merivaihteen öljyt
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
- Viesti:
merivaihteen öljyt
Mitähän öljyä kannattaisi käyttää vanhassa Perkinsissä kiinni olevassa vanhassa merivaihteessa? Vaihde on hydraulinen velvet drive: vaihde.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuoda, tuoda... Eikö sinulla ole ohjekirjaa?
Yleensä hytikkavaihteissa on automaattivaihteistoöljyt. Omassa H&M vaihteessa piti olla ohjekirjan mukaan tavalliset moottoriöljyt mutta eipä pelittänyt niillä vaan meni jumiin ilmeisesti pintojen turpoamisen takia. Vanha konsti elikkä suodattimen ja öljynvaihto valopetrooliin sekä käyttö sillä lämpimäksi ja sitten uudet öljyt ja suodatin auttoivat ongelmaan.
Veikkeisin että jos googletat käyttämällä vaihteiston valmistajaa hakusanana löydät ohjekirjan ja apua öljylaatuun.
Yleensä hytikkavaihteissa on automaattivaihteistoöljyt. Omassa H&M vaihteessa piti olla ohjekirjan mukaan tavalliset moottoriöljyt mutta eipä pelittänyt niillä vaan meni jumiin ilmeisesti pintojen turpoamisen takia. Vanha konsti elikkä suodattimen ja öljynvaihto valopetrooliin sekä käyttö sillä lämpimäksi ja sitten uudet öljyt ja suodatin auttoivat ongelmaan.
Veikkeisin että jos googletat käyttämällä vaihteiston valmistajaa hakusanana löydät ohjekirjan ja apua öljylaatuun.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
ATF öljyä
Terve,
Tuli juuri eilen selvitettyä samaa asiaa. Itsellä on kanssa Velvet Drive 72 V-vaihde. Valmistajan .pdf esitteissä mainitaan kaikille Velvetin vaihteille öljylle vaatimus:
Dexron II E, Dexron III
Detroit Diesel Allison C-4
Tai muu vastaava automaattilaatikkoöljy.
Soitto Nesteen palvelunumeroon selvitti asiaa,
että Neste ATF-X olisi sopiva ja saatavilla litran purkeissa, Neste ATF-S sopii myös, mutta sitä ei saatavana pienissä purkeissa.
Katso: http://www.velvetdrive.com/techinfo/V7172/V7172pg2.pdf ellet usko itse näkemättä ;-)
Tuli juuri eilen selvitettyä samaa asiaa. Itsellä on kanssa Velvet Drive 72 V-vaihde. Valmistajan .pdf esitteissä mainitaan kaikille Velvetin vaihteille öljylle vaatimus:
Dexron II E, Dexron III
Detroit Diesel Allison C-4
Tai muu vastaava automaattilaatikkoöljy.
Soitto Nesteen palvelunumeroon selvitti asiaa,
että Neste ATF-X olisi sopiva ja saatavilla litran purkeissa, Neste ATF-S sopii myös, mutta sitä ei saatavana pienissä purkeissa.
Katso: http://www.velvetdrive.com/techinfo/V7172/V7172pg2.pdf ellet usko itse näkemättä ;-)
Mile
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01
Vaihteiston ominaisuudet:
- yleensä ei ole öljysuodatinta
- voi olla magneettitulppa joka pitäisi joskus puhdistaa
- öljyä ei pääse valuttamaan vaan se on imettävä jollain konstilla jolloin kaikkea ei koskaan saa pois
- ajomäärät vaikuttaa tietysti
- liikkuvista osista irtoaa hiukkasia ja kun niiden määrä öljyssä lisääntyy ne irrottavat yhä lisää uusia hiukkasia
Ehdotus: Sopiva vaihtoväli on kerran kesässä? Mutta mihin sen ajoittaa, syksyyn vai kevääseen?
- yleensä ei ole öljysuodatinta
- voi olla magneettitulppa joka pitäisi joskus puhdistaa
- öljyä ei pääse valuttamaan vaan se on imettävä jollain konstilla jolloin kaikkea ei koskaan saa pois
- ajomäärät vaikuttaa tietysti
- liikkuvista osista irtoaa hiukkasia ja kun niiden määrä öljyssä lisääntyy ne irrottavat yhä lisää uusia hiukkasia
Ehdotus: Sopiva vaihtoväli on kerran kesässä? Mutta mihin sen ajoittaa, syksyyn vai kevääseen?
Hannu
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
- Paikkakunta: Turku
Ohjeita?
Kaipa täytyy syksyllä vaihdeöljyt sitten vaihtaa.
Minullakin on sama Velvet Drive 72 V-vaihde. Onko jotain käytännön neuvoja vaihtoon? Kylmänä? Öljy poistetaan irroittamalla alhaalla oleva sisääntuloletku? Siinä näyttäisi olevan myös suodatin?
