Pakeliittihelat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jvasama
Viestit: 59
Liittynyt: 16 Helmi 2005 22:20

Pakeliittihelat

Viesti Kirjoittaja jvasama » 01 Elo 2005 22:56

Hei. Hankin -79 valmistuneen purjeveneen, jossa useita pakeliittiheloja. Mm. fokan jalusvinssit pakeliittia. Tuntuvat pääasiassa toimivilta.

Osaako joku tarkemmin valaista tästä pakeliitista. Jonkin sortin muovia/puristepahviahan se kait on. Eikös Itäsaksalaisten ylpeys, nykyinen kulttiauto Trabantkin sisältänyt melkoisesti pakeliittia.

Eli pitääkö niiden käytössä / huollossa huomioida jotakin erityistä "tavallisista" komposiittiheloista poiketen?

Tiedoista kiitollinen
JV

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Bakeliitti

Viesti Kirjoittaja Mile » 02 Elo 2005 08:17

Tämä löytyi pikaisesti hakemalla ( Vikipedia) :
Bakeliitti on belgialaisamerikkalaisen kemistin Leo Baekelandin 1907 keksimä ensimmäinen täysin keinotekoinen polymeeri, termosetti fenoliformaldehydiresiini. Sitä valmistetaan kuumentamalla fenolia ja formaldehydia lämmön ja paineen alaisuudessa.

Valmistuksen alkuvaiheessa bakeliitti on muovailtavaa, kuumennettaessa se muuttuu kovaksi, liukenemattomaksi. Bakeliittiä käytettiin eboniitin vastikkeena sähköteknillisten esineiden, veitsenpäiden, kädensijojen, kampojen ym. valmistamiseen. Sitä käytettiin toisen maailmansodan aikana kolikoiden valmistukseen, kuparin mennessä ammusteollisuuteen.

Bakeliitti on jäänyt käytöstä sen hinnan ja valmistuksen monimutkaisuuden vuoksi. Vanhoista bakeliittisista esineistä on tullut merkittäviä keräilykohteita.
***


On sitä mitä muistinkin sen olevan, eli fenoliformaldehydi-hartsi.
Termosetti tarkkoittaa että on ns. kertamuovi kuten epoksi - ei siis enä myöhemmin lämmöllä muovattavissa kuin kestomuovit.

Siinä Vikipedia kyllä erehtyy että väittää sen käytön loppuneen ; etenkin kaukoidässä sen käyttö on voimissaan. Sitä työstetään pääasiassa kestomuovin ruiskuvalun tapaan ruiskuvalamalla muottiin. Raaka-aine toimitetaan esipolymroituna granulaattina, joka lämmitetään juoksevaksi ja ruiskutetaan muottiin.

Bakeliitti tai fenoli-muovi kestää melko hyvin lämpöä, on erinomainen sähkön eriste ei pala hyvin, ts. on itsesammuva, kestää myös kemikaaleja hyvin.

Käytetään mm. keittoasitoiden kahvoissa, muuntajien kelarungoissa, eristeinä ( sähkön) jne.

Melko haurasta tavaraa, lohkeaa helposti.
Trabantithan olivat paperikuitulujitettua tavaraa, samaa jota yhä käytetään halpana piirilevymateriaalina.
Ei siinä mitään naurettavaa ollut, luonnonkuitukomposiitit ovat jälleen tekemässä tuloaan, pellavaa ja puukuitua on jo käytössä.


Tulipahan tässä kerran mieleen , että kun vaan aikaa ( ja rahaa) olisi riittävästi, niin pitäisi kokeilla rakentaa koemielessä joku kiulu käyttäen lujitteena selluarkkeja ja muovina joko epoksia tai esim. PU:a. Jokuhan oli jo rakentanut kevyen soutuveneen sanomalehtipaperista - sellussa kuidut vaan olisivat vielä mahdollisimman vapaana ilman täyteaineita.
Mile

Vastaa Viestiin