Kaikenlaisia W-2 kysymyksiä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Batman
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2004 02:05
Paikkakunta: Stati

Kaikenlaisia W-2 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Batman » 29 Heinä 2005 12:46

Nyt on sitten W-2 laiturissa ja koska en oo tämmöistä ennen edes läheltä nähnyt olisi muutamia kysymyksiä. Laitoin muutaman kuvankin http://www.saunalahti.fi/~kannit/wikke/wikke.html Jos vaikka kuvissa näkyis jotain joka ei oo kohdallaan.

1. Pystyiskö vuosimallin selvittämään jostakin? Kannet taitaa olla eriparia, onko tästä jotain haittaa?

2. Miten kuuman tämmöiset yleensä käy? Tää tuntuu kuumentuvan vähän turhan kuumaksi. Pakoputkesta tulee aika reilusti höyryä ja pitkän ajon jälkeen pakosarjalle heitetty vesi kiehuu.

3. Imuääni on häiritsevä, onko tähän jotain varmasti toimivaa ratkaisua? Vai rakennanko itte jonkinlaisen koteloidun ilmanputsarin.

4. Pakoputkessakaan ei oo mitään vaimenninta, ja ajattelin semmoisen asentaa. Minkälaisia tehdastekoiset venevaimentimet on sisäosiltaan? Itse teen tod.näköisesti senkin, mutta olis hyvä jos olis jotain mallia.

Muuta ei tuu just nyt mieleen mutta tää lista varmasti jatkuu myöhemmin.

stjärndykare
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Touko 2003 18:16

Viesti Kirjoittaja stjärndykare » 03 Elo 2005 12:48

Jos koneen tyyppikilvessä olevasta moottorin sarjanumerosta saa selvää, saat vuosimallin selville soittamalla Vaasan moottoriin. Wikkeenhän on joskus tehty erikseen kansia, jotka on tarkoitettu pelkästään bensalla ajamiseen. En ole varma, mutta voisiko tuo kansi, jossa tulppa on viistossa olla juuri tällainen?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Elo 2005 16:18

Parhaan kykyni ja ymmärtämykseni mukaan vastattuna:
1. Puristussuhde ero on muistaakseni pensiini ja petroolikansien välillä luokkka 1:5 ja 1:6,2 - tuo "kireämpi" on pensiinikansi. Jos kannet ovat eri paria (eri puristussuhteella) niin käyntiä ei saa kovinkaan tasaiseksi mutta en usko että se vielä kuitenkaan särkee konetta ihan helpolla. Mutta parasta olisi että kansilla olisi sama puristusuhde. Teho- ja kulutusero pensiiä käytettäessä on lähinnä teoreettinen varsinkin vanhassa kunnostamattomassa koneessa. W-sarjan eri vuosimalleissa on muistaakseni kansia joissa on tulppa suoraan sivulle, kulmassa ja sitten päällä. Asia selviää parhaiten ottamalla yhteyttä Vaasan Moottoriin p. 06 3178366. Vuosimalli selviää samalla kertaa tyyppikilven numerosta.

2. Olen käyttänyt sellaista "Wanhan ajan mittaria" kuin omaa peukaloa. Kun kärsii painaa tulpan juureen puolen minuutin ajan irvistämättä niin käyntilämpötila on just eikä melkein 85-90 astetta koneen merkistä riippumatta. Nykyisinkin luotan peukaloon enemään kuin voodoo merkkiseen sähköiseen mittariin :)
Suurin vika on yleensä moottorin käyminen liian kylmänä ja ilman termostaatteja käyntilämpötila jää useimmiten 55-65 asteen välille jolloin osat suorastaan höyläävät metallia toisistaan.
W-sarjan koneissa on erilliset termostaatit ja niitä kun ruvetaan sepittämään niin sitten ollaankin sillä tiellä että toinen pytty käy kuumana ja toinen kylmänä. Toisaalla näillä sivuilla on pirun pitkä ja hyvä keskustelu nimenomaan W-sarjan koneiden lämmöistä. Käytä hakua...

3. Jos imu ääni häiritsee niin rakenna ilmanputsari. Jossakin täällä oli ohje vanerikotelon tekemisestä. Varmista kuitenkin että ilman saanti on riittävä eli mahdollisimman iso putki ja lyhyt kulkumatka ilmalle. Suodattimen kooksi riittää pienin mahdollinen saatavissa oleva auton ilmanpuhdistinelementti.