Minullakin on sama Velvet Drive 72 V-vaihde. Onko jotain käytännön neuvoja vaihtoon? Kylmänä? Öljy poistetaan irroittamalla alhaalla oleva sisääntuloletku? Siinä näyttäisi olevan myös suodatin?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
imupumpulla
imupumpulla mittatikun kautta .. (edustajaliikkeen neuvo); itsella on Motonetin akusta sähkön ottava halpismalli .. toimiva mutta äänekäs.
Mile
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Minun Perkinsissä on kunnon Vaasan Moottoritehtaan tekemä Olympia OMS vaihde. Pitkä vaihdekeppi on täysmanuaalinen tai jopa pedaalinen: laituriin tullessa sitä säätää kätevimmin jalalla. Kaukosäätölaitteissa ei ole voimaa Olympian hallintaan.
Öljyksi suositellaan Mobil 30-40 W. Olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä, tuollaista yksiasteista ei enää joka butiikista löydy. Pienellä metallisella käsipumpulla ja letkunpätkillä öljy siirtyy kerran vuodessa laatikosta jätepurkkiin.
Hyvin on systeemi toiminut monta vuosikymmentä. Peruutusvaihdetta eli takaisinottolaitetta joutuu aina joskus kiristämään.
Öljyksi suositellaan Mobil 30-40 W. Olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä, tuollaista yksiasteista ei enää joka butiikista löydy. Pienellä metallisella käsipumpulla ja letkunpätkillä öljy siirtyy kerran vuodessa laatikosta jätepurkkiin.
Hyvin on systeemi toiminut monta vuosikymmentä. Peruutusvaihdetta eli takaisinottolaitetta joutuu aina joskus kiristämään.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02 Elo 2005 00:10
- Paikkakunta: savonlinna
merivaihteen öljyt
velvetistä en tiedä,mutta kaikille HURTH 150 omistajille suosittelen täyssynteettistä RED LINE High Temp öljyä. varsinkin jos normaali ATF öljy menee ruskeaksi eli ylikuumenee. AD Varaosaliike ainakin mikkelissä välittää.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Moi,
Vene on jo vesillä mutta ajettelin hiukan käydä pikku huoltoja läpi sitä tahtia kun ehtii. Vaihteistoöljyjen vaihdosta ei ole tietoa ja kytkin on juurikin HURTH HBW 150 malli.
Ohje kirja sanoo ATF DEXRON II (automaattivaihteistoöly) joten ajettelin ensin tätä laittaa ja tarkkaila josko öljy tummuu. Vai pitäisikö heti siirtyä noihin täyssynteettisiin? (onhan ohje vuodelta -84)
Sopiikos tähän sitten http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0220 öljy ?
On täällä kuulunut noita juttuja vääristä öljyistä ja ei olisi halua mokata tätä. Vanhassa koneessani oli samat öljy moottorinkanssa joten vaihteistoöljejen vaihto on uutta hommaa. Tosin Öljyä näyttäisi menevän muhkeat 0,56 litraa joten hinta ei ole ongelma.
-Matti
Vene on jo vesillä mutta ajettelin hiukan käydä pikku huoltoja läpi sitä tahtia kun ehtii. Vaihteistoöljyjen vaihdosta ei ole tietoa ja kytkin on juurikin HURTH HBW 150 malli.
Ohje kirja sanoo ATF DEXRON II (automaattivaihteistoöly) joten ajettelin ensin tätä laittaa ja tarkkaila josko öljy tummuu. Vai pitäisikö heti siirtyä noihin täyssynteettisiin? (onhan ohje vuodelta -84)
Sopiikos tähän sitten http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0220 öljy ?
On täällä kuulunut noita juttuja vääristä öljyistä ja ei olisi halua mokata tätä. Vanhassa koneessani oli samat öljy moottorinkanssa joten vaihteistoöljejen vaihto on uutta hommaa. Tosin Öljyä näyttäisi menevän muhkeat 0,56 litraa joten hinta ei ole ongelma.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Velvetin öljynvaihto väli on muhkeat 1000h, käyttöiäksi on suunniteltu 15000h, joten joka pojalle ei tulisi ollenkaan öljynvaihtoa. Silti kannattaa Velvetin öljyt vaihtaa 3-4vuoden välein. Tuttu venekorjaamon mies suositteli Mobilin 220 A-laadun automaattiöljyä, koska siinä on jotain merikytkimiin tarkoitettuja lisäaineita, jotka pehmentävät kytkentä ääntä. Sen olen kyllä todennut, että toisella automaattiöljyllä kytkentä ääni on kovempi. Ja nyt kun mullakin on Kanzakin-Hurth KBW 21 eli Yanmari, niin siihen sopii hyvin tuo mineraali automaattiöljy Mobil 220. On Yanmarissa toisen tyyppinen, KM 4 A-vaihteisto, johon kuuluu moottoriöljy, kannattaa selvittää kumpi vaihteisto on kyseessä, kun vaihtaa öljyt. Jouduin tekemään vaihteistooni kovan remontin, kun joku riikinruottalainen(set) ei ole viitsinyt vaivautua sen verran, että olisi vaihtanut ikinä öljyjä, ainakin sen näköistä se musta kitti oli. Eteenpäin vetävät hammasrattaat ja laakerit meni uusiksi, nyt Kippari viheltelee, vaihteisto ei.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
- Paikkakunta: Vantaa
Tuli hyvään saumaan tämä keskustelu.
