Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Evinrude 5520
Viestit: 8
Liittynyt: 27.07.2005 14:55

Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Evinrude 5520 » 02.08.2005 19:36

Tervehdys!

Voisiko joku foorumia lukeva auttaa minua ratkaisemaan ongelmaa koskien Evinrude Fisherman 5.5 1960- perämoottoria? Olen säätänyt sytytystä, ja varmistanut että kärjet avautuu ajoitusmerkkien sisällä. Viime säädön jälkeen moottori toimi varsin hyvin, pienen aikaa. Sitten alkoi sama vanha ongelma: moottori yskii ja käy nykäyksittäin pienellä kierroksilla. Jos ajelee kauemmin pienellä kierroksilla niin avattaessa kaasua, vaikka täysin, moottori jatkaa tasan samoilla pienillä kierroksilla. Vasta kun laitan vaihteen vapaalle ja kierrätän moottoria reippaasti, on mahdollista ajella koko kierrosaluella. Irroitin myös kaasuttimen ja purin sen osiin, huuhdoin vedessä kaasuttimen rungon. Sitä ennen puhdistin runkoosaa sitruunahapossa jonkin aikaa. Suihkutin kaikki pienet käytävät vesipaineella, ja olisin melko varma että kaasutin on puhdas. Vaihdoin myös tureet polttoaineet, käytän 4% öljyseosta johtuen moottorin pronssilaakeroinnista. Eniten ihmetyttää se miksi moottori toimii heti huollon jälkeen, mutta lämmettyään kunnolla loppuu myös yhteistyö!
Olisin erittäin kiitollinen jos joku pystyisi auttamaan minua!

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 02.08.2005 21:56

Onko sulla siinä se vanha bensatankki ja kaksoisletku systeemi josssa kampikammion paine pumppaa painetta tankkiin ja siten syöttää bensaa koneeseen.

Jos on epäilen ilmavuotoa. Kokeile vaikka sähköistä pumppua ja vedä siitä letku suoraan kaasariin.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 03.08.2005 9:35

Kyseessä saattaa olla ominaisuus. Jos ajaa kauan pienillä kierroksilla, polttoainetta tiivistyy (kerääntyy) kampikammion pohjalle ja seos menee liian rikkaalle. Kone yksinkertaisesti tukehtuu liian rikkaaseen seokseen (= liikaa bensaa, liian vähän ilmaa)

Evinrude 5520
Viestit: 8
Liittynyt: 27.07.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Evinrude 5520 » 03.08.2005 12:17

Ei ole sitä painetankkisysteemiä siinä moottorissa. Se juuri eniten ihmetyttää miten toimii jonkun aikaa hyvin ja sitte lämmettyä alkaa pätkiminen. Tarkistin myös sen että puolat antavat kunnon kipinää moottorin ollessa lämmin, hyvin antoi kipinää jo kun käsin pyöritti vauhtipyörää.
Periaatteessa vois vaihtaa kaikki sytkäosat, ovat vain niin hävyttömän kalliita tässä maassa. Pitänee vielä tarkasti syynätä tuo polttoaineletkun kunto.
Kiitos vihjeistä!

puupaatti_1_
Viestit: 69
Liittynyt: 20.03.2005 16:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja puupaatti_1_ » 03.08.2005 15:57

ettei vaan olis leikannu ku on leikannu ni ei oo voimaa koneessa kun sanoit että pystyy vapaalla keirrättään mutta ei vaihteella????

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 03.08.2005 16:07

Evinrude 5520 kirjoitti:Ei ole sitä painetankkisysteemiä siinä moottorissa. Se juuri eniten ihmetyttää miten toimii jonkun aikaa hyvin ja sitte lämmettyä alkaa pätkiminen. Tarkistin myös sen että puolat antavat kunnon kipinää moottorin ollessa lämmin, hyvin antoi kipinää jo kun käsin pyöritti vauhtipyörää.
Periaatteessa vois vaihtaa kaikki sytkäosat, ovat vain niin hävyttömän kalliita tässä maassa. Pitänee vielä tarkasti syynätä tuo polttoaineletkun kunto.
Kiitos vihjeistä!
Kun ajelet pitkään tyhjäkäynnillä ja sitten käännät kahvat eteen alkaa kone pätkiä? vai onko vain tehoton?

