Volvon vetolaitteen korkeus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mikkot
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Syys 2004 10:46
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Volvon vetolaitteen korkeus

Viesti Kirjoittaja mikkot » 06 Kesä 2005 21:16

Moi! oiskohan kellään tietoa miten korkealle vetolaite tulis laittaa? Vene on noin 7m./2m. perästä melkein tasapohjainen pirtuvene. Hommasin uuden koneen/vetolaitteen aq130/270 ja nyt pitäis asentaa uus vetolaite,ni millekköhän korkeudelle se tulis laittaa?(millä korkeudella se poikittai oleva levy-pakari tulis olla pohjaan nähden) jos joku viittis kertoo tyhmälle!
Liukuun vaikka tiiliskivellä

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 07 Kesä 2005 09:04

Kyllä ne Volvolla varmaan neuvoo oikean korkeuden. Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää että potkurin yläpuolella vaakatasossa oleva roiskelevy asetetaan pohjalinjan yläpuolelle. Itse laittaisin 2-5 cm yläpuolelle riippuen tapauksesta. Onko tossa sun veneessä jonkinlainen köli? puuveneissä yleensä on ja se aiheuttaa omat pyörteet virtauksiin joten puuveneessä joutuu pikkusen tinkimään korkeudesta. Arviolta semmonen 2-3 cm on tossa sun tapauksessa oikea korkeus Se mihin korkeuteen koneen asentaa riippuu myös siitä mitä ominaisuuksia haetaan. Eikö noi pirtuveneet menneet parhaimmillaan noin 35 solmua? Jos 30 solmua on semmonen tavoite ei koneen korkeudella ole paljonkaan merkitystä. Silloin kannatta pitää kone aika syvällä eli noissa mun ehdottamissa mitoissa.
Mittä korkeammalle potkuri asennetaan sitä kovempaa paatti kulkee. edellyttäen että vene ja potkuri ovat oikeanlaiset. Potkurin ylös nostaminen aiheuttaa kuitenken kavitaatioherkkyyttä ja muita ei toivottuja oireita eikä ne tommosessa paatissa ole kovin kiva asia.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 07 Kesä 2005 15:47

Moro!
Nyt en ole ihan varma, ymmärsinkö Kinden ajatuksen oikein. En tietty ole mikään sisäperämoottorispesialisti, mutta normaalikäytössä olevissa perämoottoreissa kavitaatiolevyn pitää olla hieman pohjan linjaa alempana, muuten kone kavitoi. Yleensä sentti...pari riittää. Kilpaveneissä kone asennetaan kyllä selvästi ylemmäs, mutta niissä potkuri on superkavitoiva, eli sen pitääkin pyöriä osittain ilmassa.

Omassa sportissani (ei mikään kilpavene ja ihan perusperämoottori koneena, vähän viritetty), kavitaatiolevy on aivan samassa linjassa pohjan kanssa ja tiukoissa kaarteissa (kaasu täysilla ja käännetään kaikki) se kavitoi helposti, mutta se on tietty sallittuakin, kun hain maksiminopeutta. Jos levy olisi pohjan tason yläpuolella, väitän, ettei vene liikkuisi vakiopotkurilla mihinkään.

t.Matti

mikkot
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Syys 2004 10:46
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkot » 07 Kesä 2005 21:51

Kiitos tiedoista!En kyllä nyt ole ihan varma vieläkään siitä korkeudesta! Veneessä on köli joka on noin 5 cm.korkea-perästä ehkä noin sentin matalampi. vene on alunperin ollut jollain "hirviö"koneella ja akselivedolla,kone on ollut melko keulassa,mikäli yhtään voisin tulkita noita tukien loveuksia pitkittäis tuet ovat nimittäin tosi tuhtia tavaraa n.5tuumaa korkeat ja 4 leveät! Koneen korkeus kiinnostaa siksikin kun tuo perä on aika matala n.90cm. ja mitä alemmas sen koneen/perävetolaitteen saisi niin ei tarvitsisi nostaa kantta kovin korkealle(nykyinen kansilinja on nimittäin tosi kaunis ja sopii hyvin veneen linjoihin)
Liukuun vaikka tiiliskivellä

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 07 Kesä 2005 22:47

Matti Laurila kirjoitti:Moro!
Nyt en ole ihan varma, ymmärsinkö Kinden ajatuksen oikein. En tietty ole mikään sisäperämoottorispesialisti, mutta normaalikäytössä olevissa perämoottoreissa kavitaatiolevyn pitää olla hieman pohjan linjaa alempana, muuten kone kavitoi. Yleensä sentti...pari riittää. Kilpaveneissä kone asennetaan kyllä selvästi ylemmäs, mutta niissä potkuri on superkavitoiva, eli sen pitääkin pyöriä osittain ilmassa.