Minulla on Hurth HBW 360 mekaaninen vaihde.
Vaihdoin keväällä ennen vesillelaskua uudet oljyt, aikaisenmmin olen käyttänyt tuota Nesteen ATF-X:ää ja nyt ostin sen enempää miettimättä noi Mobilin 220:t.
Koko kevään olen ihmetellyt että onko mun vaihde jotenkin hajoamassa kun sitä aikaisempaa vaihteen kytkeytymispamausta ei tunnukaan, vaan kytkeytyminen on selvästi pehmeämpää kuin ennen. Nyt tuntuu lasten leikiltä tuo kylkilaituriin ajaminen vaihdetta eteen/taakse ottaen.
Mitään luistoa ei ole kuitenkaan havaittavissa.
Jos edelleen oletetaan että tämä on todella tuon Mobilin ansiota ( eikä kytkinlamelliongelman ) niin ei voi kuin suositella ja todeta että öljyillä on sittenkin eroa.
Minulla on Hurth HBW 360 mekaaninen vaihde.
Vaihdoin keväällä ennen vesillelaskua uudet oljyt, aikaisenmmin olen käyttänyt tuota Nesteen ATF-X:ää ja nyt ostin sen enempää miettimättä noi Mobilin 220:t.
Koko kevään olen ihmetellyt että onko mun vaihde jotenkin hajoamassa kun sitä aikaisempaa vaihteen kytkeytymispamausta ei tunnukaan, vaan kytkeytyminen on selvästi pehmeämpää kuin ennen. Nyt tuntuu lasten leikiltä tuo kylkilaituriin ajaminen vaihdetta eteen/taakse ottaen.
Mitään luistoa ei ole kuitenkaan havaittavissa.
Jos edelleen oletetaan että tämä on todella tuon Mobilin ansiota ( eikä kytkinlamelliongelman ) niin ei voi kuin suositella ja todeta että öljyillä on sittenkin eroa.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Moi,
minunkin kytkentä ääni pieneni mutta jos nopeasti lyökaasua niin kyllä se vielä kuuluu. Mielestäni kytkentäääni kuitenkin pieneni.
Onkos nämä mekaaniset kytkimet aina tällaisia ON/OFF kytkimiä? Eli meikäläisen Veneessä toi hurt vaihtaa vaihteen päälle naks ja sitten mennään. Vaikka on tyhjäkäynti kierrokset niin kyllä se kiihtyy hitaalle RB kytkintä käyttänäälle kaverille melkolailla eri tavalla. Vaatii varmaan oman totuttelunsa.
Jotenkin tuntuu että vanhassa volvossa RB kytkin omalla vaihdevivulla varustettuna oli niin pehmeä käyttää sai oikein luistateltua. Toki siinä sai sitten ajatella että luistaakos se nyt ajossakin.
Onkos uusissa koneissa vielä mekaanisia kytkimiä ?
-Matti
minunkin kytkentä ääni pieneni mutta jos nopeasti lyökaasua niin kyllä se vielä kuuluu. Mielestäni kytkentäääni kuitenkin pieneni.
Onkos nämä mekaaniset kytkimet aina tällaisia ON/OFF kytkimiä? Eli meikäläisen Veneessä toi hurt vaihtaa vaihteen päälle naks ja sitten mennään. Vaikka on tyhjäkäynti kierrokset niin kyllä se kiihtyy hitaalle RB kytkintä käyttänäälle kaverille melkolailla eri tavalla. Vaatii varmaan oman totuttelunsa.
Jotenkin tuntuu että vanhassa volvossa RB kytkin omalla vaihdevivulla varustettuna oli niin pehmeä käyttää sai oikein luistateltua. Toki siinä sai sitten ajatella että luistaakos se nyt ajossakin.
Onkos uusissa koneissa vielä mekaanisia kytkimiä ?
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.