Ja vika korjaantuu kun vapaalla kierrätät konetta.

Evinrude 5520
Viestit: 8
Liittynyt: 27.07.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Evinrude 5520 » 03.08.2005 20:23

Tais olla niin että aikanaan kyseistä Fisherman perämoottoria markkinoitiin "uistelumoottorina" Silloin kun moottori toimi hyvin niin oli mahdollista ajaa erittäin pienillä kierroksilla, nykyään en pysty ajelemaan kaasukahva slow asennossa. En tiedä johtuuko sytytysviasta vai sittenkin kaasuttimesta. Nyt tuli sitten löisää mietittävää, eli jos sittenkin leikannu. Moottori oli kauan käyttämättä, kun vihdoin otin käyttöön niin männät oli jumittunu kiinni. Irtosivat crc kylvyllä. Minulla oli kansi irti ja liotin niitä muutaman viikon ajan crc:ssä. Ainakin itse sylinterit olivat moitteettomassa kunnossa, ei kulmaa ykk:ssa. Hoonausjäljet näkyivät myös, onhan tietty mahdollista että joku mäntä leikannu.
Moottorissa ei todellakaan tapahdu mitään kun vetää kaasun auki, kokeilin taas tänään. Kestää jopa vapaalla ennen kuin herää. Savuttaa ihan hirveästi kun sitten pikkuhiljaa herää kiertämään. Outoa myös se että aivan tyhjäkäynnillä riittää "vääntöä" kun laittaa pykälän päälle, luulis että kuolee silloin pois. Huomasin myös tänään uuden asian: kun lisään kaasua ihan vähän kerrallaan, niin vähän ennen puoltaväliä tulee sellainen "kuollut kohta" Ei tapahdu mitään jos lisää kaasua ihan varovaisesti, vähän ennen täyttä kaasua moottori herää eloon ja matka jatkuu. Käyttäyttyy ihan niin kuin painaisi pysäytysnappia kesken ajon, ja sitten päästää napin niin taas kulkee. Tämä pykälä on aina samassa paikassa, ja moottori herää aina samassa kohtaa. Täydellä kierroksilla moottori on pirteä, vaikuttaa kyllä siltä kun tehot olisi tallessa. Kun kerran joutunu kierrättämään moottoria tyhjäkäynnin kautta niin sitten alkaa se pätkiminen myös tyhjäkäynnillä. Moottori käy ihan niin kuin sytytys olis myöhässä, terävästi "nykien" ja kun kierrokset tarpeeks matalia niin sammuu pois. Joskus poksahtaa lievästi kun sammuu. Erittäin outo asia on myös se että moottori vaikuttaisi käyvän parhaiten silloin kuin korkeakierrossuuttimen neula on täysin kiinni, matalakierrossuutin kyllä tukehduttaa moottorin kun tarpeeks kiinni laittaa.
Sen huomasin myös että se lasinen polttoainesuodatin on melkein tyhjä moottorin käydessä, en sitte tiedä miten korkealle bensapinnan kuuluu nousta siinä sakkakupissa.
Kait sitä pitäis sitte mittauttaa ne puristuspaineet, löysin verkosta ohjeet jonka mukaan pitäis olla luokkaa 85-90psi mutta alle 100psi. Eli olis luokkaa 6.0-7.0 bar ja alle 7.5 bar kovin on matalat puristukset, mutta kait sitä uskottava kun näin kerrotaan. Pitäis biltemasta hankkia tuollainen puristuspainemittari, näyttävät olevan halpoja siellä.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 03.08.2005 20:43

onko bensaletkussa sellanen kumimorkula pumppu? jos, niin kokeile pumpata samalla kun hyytyy? mitä tapahtuu??
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.08.2005 0:08

Ilmavuoto kampikammioon joko stefoista tai lohkotiivisteestä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 04.08.2005 9:20

Veli-Matti kirjoitti:Ilmavuoto kampikammioon joko stefoista tai lohkotiivisteestä?

