Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Evinrude 5520
Viestit: 8
Liittynyt: 27.07.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Evinrude 5520 » 08.08.2005 22:38

Olen tarkistanut sen pakoluukun, siis totesin että ei lähde irti katkomatta pultteja. Päätin jättää sen palan kiinni. Todella typerästi kiinnitetty se luukku, pultit kun tulee läpi sinne pakoaukon puolelle. Ei kauaa kestä niin ovat niin rokkikunnossa että irroitustoiveet utopiaa, saati moottorista joka lähentelee viidenkymmenen vuoden ikää. Mahtaako kyseisen levyn alla kulkea jäähdytysveden kanavia? Huhtelin kyllä paineella vettä sen lohkon läpi, eli letku kiinni siitä sisäänmenoputkesta ja tarkistus että hyvällä paineella ulos siitä poistoaukosta lohkon alapuolella. Vesipumppu oli kyllä suht hyvässä kunnossa, vähän oli siivet kuluneet sillä puolella joka hankaa pumpun kuoreen. Kaikki siivet olivat kyllä ehjiä.
Vauhtipyörän naksuminen on kyllä täys mysteeri, en viitsinyt purkaa taas viime kerralla. Ainoa asia mitä tuli nyt mieleen on se kartionmuotoinen levy mihin se koko ennakonsäätölevy kiinnittyy, jos olis väärinpäin. Ei todellakaan mahdotonta tälläinen moka. Muistaakseni asensin sen niin että se kartiopuoli tuli alas kohti sitä moottorilohkoa.

Avilla
Viestit: 22
Liittynyt: 20.07.2005 15:58

Re: Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Avilla » 09.08.2005 14:04

Evinrude 5520 kirjoitti:Tervehdys!
!
Tervehdys sullekin. Mulla tais olla kans joku vanha evinrude, joka oli purettu, kasattu huolellisesti ja se toimi just noin oudosti. Eli kaikki osat oli kunnossa ja puhtaita, ja ekan käytön jälkeen ei sitten enää toiminutkaan.

Syy oli lopulta joku reikä kampikammiossa..paineet hävisi mystisesti tai jotain. Ehkä kone on kasattu väärin tai joku ruuvi/tiiviste yms tukkii jonkin kanavan, tai sitten joku pikku prikka/ruuvi puuttuu jostain ?

Pistin oman romu-ukkojen pinon päälle telakalla, ja päätin etten ikinä enää hanki yhtään vanhaa perämoottoria - paitsi SEAGUL-merkkisiä.

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja tany » 31.07.2015 18:10

Ongelma: Evinrude 30 hv 2-tahti vm. 1993:n ylemmän sylinterin pimeneminen koneen lämmettyä.
Vianetisntä: Kipinä tulee irtotulpalla kokeiltuna myös pimenneeseen sylinteriin. Tulppa on märkä eli polttoainetta tulee myös sinne. Vaihdettu varmuuden vuoksi puola mutta ongelma ei poistunut. Kansi irroitettu, sylinterit kunnossa ja kannentiiviste on ehjä.
Ongelman aiheuttaja: Pienkonekorjaajan mielestä kaasuttimen kurkun läppäventtiili on rikkoutunut / löysä. Tilattu uusi.
Ensi viikolla nähdään oliko vika siinä. Muita syitä ei oikeastaan osaa enää kuvitella.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja CC » 01.08.2015 0:59

Noin loogisesti yrittäen... Läpät ei piittaa koneen lämmöstä, arvelisin. Sen vika on kylmänä ja kuumana. Jäljelle jää sytkän ohjausyksikkö tunnistimineen, tulppa ja se mainittu puola. Tuntematta konetta sen tarkemmin, ei osaa paljon auttaa. Ja se, että tulppa antaa kipinän irrallaan, ei välttämättä tarkoita, että se tekee sen myös kuumassa pytyssä ja paineessa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja matti » 01.08.2015 7:49

tany kirjoitti:Ongelma: Evinrude 30 hv 2-tahti vm. 1993:n ylemmän sylinterin pimeneminen koneen lämmettyä.
Vianetisntä: Kipinä tulee irtotulpalla kokeiltuna myös pimenneeseen sylinteriin. Tulppa on märkä eli polttoainetta tulee myös sinne. Vaihdettu varmuuden vuoksi puola mutta ongelma ei poistunut. Kansi irroitettu, sylinterit kunnossa ja kannentiiviste on ehjä.
Ongelman aiheuttaja: Pienkonekorjaajan mielestä kaasuttimen kurkun läppäventtiili on rikkoutunut / löysä. Tilattu uusi.
Ensi viikolla nähdään oliko vika siinä. Muita syitä ei oikeastaan osaa enää kuvitella.
Yksi mahdollinen;
osa no 45, staattori
http://www.boats.net/parts/search/BRP/E ... parts.html

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja palonte » 10.08.2015 9:46

Noissa pienkoneissahan kaasukahvan kääntäminen vaikuttaa aina samalla sytkään ja kaasuläppään. Mitäs jos sulla on purkaessa/kasatessa mennyt jokin osa väärin ja noiden liikkeiden suhde menee pieleen. Kone herää kunnolla eloon kun käännät kaasun tarpeeksi paljon auki ja arvot jälleen kohtaavat toisensa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Ongelmia vanhan perämoottorin kanssa

Viesti Kirjoittaja snurra » 10.08.2015 19:47

Kipinä voi tulla kylmänä, mutta tuleeko kuumana ja silloin vahvana, sähköosiin kun tulee helposti lämmetessä virtakatkoja, syttyboksi/puola mitä nyt kussakin koneessa sattuu olemaan.

Vastaa Viestiin