4. Monesti sivuventtiilikoneisiin ei veneessä ole asennettu äänenvaimenninta koska pakoääni vaimennetaan vedellä. Esim. diesel tarvitsee ehdottomasti vaimentimen vesivaimennuksesta (jäähdytyksestä) huolimatta. Yksi konsti on jatkaa pakoputken päätä siten että ajettaessa se painuu veden alle.
Wikströmmin orkkis äänenvaimentimet ovat pelkkiä tyhjiä n. 4-5 litran vetoisia pyöreähköjä pönttöjä ilman sisukaluja vanhempien ollessa valurautaa ja sitten W-sarjan myötä alumiinisiä. Pai tö vei - olisi kolme käyttämätöntä W-sarjan orkkispönttöä mutta ne eivät ole myynnissä ;)
Jos teet vaimentimen itse niin siellä nyt kestää veden vuoksi vaikka kummipönttö (semmoisiakin on myynnissä) johon klemmarilla kiinnitetään päädyt. Kun laitat tulo- ja poistoaukot siten että ne eivät ole kohdakkain toisiinsa nähden niin pöntössä jää tilaa mielettämällä roiskeella pyörivälle vedelle todellakin vaimentamaan ääntä eikä vain virtaamaan läpi.
Omassa veneessäni on tehdastekoinen ja moderni kummipönttö jonka vaimennusteho on suorastaan olematon verrattuna Wikströmmin alumiinipönttöön jota kokeilin paikoilleen ihan huvin vuoksi. Mutta minua hairitse lähes vaimentamaton lättäpään käyntiääni koska se on mielestäni yksi hienoimmista äänistä maailmassa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Batman
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2004 02:05
Paikkakunta: Stati

Viesti Kirjoittaja Batman » 04 Elo 2005 13:19

Kiitoksia vastauksista. Noi kysymyksissäni mainitut onkelmat ovat jo alkaneet hiljalleen selvitä, Wikumiehen avustuksella. Vesipumppu oli väljä ja se aiheutti ilmeisesti noi suurimmat lämpöongelmat. Vesipumpun vaseliinikupissa ei oo ollu voiteluainetta ilmeisesti muutamaan vuoteen.

Veli-Matti on kyllä oikeessa ton lättäpään käyntiäänen suhteen, mutta varsinkin toi imuääni on aika häiritsevä pienellä ajohytillä varustetussa kuus solmua kulkevassa veneessä, jossa äänien ärsyttävyyttä lisää aika reilusti se että niitä joutuu lyhyelläkin matkalla kuuntelemaan aika pitkään... Mutta ei pakoääntä tosiaan liikaa pidä mennä vaimentamaan, kuuluuhan se asiaan tämmösellä voimalalla ajettaessa.

Kansien mahdolliset erot selviää sitten talvella ku jaksan availla motin.

En muuten löytänyt ainakaan wickström, lämpö tai lämmöt hakusanoilla sitä aikaisempaa juttua?

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 04 Elo 2005 14:35

stjärndykare kirjoitti:Wikkeenhän on joskus tehty erikseen kansia, jotka on tarkoitettu pelkästään bensalla ajamiseen. En ole varma, mutta voisiko tuo kansi, jossa tulppa on viistossa olla juuri tällainen?
Taidetaanpa tehdä edelleen varaston loppuessa? Tilasin bensakannet muutama vuosi sitten Vaasan Moottorista. Tulppa on niissä ihan pystysuorassa ja päältäpäin ero on vain kannen paksuus, niin ettei NGK:n tulppaan saa sopimaan kunnolla avainta. Kiinni ovat ja pysyvät! :-) Pitänee kysyä Vaasasta neuvoa. Ikivanhat Boschit ovat sen verran korkeampia mutteriosaltaan, ettei tätä ongelmaa ole.

(Tai siis nyt en vanno että kannen paksuus olisi suurempi, vaan voipi olla vain tulpan kierteen yläkohta eri korkeudella. Niinkuin se tietysti onkin, koska palotila on bensakannessa pienempi.)
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Elo 2005 15:08

Tässois sitte yks jos kelepaa: viewtopic.php?t=452&start=0
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Batman
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2004 02:05
Paikkakunta: Stati

Viesti Kirjoittaja Batman » 04 Elo 2005 16:44

Kelpaapa hyvinkin, kiitoksia.

Semmonen tuli vielä mieleen, että tossa mun vikassa kuvassa on se vedenkiertoa säätelevä hana ja sen alla joku toinen säätömutteri. Ja kysymys olis että mitä toi mutteri säätää? Hanan avasin kokonaan kun kone tuntu turhan kuumalta, mutta tohon mutteriin en oo vielä koskenu.
Pikkubroidi on tosta jo varmaan Wikumiehen kanssa puhunutkin, mutta kysellään nyt kumminkin kun ei oo muutakaan tekemistä...

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 04 Elo 2005 17:42

sen alemman mutterin alle tulee kaasukahva, tanko suoraan kaasuttimelle
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Vastaa Viestiin