Nyt saa sanoa mitä mieltä itse on moottoripedin rakentamisesta kun kone vaihtuu isompaan, 1-syl. Olympia => Wickström W2. Ongelma on matala pilssi joka ei jätä paljoa tilaa moottorin alle.
http://www29.websamba.com/venevideo/
Petiä pitää levittää koska wikke on leveämpi rungoltaan ja kiinnityksiltään. Lisäksi öljypohja tulee aika alas ja etummaista veistokaarta joutuu hieman jyrsimään lisää, ehkä hyvinkin ohueksi. Ja kysymyksiä nousee pintaan... Olisiko hyviä vinkkejä tai kuvia näyttää miten tämä kannattaisi tehdä ns. oikein ettei kaari katkea keskeltä. Vai saako katketakin jos ruuvataan hyvin peti/pitkittäisiin puihin kiinni? Vaikuttaa varmasti rungon elämiseen?
Pitäisikö kaarta vahvistaa moottorin alla esim rosterilatalla joka olisi myös moottorin korvakkeiden alla? Tehdä ehkä koko pukki teräksestä jotta painon saa levitettyä hyvin? Mieluummin kyllä puusta, mutta kaikkea on jo ehditty miettimään.
Tarkemmat mitat jäi vielä veneelle, laitan niitä tänne huomenna.
Niin, jos jollain on wikströn ketjukäynnistin niin siitä ollaan ehkä kiinnostuneita kunhan nähdään miten tuo kone paikalleen asettuu. Vaikuttaa siltä että aika alas se tulee ja veiville joutuisi siksi tekemään oman syvennyksen joka taas syö avotilaa.
Moottoripedin rakentaminen
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
- Paikkakunta: Porvoo
Moottoripedin rakentaminen
050 555 6424
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Ensimmäinen kysymys: Miltä vuodelta on Olympia, toimiiko se, mikä on sen kohtalo. Olen Olympian harrastajia.
Toinen pedistä. Olympia revittää aika atavalla. Jos vene on sitä ketsänyt, kestää se 2-Wikkeäkin, sehän käy kuin höyhen.
Jokaiselle tulee, mieleen, että laitta rautaa alueelle. Se varmasti toimii. Mutta onko sulla tilat tai akselin suunta jotenkin hankala, ettei Wikkeä voi laittaa kohtalaisen tukeville puille kuten vaarmaan Olympiakin on ollut. Onko hankala muuttaa aakselin suuntaa. (Tavara perästä irti, uutta puuta, uusi reikä?)
Toinen pedistä. Olympia revittää aika atavalla. Jos vene on sitä ketsänyt, kestää se 2-Wikkeäkin, sehän käy kuin höyhen.
Jokaiselle tulee, mieleen, että laitta rautaa alueelle. Se varmasti toimii. Mutta onko sulla tilat tai akselin suunta jotenkin hankala, ettei Wikkeä voi laittaa kohtalaisen tukeville puille kuten vaarmaan Olympiakin on ollut. Onko hankala muuttaa aakselin suuntaa. (Tavara perästä irti, uutta puuta, uusi reikä?)
Kyyrö
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 13:42
- Paikkakunta: Porvoo
Irronnut kone on 3-3,5hp 38KT vuodelta -43. Se on nyt purettuna. Ajattelimme sen vielä itsellämme pitää ja kiilotella koristeeksi ja mahd. myöhempää käyttöä varten.
Kuvissa näkyy Olympian alla olleet puut. W-2 on kaksisylinterisenä kuitenkin senverran pidempi että etukorvakkeet tulee etummaisen veistokaaren etupuolelle ja vauhtipyörä siten vieläkin edemmäs. Öljypohja haukkaa ison palan nykyisestä kaaresta. Pitäisi ehkä veistää lisäkaari välittömästi vauhtipyörän etupuolelle, edes sellainen trallien alle jäävä? Akselia voisi ehkä lyhentää ja siten saada koneen taaemmas, mutta se on jo nyt niin lähellä kölipuuta että ilman akselin uudelleen asennusta se ei onnistu enkä olisi siihen valmis ihan heti ryhtymäänkään.
Vene on rakennettu 80-luvulla oppilastyönä kuusilaudasta. Runkomallin on kerrottu olevan "Hankolainen". rungon levein kohta on hieman perän puolella, mantelin muotoinen siis. Työn jälki on asiallisen karua. Limisauma "ruotsalaisilla" (?) nauloilla jotka on taitettu/kotkattu sisäpuolelta. Alunperin uitettu hyvin Owatrolissa mutta vuosien pihalla seisominen ed. omistajan aikana on saanut pinnan irtoamaan. Sitä on raavittu irti kädet kipeinä jo aika monta iltaa.
Teho tässä kyllä kasvaa paljon entiseen, mutta laskennallisesti tuo Olympian teho oli juuri riittävä runkonopeuteen. Kuormattuna ja huonommassa kelissä olisi jäänyt jo alakynteen, uskoisin.
W-1 olisi sekin ollut jo tehokkaampi mutta kaksisylinterinen tuntui paremmalta vaihtoehdolta vähäisemmän tärinän vuoksi. Eikä tarvitse täydellä teholla ajaa. Potkurimme (jota Olympia yritti pyörittää) sattui olemaan juuri se 12x8 kolmilapainen jota Wikström suosittelee W-2:lle. Ei siis sinänsä ihme että Olympia oli hieman väsyneen tuntuinen.
Kuvissa näkyy Olympian alla olleet puut. W-2 on kaksisylinterisenä kuitenkin senverran pidempi että etukorvakkeet tulee etummaisen veistokaaren etupuolelle ja vauhtipyörä siten vieläkin edemmäs. Öljypohja haukkaa ison palan nykyisestä kaaresta. Pitäisi ehkä veistää lisäkaari välittömästi vauhtipyörän etupuolelle, edes sellainen trallien alle jäävä? Akselia voisi ehkä lyhentää ja siten saada koneen taaemmas, mutta se on jo nyt niin lähellä kölipuuta että ilman akselin uudelleen asennusta se ei onnistu enkä olisi siihen valmis ihan heti ryhtymäänkään.
Vene on rakennettu 80-luvulla oppilastyönä kuusilaudasta. Runkomallin on kerrottu olevan "Hankolainen". rungon levein kohta on hieman perän puolella, mantelin muotoinen siis. Työn jälki on asiallisen karua. Limisauma "ruotsalaisilla" (?) nauloilla jotka on taitettu/kotkattu sisäpuolelta. Alunperin uitettu hyvin Owatrolissa mutta vuosien pihalla seisominen ed. omistajan aikana on saanut pinnan irtoamaan. Sitä on raavittu irti kädet kipeinä jo aika monta iltaa.
Teho tässä kyllä kasvaa paljon entiseen, mutta laskennallisesti tuo Olympian teho oli juuri riittävä runkonopeuteen. Kuormattuna ja huonommassa kelissä olisi jäänyt jo alakynteen, uskoisin.
W-1 olisi sekin ollut jo tehokkaampi mutta kaksisylinterinen tuntui paremmalta vaihtoehdolta vähäisemmän tärinän vuoksi. Eikä tarvitse täydellä teholla ajaa. Potkurimme (jota Olympia yritti pyörittää) sattui olemaan juuri se 12x8 kolmilapainen jota Wikström suosittelee W-2:lle. Ei siis sinänsä ihme että Olympia oli hieman väsyneen tuntuinen.
050 555 6424