olymppialle sopiva potkuri?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

olymppialle sopiva potkuri?

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 14.07.2005 21:29

veneeni on sulava linjainen avo fiskari jostain 30 luvun puolivälistä ja koneena on olympia 2f4 1935 5-7hv. veneen mitat ovat Pituus 7.7m vesilinjasta ja leveys 2.1m. minkälainen potkuri mahtaisi olla sopiva tälle paketille. siis nousu ja koko suurinpiirtein???

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12.06.2003 8:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 15.07.2005 8:55

Itselläni aika samankokoinen vene ja olympia 2f45 (5-8hv tms.). Kertoisin varsin mielelläni tai mittailisin oman potkurini, mutta kun vene järvessä. Syksyllä tietäisin, jos ei myöhäistä. Ohessa kuitenkin pari huonoa kuvaa joista voi arvailla.

http://kotisivu.mtv3.fi/tetto/potkuri.html
Viimeksi muokannut Tetto, 20.07.2005 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.07.2005 10:40

Tetto, 2F45 on 6-10hp tehoiltaan. Minulla olisi orkkis ohjekirja räjäytyskuvineen josta voisin lähettää sinulle kopiot jos tarvit.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12.06.2003 8:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 15.07.2005 15:05

Veli-Matti kirjoitti:Tetto, 2F45 on 6-10hp tehoiltaan. Minulla olisi orkkis ohjekirja räjäytyskuvineen josta voisin lähettää sinulle kopiot jos tarvit.
No enkös aika lähelle muistanut kuitenkin... Kiitokset tarjouksesta, mutta sain aikanaan koneen mukana myös orkkis ohjekirjan kopion. Ei jäänyt hevot mieleen ohjekirjasta, kun oli tuollainen "epämääräinen" luku. Riippunee polttoaineesta.
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 15.07.2005 21:47

no onkos tämä 2f4 vanhempi malli kuin 2f45? koneeni tyyppikilvessä lukee kuitenkin se 5-7 hv mutta 2f45 on varmaan sama kone hieman piristettynä. minua kyllä kiinnostaisi kopiot ohjekirjasta ja räjäytys kuvista jos Veli Matti viitsisit lähettääne. mailaa niin lähetän osoitteen. petri.leinikka@netti.fi

Toni74
Viestit: 19
Liittynyt: 12.05.2003 19:41
Paikkakunta: Haukipudas

rusetti

Viesti Kirjoittaja Toni74 » 19.07.2005 10:19

terve ! Mulla ois hyllyssä Olympia 2F45:n potkuri,voin kyl mitata sen, se on ollut 7m fiskaris paikallaan,nopeus oli jotain 5-6 solmuu, ku ei hirveesti rääkännyt,heh! Mullakin ois orkkis manuaali, kuhan löydän sen jostain.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 20.07.2005 8:52

Olipas mukava, kun tuo pienen Olympian ohjekirja-asia tuli esille potkurin yhteydessä.
Mulla on myös alkuperäinen potkuri, joka on edelleen n. 7 m vesilinjaltaan olevassa Pohjanmaan mallisessa maissa olevassa puuveneessä. Olen ajellut sillä monta kesää. Vene ei vain ole nyt tässä vieressä. Kaksilapainen potkuri oli juuri sopiva.
Kiitos tiedoista, että ohjekirjaa on noin monella ukolla. Ajattelin, ettei sitä ole kellään, kun Wikin ohjekirjatkaan eivät näyttäneet olleen itsestäänselvyys.
Muuten oltiin juuri Suur-Saimaalla; huippukelit. Norjalainen pelastusveneen moottori, ykspyttyinen SABB. vei litran dieseliä tunnissa vauhdilla 11 km/ h. Sillä alkaa pärjättä purjeveneillekin, jo veneestä pudottaa vinssin kammen kerran viidessä kesässä.
Kyyrö

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

olymppialle potkuri

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 21.07.2005 22:20

sain tänään uutta tietoa olymppiastani (2f4) se onkin valmistunut vuonna 1932 eikä 1935 kuten ensiksi luulin. tyyppi kilpi ilmoittaa tehoiksi 5-7hv. lähettäkää ihmeessä mittaus tulokset niistä potkureista joita teiltä löytyy itse löysin sattumalta potkurin 9x13/5 tuumaa joka lienee kuitenkin liian suuri 5-7 tehoiselle koneelle ja miltei 8 metriselle veneelle. ja toki kiinnostaisi myös ostaa orginaali ohjekirja olympia 2f45 mallille ja myös potkuri jos joku teistä viitsisi niistä luopua siis mailatkaa osoitteeseen petri.leinikka@netti.fi

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 23.07.2005 17:07

Joo mullakin se vanhempi kone on muisttaakseni 1932. Siinä on sullakin kait suojaamattomat, näkyvillä olevaat ventttiilin nostimet. Käykö se nätisti?
Kun käyn Vihdissä, katson potkuria. Tieto tuskin ehtii sinun aikatauluusi. Minun kaksilapainen potkuri on kyllä aika suuri kooltaan ja nousultaan. Moottorissahan ei ole paljon kierroksia.
Kyyrö

