merivaihteen öljyt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

merivaihteen öljyt

Viesti Kirjoittaja rahurme » 21 Kesä 2005 23:29

Mitähän öljyä kannattaisi käyttää vanhassa Perkinsissä kiinni olevassa vanhassa merivaihteessa? Vaihde on hydraulinen velvet drive: vaihde.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Kesä 2005 23:35

Tuoda, tuoda... Eikö sinulla ole ohjekirjaa?
Yleensä hytikkavaihteissa on automaattivaihteistoöljyt. Omassa H&M vaihteessa piti olla ohjekirjan mukaan tavalliset moottoriöljyt mutta eipä pelittänyt niillä vaan meni jumiin ilmeisesti pintojen turpoamisen takia. Vanha konsti elikkä suodattimen ja öljynvaihto valopetrooliin sekä käyttö sillä lämpimäksi ja sitten uudet öljyt ja suodatin auttoivat ongelmaan.
Veikkeisin että jos googletat käyttämällä vaihteiston valmistajaa hakusanana löydät ohjekirjan ja apua öljylaatuun.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

ATF öljyä

Viesti Kirjoittaja Mile » 22 Kesä 2005 07:53

Terve,

Tuli juuri eilen selvitettyä samaa asiaa. Itsellä on kanssa Velvet Drive 72 V-vaihde. Valmistajan .pdf esitteissä mainitaan kaikille Velvetin vaihteille öljylle vaatimus:

Dexron II E, Dexron III
Detroit Diesel Allison C-4

Tai muu vastaava automaattilaatikkoöljy.

Soitto Nesteen palvelunumeroon selvitti asiaa,
että Neste ATF-X olisi sopiva ja saatavilla litran purkeissa, Neste ATF-S sopii myös, mutta sitä ei saatavana pienissä purkeissa.

Katso: http://www.velvetdrive.com/techinfo/V7172/V7172pg2.pdf ellet usko itse näkemättä ;-)
Mile

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 27 Kesä 2005 12:44

Kuinka usein Perkins-mies vaihtaa vaihdeöljyt? Itse en ole vaihtanut koskaan.....

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 27 Kesä 2005 13:53

Vaihteiston ominaisuudet:
- yleensä ei ole öljysuodatinta
- voi olla magneettitulppa joka pitäisi joskus puhdistaa
- öljyä ei pääse valuttamaan vaan se on imettävä jollain konstilla jolloin kaikkea ei koskaan saa pois
- ajomäärät vaikuttaa tietysti
- liikkuvista osista irtoaa hiukkasia ja kun niiden määrä öljyssä lisääntyy ne irrottavat yhä lisää uusia hiukkasia

Ehdotus: Sopiva vaihtoväli on kerran kesässä? Mutta mihin sen ajoittaa, syksyyn vai kevääseen?
Hannu

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Ohjeita?

Viesti Kirjoittaja erika » 01 Heinä 2005 12:54

Kaipa täytyy syksyllä vaihdeöljyt sitten vaihtaa.

Minullakin on sama Velvet Drive 72 V-vaihde. Onko jotain käytännön neuvoja vaihtoon? Kylmänä? Öljy poistetaan irroittamalla alhaalla oleva sisääntuloletku? Siinä näyttäisi olevan myös suodatin?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

imupumpulla

Viesti Kirjoittaja Mile » 21 Heinä 2005 12:39

imupumpulla mittatikun kautta .. (edustajaliikkeen neuvo); itsella on Motonetin akusta sähkön ottava halpismalli .. toimiva mutta äänekäs.
Mile

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 02 Elo 2005 10:21

Minun Perkinsissä on kunnon Vaasan Moottoritehtaan tekemä Olympia OMS vaihde. Pitkä vaihdekeppi on täysmanuaalinen tai jopa pedaalinen: laituriin tullessa sitä säätää kätevimmin jalalla. Kaukosäätölaitteissa ei ole voimaa Olympian hallintaan.

Öljyksi suositellaan Mobil 30-40 W. Olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä, tuollaista yksiasteista ei enää joka butiikista löydy. Pienellä metallisella käsipumpulla ja letkunpätkillä öljy siirtyy kerran vuodessa laatikosta jätepurkkiin.

Hyvin on systeemi toiminut monta vuosikymmentä. Peruutusvaihdetta eli takaisinottolaitetta joutuu aina joskus kiristämään.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

PPP
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Elo 2005 00:10
Paikkakunta: savonlinna

merivaihteen öljyt

Viesti Kirjoittaja PPP » 12 Syys 2005 16:47

velvetistä en tiedä,mutta kaikille HURTH 150 omistajille suosittelen täyssynteettistä RED LINE High Temp öljyä. varsinkin jos normaali ATF öljy menee ruskeaksi eli ylikuumenee. AD Varaosaliike ainakin mikkelissä välittää.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 20 Touko 2009 23:02

Moi,

Vene on jo vesillä mutta ajettelin hiukan käydä pikku huoltoja läpi sitä tahtia kun ehtii. Vaihteistoöljyjen vaihdosta ei ole tietoa ja kytkin on juurikin HURTH HBW 150 malli.

