Äänenvaimennin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24.06.2003 12:13
Viesti:

Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja rahurme » 14.06.2005 15:11

Moro,

Olen jälleen oman ikuisuusongelmani parissa, eli moottorin käyntiäänessä.
Vanha Perkins pitää edelleen aikamoista meteliä, vaikka olen uudella konekopallakin yrittänyt meteliä vaimentaa. Kopan sivuissa on 15 mm vaneria ja 30 mm meluttoman äänieristyslevyä. Kannessa on 22 mm vaneria, 7 mm tammirimoitus + 30 mm äänieristyslevyä. Tilaa lisäeristykselle ei juurikaan ole, joten uusia konsteja pitäisi keksiä.

Yksi olisi äänenvaimennin pakoputkiletkuun. Kuinkahan paljon äänenvaimennin mahtaa vaikuttaa? Itse kun pähkäilin, niin päädyin siihen, että äänenvaimentimella ei liene kovin paljon merkitystä.

Voisikohan pakosarjan "kääriä" johonkin sopivaan materiaaliin?

-Rape

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 14.06.2005 15:34

Saman asian kimpussa ollaan. Vene pellinkiläinen, kone Ford 72 hv, pakoputkeen ei voi asentaa (ei mahdu mihinkään) äänenvaimenninta. Pakoputken jatkaminen veteen asti olisi ehkä......mutta ei anna luonto periksi pilata pellinkiläisen muotoja. Yhtenä temppuna tein imuilmaputkeen (ilmanotto pilssistä 65 mm putkella) äänenvaimentimen. 30 cm rosteriputkea läpimitaltaan 120 mm ja sen sisälle hitsaamalla reikälevyjä. Molempiin päihin sorvattiin irroitettavat laipat joilla pönttö liitettiin imuilmasysteemiin. Korvakuulolta voisi väittää käyntiäänen vaimentuneen kun imuhörhötykset jää vähemmälle. Mitä sanoo raati? Valitettavasti desibelimittaria ei ole käytössä joten tieteellisempää näyttöä saa odottaa.

t. Hannu
Hannu

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 16.06.2005 16:35

Maaliskuussa kirjoitin moottorin ilmanottoa koskevaan topikkiin:

[/quote]Oma 40 hp keskimoottori diesel imee ilmansa suoraan imusarjaan kiinnitettyä pitkää putkea pitkin veneen takaosasta. Putken päähän rakensin vielä vanerista labyrintin, jonka sisäseinämät päällystin äänieristysmatolla. Muuttui diesel kerralla hiljaiseksi.

Hyvin tuntuu happi riittävän, sillä jos putken irrottaa imusarjasta, sillä ei ole vaikutusta moottorin käyntiin.

En siis tiedä miksi koneen pitäisi hengittää kuumaa ilmaa konekopan sisältä. Imeehän rekka-auton moottorikin ilmansa putkea pitkin katolta, ja tehoa on sentään kymmenen kertaa enemmän.

Tämä systeemi hiljentää Perkinsiä huomattavasti. Eron kuulee kun nappaa putken penkin alle piilotetusta labyrintista irti. Tärkeää vain on että ilmakanava labyrintin sisällä on yhtä leveä kuin putki itse. Putki on about pakoputken levyinen, niin että meni letkunkiristäjällä koneeseen kiinni.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 16.06.2005 16:36

Jaha, meni quote ja uusi teksti päin vastoin kuin piti. Toivottavasti tämä ei kerro myös selostetun teknisen ratkaisuni tasosta ;-)
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24.06.2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 17.06.2005 9:39

Oma 40 hp keskimoottori diesel imee ilmansa suoraan imusarjaan kiinnitettyä pitkää putkea pitkin veneen takaosasta. Putken päähän rakensin vielä vanerista labyrintin, jonka sisäseinämät päällystin äänieristysmatolla. Muuttui diesel kerralla hiljaiseksi.

Hyvin tuntuu happi riittävän, sillä jos putken irrottaa imusarjasta, sillä ei ole vaikutusta moottorin käyntiin.


Tuota pitää kokeilla! Minkä sortin putkea laitoit? Aattelin lähinnä sitä, että pitääkö olla jotain jämäkkää, kallista putkea, vain riittääkö joku rimpulaputki?