Omassa sportissani (ei mikään kilpavene ja ihan perusperämoottori koneena, vähän viritetty), kavitaatiolevy on aivan samassa linjassa pohjan kanssa ja tiukoissa kaarteissa (kaasu täysilla ja käännetään kaikki) se kavitoi helposti, mutta se on tietty sallittuakin, kun hain maksiminopeutta. Jos levy olisi pohjan tason yläpuolella, väitän, ettei vene liikkuisi vakiopotkurilla mihinkään.

t.Matti

Matti kyllä se levy tulis asentaa hieman pohjapinnan yläpuolelle. Omassa sportissa voit huoletta nostaa konetta ainakin 5 cm ylemmäs, jolloin saat mahdollisesti 5 solmua lisää kyytiä. Mutkissa kone tietty ulvoo helpommin mutta se kuuluu asiaan. Nykyaikaiset vakio potkurit kestää kyllä ajaa puoli lapaa ilmassa. Jos joudut kovasti trimmaamaan ylös huippuja saavuttaaksesi ei konetta voi nostaa ylemmäs. Vene pitää painottaa niin että positiivista trimmikulmaa ei paljon tarvis antaa ja optimi on aavistus negatiivista. Kisavehkeissä potkuri on niin ylhäällä että koko vaiteistokotelo on ilmassa, vain evä ja alhaalla olevat lavat ovat vedessä. Niitä ns superkavitoivia käytetään vielä jonkinverran mutta niistä ollaan hissukseen luopumassa mm suuren pyörintävastuksen ja äkkinäisten pidonmenetysten johdosta. Uuusissa materiaaleissa ja muodoissa päästään niin ohkasiin lapapaksuuksiin että kavitaatio ongelma ei enää ole niin vaikeasti hallittavissa.

Oikea korkeus saadaan selville kylläkin ainoastaan testaamalla tai vastaavanlaista tapausta matkimalla.
Koneen korkeus tulisi asentaa siten että veneen kulkiessa hieman yli matkanopeuden tulisi roiskelevyn alapinnan olla vedenpinnan tasossa tai hieman sen yllä. (1-2 cm) Koskka moottorin vaihteisto on veneen- ja moottorin rakenteesta riippuen eri etäisyyksillä veneestä ei yhtä oikeaa mittaa voida määrittää.

Se potkurin yläpoulella oleva levy jota usein kavitaatiolevyksi kutsutaan on roiskelevy eikä sillä ole mitään tekemistä kavitoinnin kanssa. En minäkään mikään sisäperä specialisti ole mutta uskon olevani oikeassa. Tosin tommosessa 30 solmun vauhdissa ja vähäkäyttöisellä pirtuvenellä ei liian syvässä oleva kone haittaa mitään. Pieni lisä kulutuksessa ei varmaan maata kaada.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 08 Kesä 2005 08:19

joo kyllä minäkin oon asentanu nuo merkut 2- 5cm kavitaatio levy pohjapinnan yläpuolelle ja hyvin on toiminutja huiskat on ollu nuita 60-70 ouicksilverin pronssi ja vakioita alumiinisia.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 08 Kesä 2005 09:50

Vielä kavitaatiosta. Kavitaatioksi kutsutaan usein tilannetta jossa potkuri menettää pidon veteen .Pidon menetykseen voi olla kuitenkin lukuisia muita syitä kuin kavitaatio. Yleisin oidonmenetykseen johtava syy on ilman pääsy potkurivirtaan.Kavitaatio on ilmiönä veden kaasuuntumista. Kavitaatiota esiintyy yleisemmin potkurin imupinnalla. Imupuolen paine laskee lähelle tyhjöä jolloin vesi kaasuuntuu. Ns superkavitoivilla potkureilla tätä ilmiötä pyritään hallitsemaan tekemällä lavasta jättöreunaa kohti paksunevan jolloin imupuolen nousu on painepuolta loivempi, näin saadaan imupuolen paine nousemaan riittävän ylös ettei kavitaatio ongelmaa lavan pinnassa tapahdu. Lavan jättöreuna katkaistaan terävästi siinä kohtaa missä kavitaatiota alkaisi esiintyä ja mahdollinen kavitointi saadaan tapahtumaan lavan jättöreunan jälkeen, missä se ei enää aiheuta korroosio- eikä pito-ongelmia.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 08 Kesä 2005 10:15

Moro!
En kyllä vieläkään allekirjoita tätä Kinden juttua. Esimerkki: Minulla on vanha 9,5 hv Johnson, jossa jäähdytysvesi otetaan kavitaatiolevyn (käytän nyt kumminkin tätä nimeä ;) ) alapuolella olevan pakoputken etupinnalta (pakokaasut eivät poistu potkurin navan kautta). Jos levy on veden pinnan yläpuolella, kone ei saisi vettä lainkaan.
Samaten isompitehoisissa perämoottoreissa kyseinen evä (jos pakokaasut poistuvat potkurin navan kautta) on käännettävä, jolloin moottorin ohjausta vääntävä vaikutus eliminoidaan evän säädöllä. Tämä säätöhän ei toimisi lainkaan, jos koko evä, tai valtaosa siitä, koska evä harvemmin on paljon 5 senttiä pidempi, olisi ilmassa.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 08 Kesä 2005 10:43