Joo toi V matin veikka voi olla hyvinkin totta. Mutta kyllä mä kattoisin vielä sen bensapuolenkin läpi. Musta se sakkakuppi pitää olla täys tai lähes täys. Ohita kaikki ja laita uudella letkulla puhtaasta kanisterista gasot koneeseen. Toi voi ollaa useamman vian summa. Sitä leikkaamista mä en kyllä oikein usko.

Kato vielä vauhtipyörän alta kaikki sytkä osat niin että ennakonsäätö liut on kunnossa ja isoja klappeja ei sielä sais olla.


Kokemuksesta voin sanoa että noi perärutkut on ihan henkimailman härveleitä ja evikat niistä pahimpia, mutta kun aikansa jaksaa ropata kyllä se vikakin löytyy ja motti aineellistuu taas ihan normaaliks.

Evinrude 5520
Viestit: 8
Liittynyt: 27.07.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Evinrude 5520 » 04.08.2005 10:43

Tarkistan uudestaan sen bensapuolen, ja myös ne vuodot. Imusarja on ollut irti joten ei sitä tiedä. Sen kyllä tiedän että se ennekkosäätölevy on vähän väljä, osat taas näytä olevan niin pahassa kunnossa. Alkuperäinen rasva oli jotain TODELLA sitkeää tavaraa. Laitoin tavallista molybdeenirasvaa tilalle, minköä jälkeen se välys lisääntyi vähän. Pitäis ehkä löytää jotain vastaavaa rasvaa kun se alkuperäinen. Sitä tuli mietittyä koskien sytkäsäätöä: missä asennossa sen kaasukahvan kuuluu olla? Itse järkeilin asian niin että säädin siinä kohtaa missä se kaasutinläpän kumirulla juuri ja juuri hipaisee sitä ennekkosäätölevyä. Vai pitäisikö säätää ajoitusmerkkien väliin täydellä kaasulla ja täydellä ennakolla?
Pitänee tarkistaa kaikki mainitut asiat, mikäli se ihme vika sattuis löytymään.

Erittäin suuret kiitokset kaikille!

Evinrude 5520
Viestit: 8
Liittynyt: 27.07.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Evinrude 5520 » 07.08.2005 20:57