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24.06.2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 17.06.2005 10:52

Eipä tuo lainaus näymmä onnistunut minultakaan :)

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 18.06.2005 15:10

Paksua muoviletkua se taitaa olla, jossa on jonkinlaista kierrettä päällä. Ei ihan pahvista ilmastointiletkua muttei pakoputken kumiputkeakaan.

Ilmanputsarinkin tein tuohon viritykseen konekopan sisälle, kun Perkinsissä ei ollut minkäänlaista. Ostin samankokoisen toyotaan sopivan filtterin ja rakensin sille litteän laatikon vanerista. Tiivistin sikafleksilla. Tuloaukko toisellepuolelle ja meno toiselle. Tämä putsari ei kyllä tunnu juurikaan vaikuttavan äänenvoimakkuuteen. Mutta kun suodatinta tarkastaessa jäi yhteen nurkkaan millin rako niin äänen kuuli välittömästi. Vanhassa merimoottorissa ei ilmansuodatin kai ole itsessään tärkeä vai tietääkö joku paremmin?
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 17.02.2005 0:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 18.06.2005 16:38

Mielenkiintoista.
Pitääpä kokeilla josko itsekin laittelis imupuolelle jonkinlaisen vaimentimen.

Toinen melko voimakkaasti ääntäantava juttu veneessäni on moottorin tärinä. Konehuoneessa ruksuttaa Volvo Penta MD3B. Kolmi sylinterisyydestä johtuen kone tärisee aika voimakkaasti aiheuttaen sen, että koko paatti täristää ja resonoi. Katselin keväthuoltojen yhteydessä, että moottorin kumitassut ovat jo aika heikossa kunnossa joten niitä vaihtamalla tärinän saa varmasti vaimennettua rungosta jollain tavalla. Mutta kannattaako alle vaihtaa alkuperäistä mallia olevat kuppi-malliset kumit (kumi sijaitsee metallisen kupin sisällä) vai tarvikkeena läytyviä kokonaan kumiset vaimentimet? Mitäs mieltä olette?

Vai onko teillä jollain muita hyviä ideoita tärinen vaimentamiseksi?

Saako tuosta koneestä millään tasaisemmin käyvää?
Ajatuksissa on ollut huollattaa ruiskusuuttimet sekä säätää venttiillit... Mahtaako siitä olla apua?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Jäykät vaimentimet

Viesti Kirjoittaja Jude » 18.06.2005 17:01

Korhonen kirjoitti: Vai onko teillä jollain muita hyviä ideoita tärinen vaimentamiseksi?
Minä valitsisin koneen alle mahdollisimman jäykät vaimentimet. Koneen säädön vaikutuksesta tärinään en osaa sanoa mitään varmaa.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 18.06.2005 17:23

Kolmipyttyinen Perkins täristi ennen niin että amalgaamit irtoilivat. Se oli pultattu suoraan puuhun. Kyselin eläkkeellä olevalta maahantuojan edustajalta. Hän ei kannustanut vaan sanoi että jotkut kumitassuasennukset ovat onnistuneet, toiset eivät. Päätin kuitenkin yrittää.

Varsin pehmeät mutta koneen painoalueelle sopivat tassut alle, metallia on kumin suojana. Erittäin tärkeää on että tassut ovat tiukasti alustassaan kiinni, kun yksikin mutteri löystyy niin... Lisäksi Scatra -- ilman jonkinlaista joustoa akselissa kumitassuja ei saa käyttää. Teetätin pajalla uudet kiinnityskorvakkeet niin että koneen asento säilyi samana.

Lopputulos onnistui mainiosti. Tärinä väheni murto-osaan. Sivuvaikutuksena vähän tyhjäkäynnin yläpuolella on "kielletty" kierrosluku, jolla koko moottori alkaa huojua minne sattuu. Jos jotain muuttaisin niin kokeilisin Shore-asteikolla vielä pehmeämpiä kumeja.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24.06.2003 12:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rahurme » 21.06.2005 10:42

Kiitos lth neuvoista! Tein kuvaamasi kaltaisen putki + äänenvaimennin systeemin ja sainkin imuääniä hiukan pienemmäksi. Laitoin 60 mm putkea. Kuinka paksua putken pitäisi olla, jotta moottorin ilmansaanti olisi turvattu? Minulla putken pituus pitäisi olla n.3 metriä.

-Rape

Vastaa Viestiin