Matti Laurila kirjoitti:Jos levy on veden pinnan yläpuolella, kone ei saisi vettä lainkaan.
Mutta eikös kyse ollut siitä että levy on pohjan yläpuolella muutaman sentin eikä vedenpinnan yläpuolella. Kävin kurkistelemassa tuolla satamassa veneitä joissa on vetolaite ja näin se näyttää olevan. Silloin se levy voi olla vaikka 20 senttiä vedenpinnan alapuolella.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 08 Kesä 2005 11:28

Joo, mutta liukuvassa veneessä peräpeilin takana veden pinta on käytännössä samassa tasossa pohjan kanssa, koska vene liukuu veden pinnalla. Katsoitko, nouseeko potkurin lavan kärki veneen pohjan tason yläpuolelle? Tähän asiaan vaikuttaa myös lavan ja levyn välinen etäisyys, saattaa olla erilainen vetolaitteissa ja perämoottoreissa, siihen en ole perehtynyt, mutta käyn jossain välissä katsomassa minäkin!

t.Matti

PS. ei nyt kuitenkaan tehdä tästä elämää suurempaa asiaa ;)

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 08 Kesä 2005 11:30

Ainiin, enpä minä noin pitkälle osannut ajatella.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 08 Kesä 2005 15:13

Juu noissa pikkukoneissa sanotaan vaikka alle 20 hv voi se kone olla syvemmällä.

Se vanaveden pinnankorkeus moottorin kohdalla riippuu tietty nopeudesta ja moottorin etäisyydestä suhteessa peräpeiliin sekä pohjan ja peräpeilin kulman terävyydestä. Raskaa isossa veneessä pohjan ja peräpeilin kulma on aika pyöreä ja etäisyys peräpeilistä moottoriin voi olla kymmeniä senttejä, tällöin vanaveden pinta kavitaatiolevyn kohdalla nousee helposti 2 cm ylemmäs kuin pohjan pinta.

Jos "kavitaatiolevy" jätetään veteen muodostaa se aivan älyttömän vastuksen kun konetta trimmataan ylös. Jos moottoria voi ajaa nollakulmalla ei vastuksella ole juuri merkitystä. Veneen kulloisenkin kuormauksen ja pohjan muodon takia tapahtuu käytännössä niin että konetta on useinkin trimmattava ylös. Jos levy on vaikka 3 cm vedenpinnan alapuolella ja trimmikulma on positiivisella siten että "kavitaatiolevyn etuosa on 2cm alempana kuin takaosa on vastus sama kuin naulais peräpeiliin kavitaatiolevyn levysen laudan 2 cm syvään.

Kullä Matti se sun 9 puoli saa vettä ihan hyvin vaikka nostat sen 2-3 ilmaan. Potkuri heitää vettä sinne levyn alle semmosella voimalla että se kyllä riittää

Juu ei tää elämää suurempaa ole mutta kun tommosta sisäkonetta on hankala asentaa ylemmäs kun sen on kerran laittanut, niin kannattaa homma miettiä tarkkaan
:)

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 08 Kesä 2005 16:11

Tuosta potkurin roiskevedestä: jos minä olisin vesipumppu, imisin kyllä mielummin ilmaa kuin roiskevesiä, mutta se on tietty makuasia ;) ! Käytännössä toki imen nykyään mielummin nesteitä kuin ilmaa...

No, yhteenvetona voinee sanoa, että potkuri on syytä olla oikealla korkeudella, erinäiset seikat huomioon ottaen!

Terveisin
Matti

mikkot
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Syys 2004 10:46
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkot » 08 Kesä 2005 20:41

Voi jösses! Ei se kai auta kun ettiä samantyylinen vene ja viritellä snorkkelit naamalle ja mennä katsomaan missä se levy on! Mut kiitos,onpahan nyt ainaskin nuo perustiedot!
Liukuun vaikka tiiliskivellä

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 09 Kesä 2005 12:00

Vedänpä hieman takaisin.

Seviteltyäni asiaa moottori valmistajien sivuilta ja internetin ihmeellisestä maailmasta ilmeni että suositus on asentaa "kavitaatiolevy" pohjan tasalle trimmikulman ollessa nolla, eli "kavitaatiolevy" on samassa linjassa pohjan jatkeena.

Tommosen sisäkoneen kanssa toimisin varman päälle ja laittaisin ton ohjeen mukaan



Perämoottoreissa on kiva kun ne voi laittaa hissiin niin saa korkeuden haettua oikein kulloiseenkin tarpeeseen.

Vastaa Viestiin