Perkins käyntiin..?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Kesä 2005 10:28

Perkins käyntiin..?

Viesti Kirjoittaja maarapu » 04 Heinä 2005 08:27

Kenelä olis tietoo Perkins diesel moottorista? Onko + vai - maadotteinen ( mistä vois päätellä, koneen pyörimis suunasta? Vanhat traktorit ym + maadotteisia..) Onko pulipuristinta tai muita jekkuja käynistykseen? Kone on vanhassa puuveneessä, startti pyörittää laiskasti (?) moottoria, polttoainetta on suodattimella....ilmaus ok..., sammutin pois jne.

Jos omia kokemuksia em koneesta (107/108) tai linkkeja, kiitos vaivan näöstä jo etukäteen.

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Kesä 2005 10:28

Perkins käyntiin..?

Viesti Kirjoittaja maarapu » 04 Heinä 2005 10:56

Lisäyksenä, kenellä olis tietoa sähkökaaviosta jne. Kone on kytketty tavalliseen virtalukkoon, joten sammutus tapahtuu kätevästi syöttöpumpun kupeesta, konekopan ollessa paiokoillaan... Kaikista tiedoista on apua.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 04 Heinä 2005 15:44

Minun 3.152 vuodelta 1962 on plussamaadotteinen. Sähköä ei kone tarvitse kuin käynnistymiseen jos siihenkään -- edessä on paikka kammelle, ja ellei pohja olisi tiellä niin käynnistyisi haballakin. Tasavirtalaturin uusin jokin vuosi sitten, Intiassa tehdaskunnostettuun. Aina on Perkins lähtenyt käyntiin ellei sitten ilmaa ole tullut vanhoista liitoksista polttoaineen sekaan.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

tallni-5
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Helmi 2004 09:25
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tallni-5 » 05 Heinä 2005 11:00

Maadoitus selviää startin liitännöistä, edellyttäen että sinulla on heittobendixstartti kuten melkein kaikilla 4.107/108 moottoreilla, eli solenoidi puuttuu. Startin toisen liitännän alta löytyy eristeholkki. Jos holkki + liitännässä on startti - maadoitettu, jos holkki - liitännässä vastaavasti + maadoitettu.
Jos pyörii startattaessa huonosti mittaa ensin jännite startattaessa STARTIN navoista. Jos paljon alle 10V mittaa seuraavaksi akun jännite startattaessa. jos näyttää suurinpiirtein samaa on akku huono, jos näyttää paria volttia enemmän on akkukaapelit huonot.
Perkinssin pyörimissuunta on myötäpäivään edestä katsottuna.

Mitään puolipuristinta tai hehkuja näissä koneissa ei ole. Tai on imusarja hehku zydeemi mutta se on yleensä otettu jo pois käytöstä. Perkinssi lähtee kyllä yleensä kylmänä hyvin käyntiin jos vain jotain puristuksia löytyy ja ei ole ilmaa. Olethan ilmannut myös suuttimet? Eli startin pyörittäessä konetta löysäät suuttimenpään polttoaineputken kunnes ei enää tule ilmaa ulos ja sitten kiinni, tällöin yleensä jo se sylinteri sytyttää. Tämä toistetaan kaikille suuttimille.
Jos ruiskupumppu on hydraulisäädöllä, tunnistaa sittä että pumppu on suhteellisen lyhyt ja pumpun päällä on torni missä molemminpuolin "kaasu" ja stoppi vivut. Niin tornin päässä on myös ilmausruuvi mutta siihen ei pidä mennä koskemaan koska sen holkki on vain liimattu runkoon kiinni ja irtoaa varmasti kun siihen koskee. Sen jälkeen siitä tulee aina ilmaa pumppuun ja käyntihäiriöitä tulee varmasti. Pumpun ilmaus tehdään vain siitä alemmasta ilmausruuvista, loput sitten suuttimien päistä. Tämä ei siis päde mekaanisesti säädettyyn pumppuun (pitkä pumppu jonka päällä pitkulainen kotelo missä säätövivut vaakatasossa).
Jos taas ei tahdo lähteä lämpimänä käyntiin ja/tai tyhjäkäynti putoaa huomattavasti lämpimänä syynä on luultavasti väljä ruiskupumppu joka ei jaksa painaa riittävasti lämminta( lue ohuempaa) polttoainetta riittavällä paineella.

maarapu
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Kesä 2005 10:28

perkins ei käynisty

Viesti Kirjoittaja maarapu » 05 Heinä 2005 13:13

Kiitos vastauksista. Veneelle on matkaa linnuntietä 230km, joten en heti pääse uudestaan testaamaan/käynistämään. Oma kokemus traktoreista/diesel (vanhat) on; kunnossa oleva käynistyy ilman temppuja. Kuten kertoilin venemoottorit uusi tuttavuus ja juuri hankkima vene kelluva projekti. Kokeilen em. ohjeita. Moottorin siulunelämästä ei tietoa, enenkiuin saa käyntii. Voihan kone olla vaurioitunut monellakin tapaa...Onneksi on kesää jäljellä..................KErtoilen parin viikon kuluttua kuinka kävi. Siis vielä kerran KIITOKSIA VASTANNEILLE.

Vastaa Viestiin