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

olymppialle potkuri

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 23.07.2005 17:58

ei ole tässä koneessa venttiilin jouset enää näkyvissä vaan suojattu ovat. minun mielestäni 20 luvun koneissa oli jouset näkyvissä mutta voi olla että viellä 30 luvun alunkin malleissa näin oli. löysin nimittäin koneen tyyppikilven joka oli niiteistään irronnut ja siinä on ainakin merkintä jonka luulen tarkoittavan valmistus päivämäärää 17/ 32 / 5 kauniistihan tuo putputtaa ja aika nöyrästi lähtee käymäänkin ryyppyjen antamisen jälkeen. no en oo viellä tänäkesänä paljookaan ajellut kun siinä oli liian suuri potkuri 15/5x9. mutta ilmoita ihmeessä hkhk kun oot saanut mitattua potkurisi. lähinnä nousu 9 tuumaa joka on uudessakin potkurissa tuntuu aika isolta mut en oo viellä sitä kokeillut.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 24.07.2005 12:16

Hei. Kävikin juuri Vihdissä hakemassa automaattisen pillssipumpunn. Muistin potkuriasian.
Minun kaksilapainen potkurini on näkyviltä merkinnöiltään niin suuri kuin 17 1/4 tuumaa ja toinen näkyvissä oleva numero on 12, joka lienee tarkoittaa nousua. Eli potkuri on aika suuri.
Mittailin hieman itsekin potkuria. Koko on hyvinkin ollut 17,25 tuumaa, kun se vielä on vartin alle 17 tuumaa. Kivet ja niiden jälkeen tehty viilaus on lyhentänyt potkuria varmaan tuon verran.
Nousuakin katsoin. Pikamittaus antoi tulokseksi 10.7 tuumaa. Oikea mittaus voi hyvinkin olla 12 tuumaa?
Sitten katsoin vanhaaa Olympiaa. Avoventtiilisen koneen syntymävuosi on 1930
Hei.
Kyyrö

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

olymppialle potkuri

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 24.07.2005 20:24

no jopas on iso potkuri. ja onkos se todella ollut kiinni 7 metrisessä veneessä jossa on ollut 5-7 hv olymppia eli 2f4 tai 2f45. onko tätä kokeiltu sillä vanhemmalla koneella koskaan? joka varmaan on se 2f4 kuten minulla. siinä uudemmassa onkin varmaan se 6-10 kaakkia. tämä 15 1/4 x9 joka minulla siinä oli kiinni oli 3 syl 17hv wikströmmin potkuri. voisin lähettää kuvan olymppiastani sinulle Kyyrö koska olisi kiva verrata koneita varsinkin sitä vanhempaa olymppiaasi jos sinulla on mahdollisuus ottaa kuvia niistä. petri.leinikka@netti.fi

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 24.07.2005 20:43

Tein vielä hieman tarkempia laskelmia noususta. Alussa katsoin teoreettisesti väärin lavan kulkeman matkan minun mittaukseen ottamallani 15 sentin säteellä. Sehän on suora ympyrän kaari (projekti) eikä lavan sivu. Näin nousuksi tuli vähän yli 11 tuumaa. eli propellin 12 tuumaa voi olla oikein.
Se oli siis vesilinjaltaan n. 7 merisessä, kevyehkössä fiskarissa, kun ostin sen n. v 1973.
Moottorina oli ykspyttyinen Olympia vm. -30. Sen konekilvessä hevosvoimiksi on laitettu 5-6.
Minusta vene kulki ihan kivasti, ja moottori jaksoi vetää, merellä. Mikään paikka ei kuumennut tai valittanut. Nyt sylinterilohko on ruostunut halki.
Ilmeisesti Wikissä on paljon enemmän kierroksia kuin Olympiassa, koska sinun mainitsemassasi propellissa on noin vähän nousua Olympian potkuriin verrattuna.
Vanha kone pelasi kuin Singer, juuri kuin sullakin. Tätä hieman uudempaa en ole saanut niin hyvään trimmiin. Luulen, että se kaastummineen sivusta tuleva ilmaputki vieteri-läppinen ei ole oikeassaa jännityksessä.
Sullakin kaasuttaja on kait se messinkinen motikka, jossa ilma menee uimurin läpi.
Hei
Kyyrö

pete 29
Viestit: 19
Liittynyt: 09.07.2005 19:11
Paikkakunta: särkisalo

olymppialle potkuri

Viesti Kirjoittaja pete 29 » 25.07.2005 1:07

jossain mättää tehojen suhteen kovasti. minun koneeni on 2 pyttyinen mutta tyyppikilven mukaan tehoja on vain se 5-7 hv tyyppi on 2f4. mutta olisiko nyt niin että tyyppikilpi olisikin jostakin muusta koneesta kun se oli irtonainen ja koneen väliaikaisen säilytys paikan vierestä löytyi. tyyppi on myös kohokirjaimin vaihdelaatikkoon merkitty. ja käynnistys on on vaihdelaatikon päällä oleva ketjuvälitteinen messinki/kromattu veivi. wikström w3 kierrokset ovat siinä 1500 prm muistaakseni. taitaakin olla liian pieni potkuri tämä uusi 13/5x9 ehkä se sitten on sopiva tämä 15/5x9 wikken potkuri. nousu 9". kaasutin on imuilmansa pakosarjasta ottava messinkinen mötikkä. T: pete

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 25.07.2005 9:08

Olisi pitänyt katsoa vanhan ykspytty Olympiani tyyppikilvestä myös tyyppinumero. Se katsotaan joskus. Nyt ei ole mahdollisuutta. "Uudesta" ykspytty Olympiasta tyyppikilpi puuttuu.
En ole muuten koskaan nähnyt kakspyttyistä Olympiaa. Varmaan nätti peli, kun on noin hieno käynnistyskampikin.
Ykspyttyinen heitetään liikkeelle vauhtipyörästä; vaatii vähän henkistä otetta moottoreista. "Siinä kun ollaan suoraan yhteydessä mäntään ja ensimmäiseen jysäykseen".
Kyyrö

Vastaa Viestiin