Tänään tuli taas tapeltua sen moottorin kanssa. ongelma ei poistunu, eli käy suht hyvin kylmänä. Lämpimänä pätkii kuin sytytyskatkoksia, keskialue ihan kuollut. Herää reippaaseen menoon täyskaasulla, tyhjäkäynti vääntää edelleen. Tarkistin bensaletkun, ja olihan siellä pumpun jälkeen pieni ilmavuoto. Korjaus ei kyllä vaikuttanu kulkuun mitenkään, sakkakuppi on tosiaan melkein tyhjä. Vain muutama milli bensaa kupin pohjalla, kumipumplla kun pumppaa täyteen niin se kuppi tyhjenee uudestaan hetkessä.
Sen huomasin että vesipinnan yläpuolella olevasta pienestä "pakoaukosta" pärskii vettä tyhjäkäynnillä. Kierroksilla tulee vain kuumaa pakokaasua. En tiedä onko kyse varsinaisesta viasta, hankalaa kun ei tässä mallissa ole sitä tarkistusreikää mistä kuuluu veden suihkuta. Mietin sitä jos olisi mahdollista että se vesipumppu on sillain kulunu että ne pumpun kumisiivekkeet antaa periksi kierroksilla, eli kun veden vastus kasvaa siellä pumppukotelossa niin kierto loppuu. Ainakin moottori kuumenee niin että vesi kiehuu pois sylinterinkannsta, reippaan lenkin jälkeen. Tyhjäkäynnillä sitten pärskii vettä sieltä pienestä pakoputkiaukosta. Vai voiko olla niin että vesi ei pärski siitä aukosta kierroksilla? Eli korkeampi pakokaasuvirtaus työntää ne vedet ulos myös sieltä pakokaasuaukosta. Pitäis kait irroittaa koko moottoriosa ja rkistaa se vesipumppu uudestaan, sekä mahdollisesti kansi irti?
Huomasin myös sellaisen asian että vauhtipyörän keskiö nakuttaa kiinni johonkin, luultavati siihen sytytyksen ennakkolevyyn. Vauhtipyörän keskiö on sisäpuolella kartiomainen ja siihen kartioon on tullut pieni ura joka viittais kontaktiin. Kun ottaa kiinni siitä ennekkolevystä, samaa kohtaa mihin se kaasuttimen kumipyörä liikkuu, niin tuntee sormissa lievää nakutusta. Ensin luulin tosiaan että puolat ottavat hiuksen hienosti kiinni vauhtipyörään, merkkiä siitä ei löytynyt. Saatta hyvinkin olla asia niin että moottoria vaivaa useampi vika, mikä tietysti hankaloittaa korjusta huomattavasti.

Tosiaan henkimaailman hommia nämä perämoottorien korjaukset. Täytyy kyllä antaa kaikki kunnia niille jotka hankkivat leipänsä alalta, rahaa kun löytysi sen verran ylimääräistä niin veisin mielelläni korjaamoon. Niin paljon ruuvaillu tuloksetta!

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 08.08.2005 8:19

siitä pienestä pakoaukosta kuuluu roiskia vettä,tai ainakin meijän kone teki niin

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 08.08.2005 13:49

Jos vauhtipyörä osuu sytkävehkeisiin on se varmasti yks syy pätkimiseen. Jos siellä on kunnon ura kulunut voi olla että siellä on väärät osat tai sitten ne on väärin kiinni.


Vettä pitää tulla siitä pakoaukosta eikä pyttyjen päällä vesi saa missään nimessä kiehua. Kohta sulla on kansipahvit entisiä ellei jo ole. tsekkaa vesipuoli ja jos et ole vesipumpun siipipyörää vaihtanu niin tee se heti ekaks.


Tuntuu että besapumppukin on vähän loppu jos ei pidä paineita. Kalvon vaihto auttaa yleeensä.

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 08.08.2005 21:22

elikkä vauhtipyörä ottaa kiinni sytytys puoliin joita kyllä saa säädettyä vähän sisään päin. onko vauhtipyörän kiila/kiila ura kunnossa se jos mikä vaikuttaa myös koneen sytytykseen ja kuumenemiseen. vesipumpun siipipyörä on myös ilmeisesti senverran kovettunut ettei jaksa pumpata vettä riittävästi tai jäähdytys kanavat ovat hapettuneet umpeen osittain tätä esiintyy varsinkin merivesi käytössä oleessa koneessa. vettä pitää tulla runkoputkesta kovillä kierroksilla ajettaessa runsaana norona ja vesi ei saa kiehua sylinterin päällä pitkänkään ajon jälkeen joten käy aivan liian kuumana. tarkista myös jos ruuvvit lähtevät irti sovinnolla pakokanavat (luukku syl kyljessä) sieltä näkee onko männät joskus leikanneet kiinni varsinkin alempi. luulisin että syynä oireisiin kylläkin olisi koneen liiallinen käynti lämpötila joka aiheuttaa myös bensan höyrystymistä kaasuttimessa.

Vastaa Viestiin