Ohje kirja sanoo ATF DEXRON II (automaattivaihteistoöly) joten ajettelin ensin tätä laittaa ja tarkkaila josko öljy tummuu. Vai pitäisikö heti siirtyä noihin täyssynteettisiin? (onhan ohje vuodelta -84)

Sopiikos tähän sitten http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0220 öljy ?

On täällä kuulunut noita juttuja vääristä öljyistä ja ei olisi halua mokata tätä. Vanhassa koneessani oli samat öljy moottorinkanssa joten vaihteistoöljejen vaihto on uutta hommaa. Tosin Öljyä näyttäisi menevän muhkeat 0,56 litraa joten hinta ei ole ongelma.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 21 Touko 2009 16:09

Velvetin öljynvaihto väli on muhkeat 1000h, käyttöiäksi on suunniteltu 15000h, joten joka pojalle ei tulisi ollenkaan öljynvaihtoa. Silti kannattaa Velvetin öljyt vaihtaa 3-4vuoden välein. Tuttu venekorjaamon mies suositteli Mobilin 220 A-laadun automaattiöljyä, koska siinä on jotain merikytkimiin tarkoitettuja lisäaineita, jotka pehmentävät kytkentä ääntä. Sen olen kyllä todennut, että toisella automaattiöljyllä kytkentä ääni on kovempi. Ja nyt kun mullakin on Kanzakin-Hurth KBW 21 eli Yanmari, niin siihen sopii hyvin tuo mineraali automaattiöljy Mobil 220. On Yanmarissa toisen tyyppinen, KM 4 A-vaihteisto, johon kuuluu moottoriöljy, kannattaa selvittää kumpi vaihteisto on kyseessä, kun vaihtaa öljyt. Jouduin tekemään vaihteistooni kovan remontin, kun joku riikinruottalainen(set) ei ole viitsinyt vaivautua sen verran, että olisi vaihtanut ikinä öljyjä, ainakin sen näköistä se musta kitti oli. Eteenpäin vetävät hammasrattaat ja laakerit meni uusiksi, nyt Kippari viheltelee, vaihteisto ei.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 21 Touko 2009 16:21

Kiitos bonita tiedoista.

Ei siis muutakuin Mobil 220 öljyt sisään motonetistä. Ja kai sitä olisi hyvä olla varoiksikin mukana kun vesillä voi sattua ja tapahtua.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 24 Touko 2009 22:52

Uudet vaihteistoöljyt pesässä.

Vanha öljy ei tosiaan näyttänyt enään kurantilta tavaralta.

Väri vaihtunut melkoisesti. No, katsotaan onko käytössä vaikutusta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Maalis 2008 12:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mjy » 25 Touko 2009 12:32

Tuli hyvään saumaan tämä keskustelu.
Minulla on Hurth HBW 360 mekaaninen vaihde.

Vaihdoin keväällä ennen vesillelaskua uudet oljyt, aikaisenmmin olen käyttänyt tuota Nesteen ATF-X:ää ja nyt ostin sen enempää miettimättä noi Mobilin 220:t.

Koko kevään olen ihmetellyt että onko mun vaihde jotenkin hajoamassa kun sitä aikaisempaa vaihteen kytkeytymispamausta ei tunnukaan, vaan kytkeytyminen on selvästi pehmeämpää kuin ennen. Nyt tuntuu lasten leikiltä tuo kylkilaituriin ajaminen vaihdetta eteen/taakse ottaen.
Mitään luistoa ei ole kuitenkaan havaittavissa.

Jos edelleen oletetaan että tämä on todella tuon Mobilin ansiota ( eikä kytkinlamelliongelman ) niin ei voi kuin suositella ja todeta että öljyillä on sittenkin eroa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 02 Kesä 2009 00:15

Moi,

minunkin kytkentä ääni pieneni mutta jos nopeasti lyökaasua niin kyllä se vielä kuuluu. Mielestäni kytkentäääni kuitenkin pieneni.

Onkos nämä mekaaniset kytkimet aina tällaisia ON/OFF kytkimiä? Eli meikäläisen Veneessä toi hurt vaihtaa vaihteen päälle naks ja sitten mennään. Vaikka on tyhjäkäynti kierrokset niin kyllä se kiihtyy hitaalle RB kytkintä käyttänäälle kaverille melkolailla eri tavalla. Vaatii varmaan oman totuttelunsa.

Jotenkin tuntuu että vanhassa volvossa RB kytkin omalla vaihdevivulla varustettuna oli niin pehmeä käyttää sai oikein luistateltua. Toki siinä sai sitten ajatella että luistaakos se nyt ajossakin.

Onkos uusissa koneissa vielä mekaanisia kytkimiä ?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Vastaa Viestiin