Sivu 1/1

Lämppäri

Lähetetty: 13 Kesä 2005 11:03
Kirjoittaja rahurme
Moro,

Minulla on (ainakin vanhemmissa) linja-autoissa käytetty lämppäri (ei linja-auton "päälämmityslaite", vaan jonkin sortin apulämppäri).
Laitteessa on kenno, puhallin sekä tulot ja lähdöt vedelle. Ajattelin kytkeä laitteen moottorin makeavesipuoleen siten, että kuuma jäähdytysvesi kiertäisi laitteen kautta.

Onko kellään kokemusta moisesta? Tuntuisi äkkiä ajatellen toimivalta ja halvalta ratkaisulta, mutta ilmeisti jotain "häikkää" on kun en ole ainakaan kuullut, että tämän tyyppisiä lämppäreitä käytettäisiin huviveneissä.
Yksi ongelma on tietty se, että toimii ainostaan ajossa. Mitä muita ongelmia?

-Rape

Lähetetty: 13 Kesä 2005 11:51
Kirjoittaja Kinde
Mulla on jus tommonen ratkaisu ja musta se on toimiva. Mulla on kyllä Wallaskin mutta ajossa ikkunan huuruja ja pientä lämpöa pitämään tommonen ratkaisun on hyvä. Mitään erityisen huonoa en siinä ole havainnut, paitti tietty se että se toimii vaan moottori käynnissä.

Lämppäri

Lähetetty: 13 Kesä 2005 12:25
Kirjoittaja Northling
Moi
On meilläkin tuollainen oiken venekäyttöön tarkoitettu vesikenno puhallin Safiren rinnalle käytettäväksi moottoroidessa. Eihän niissä varmaan linja-auton lämppäriin ole eroa kuin hinnassa.
Hyvin se skulaa kun vaan saattiin vesi ensin kiertämään.
t:aki

Lähetetty: 13 Kesä 2005 16:23
Kirjoittaja rahurme
Kuinkahan pitkän haarotusletkun tuohon voi laittaa? Hyvä paikka olisi n. 3 metrin päästä moottorista. Onko liian pitkä?

-Rape

Lähetetty: 13 Kesä 2005 16:27
Kirjoittaja rahurme
Niin ja piti vielä kysymän, että onko jokin kohta vesikierrossa, johon haarotus kannattaisi tehdä?

-Rape

Vesikieto

Lähetetty: 13 Kesä 2005 16:42
Kirjoittaja Northling
Meillä oli Yanmarissa siinä letkujen vieressä valmiit tulpatut paikat joihin sopi putkiliikkeen kierteellä nipat joihin sai letkut kiinni. Edellisessä veneessä Vesi vaan ei lähtenyt kiertämään ilman kiertovesipumppua, kuin vasta sitten kun siirrettiin toinen (paluuletku) koneen kyljessä olevaan tyhjennys nippaan. Letkun pituudella ei liene mitään välia kyllähän se vesi liukkaasti letkussa kulkee. Tässä uudessa koneessa letkulähdöt oli vielä paremmin kahta puolen vesipumppua, niin paine ero syntyi heti ja kierto toimi heti kun saatiin systeemi ilmattua.

teres Aksu