.

Olis varmaan hyvä, jos näissä moottoreissa olisi se V-M:n mainitse keskipakoiskytkin. En tiedä onko sitä. En ottanut esitteitä enkä tutkinut koneita tarkkaan.

Tapimerin myymässä Malta-koneessa on näköjään merikytkin paikalleen asennettuna.

Malta-moottorista

Lähetetty: 05 Elo 2005 08:56
Kirjoittaja Jude
Siinä Malta-dieselissä on kiinalainen diesel ja Maltassa tehty merikytkin. Tapimer tekee tai teettää koneisin kinnittimet ja jotakin sähköistykselle. Hinta 9 hv:n dieselille on aika passelin tuntuinen 2000€. Tämä olisi kokonaisuutena halvempi kuin Motonetin vehje ja tehoa olisi enemmän.

Lähetetty: 05 Elo 2005 12:40
Kirjoittaja ijp
6,5 hv:n Hondan 1:2 alennusvaihteella ja keskipakokytkimellä näytäisi saavan hintaan 1001 EUR: http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=75&l=12 . Toi 1650 EUR kiinalaisesta moottorista kuulostaa kyllä aika kovalta hinnalta. Noi nykyiset "kinkkikoneet" on kyllä 1:1 kopioita Hondan tälläkin hetkellä myynnissä olevista koneista. Verratkaapa huviksenne Kone-Glansin sivuilta löytyviä koneita Brandtin sivuilta löytyviin koneisiin. Epäilen vahvasti ettei Kiinalaiset mitään lisenssejä ole ostaneet, kunhan vain raakasti kopioivat.

Lähetetty: 05 Elo 2005 13:35
Kirjoittaja Veli-Matti
Harmi että linkissä oleva kuva on niin päin ettei vaihteistoa näy. Näppäämpäs jossakin vaiheessa lelustani kuvan jossa näkyy vaihteisto ja laitan sen sivuilleni. Koko vaihde on reilun parin nyrkinkokoinen "murikka" joka on kestänyt edellisen omistajan mukaan ajoa vuodesta -74 näihin päiviin tuntien ollessa jossain 6-700 välillä.
Jos tuon esitteen moottorin vaihde on samanlainen niin silloinhan on järjetöntä alkaa väsäämään näihin "hondiin" sen parempaa kun on kyse kevyestä harrastukäytöstä. Ja eikä tonni ole tosiaankaan paljon uudesta venemoottorista ;)

Lähetetty: 05 Elo 2005 13:42
Kirjoittaja Veli-Matti
Näin se on nättiä nykyaikana:

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=184
ja
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=185

Mutta kyllä se on kahta nyrkkiä suurempi - riippuu tietenkin nyrkistä ;). Koko on n. 20x10x15cm.
Sorry että Honda on vielä hiukan nuhruisen näköinen mutta eiköhän se jossakin vaiheessa tule pestyä ja fiksattua ;)

Lähetetty: 05 Elo 2005 14:45
Kirjoittaja ijp
Veli-Matti kirjoitti:Jos tuon esitteen moottorin vaihde on samanlainen niin silloinhan on järjetöntä alkaa väsäämään näihin "hondiin" sen parempaa kun on kyse kevyestä harrastukäytöstä. Ja eikä tonni ole tosiaankaan paljon uudesta venemoottorista ;)
Tossa Brandtin sivuilla näkyvässä koneessa ei ole peruutusvaihdetta toisin kuin tossa Veli-Matin koneessa. Mulla on muuten autotallin nurkassa prikuulleen sama kone kuin Veli-Matilla. Mulla vain edellinen omistaja on maalannut koneen pensselillä uudestaan.

Kone on tosiaan näppärän kokoinen. Ulostuloakseli vain on ikävän korkealla suhteessa koneen kiinnitysreikiin. Koneen magneetto tulee todella lähelle veneen pohjaa varsinkin jos koneen laittaa veneeseen jonkun toisen koneen tilalle. Koneessa on muuten käsittämättömät puristukset. Tulee meinaan hiki jos joutuu pitempään nykimään konetta käyntiin. Puolipuristin olis enemmän kuin paikallaan.

Lähetetty: 05 Elo 2005 15:08
Kirjoittaja Veli-Matti
Viisi kertaa olen sen laittanut käyntiin ja vetäissyt narusta kuudesti. Se huti tuli kun sammutusnappi unohtui väärää asentoon ;(

Lähetetty: 08 Elo 2005 08:50
Kirjoittaja Tuomasjukka
Matkailin edellisessä elämässäni usein Vietnamissa ja näin siellä Kiinalaisia dieseleitä viritettynä mitä omituisimpiin tehtäviin (tiilikone, puutarhajyrsin (josta sitten rakennettu peräkärryllinen pikkutraktori) jne. Mieleen tuli tietenkin että kai tuo veneeseenkin kävisi.

Mutta sekä Malta että HaiLin näyttävät olevan ilmajäähdytteisiä. Purkkariin on vähän huono laittaa ilmajäähdytteistä. Onko kellään hajua vesijäähdytteisestä pikkudieselistä?

Vene, johon tätä kaavailen, on Weekend. Nykyinen Vire 12 mahtuu hyvin, mutta kaikki "oikeat" venedieselit ovat siroon W-perään minusta liian leveitä. Joku on kyllä laittanut 21 heppaisen Nannin samaan tilaan, mutta silloin kone pitää nostaa minusta liian korkealle.

Tomi

Lähetetty: 08 Elo 2005 09:09
Kirjoittaja Veli-Matti
Wanhaan hyvään aikaan kun osattiin vielä käyttää luovuutta, ei uskottu kaikkea mitä insinöörit ja muut viisaat sanovat (ja tähän ne ;) ;) ;) ) sekä hallittiin käsillä ja alkeellisilla työkaluilla tekemisen taito tehtiin ilmajäähdytteisistä moottoreista vesijäähdytteisiä moneen eri käyttötarkoitukseen. Kaverin tallin hyllyssä on vesijäähdytteinen Harley&Davidsson venemoottori jonka alkuperä on sotavaltiolta varastettu mp:n kone ja tiedossa on myös vaipoitettu Indianin kone autokäyttöön.
Mutta silloin oli tavallaan pakko mutta kuka estää jotakin pellepelotonta hupimielessä vesivaipoittamaan tuommoisen kinkkikoneen... Taloudellisestihan siinä ei ole varmasti mitään järkeä.

Lähetetty: 09 Elo 2005 15:17
Kirjoittaja kms
TOmi, miksi olet vaihtamassa Virettä dieseliin? Onko siinä ollut luotettavuusongelmia tms? Mua kiinnostaa aihe, koska haluaisin ehkä purjeveneen, jossa bensalla käyvä sisäkone, mutta tuo koneenhökötys vähän askarruttaa... ja toiseksi, eikö Weekendin kanssa pärjäisi vielä ulkolaitamoottorillakin?

k

Lähetetty: 10 Elo 2005 12:15
Kirjoittaja Matti Laurila
Heh, Veli-Matti on kovin diplomaattinen sanoessaan, että japsit ovat myyneet lisenssin Kiinaan. Omalta alaltani tiedän, että ei siinä paljon lisenssejä tai patentteja tarvita, kun Kiinassa aletaan jotain valmistaa, yksi hyvä mallikappale riittää!

t.Matti

Lähetetty: 10 Elo 2005 13:29
Kirjoittaja Veli-Matti
Joup! Voihan se olla niinkin.
Oli muuten ensimmäinen kerta kun joku haukkui minua diplomaattiseksi - ihan hävettää ;)