Tampella
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 04 Touko 2005 16:33
- Paikkakunta: Varkaus
Tampella teki ainakin 1950-luvun alussa 2-sylinteristä venemoottoria, mallinimeltään 143 M. Iskutilavuus 1,43, mistä mallinimikin ehkä johtuu.
Konetehoksi ilmoitetaan 7 - 15 hv. Painoa koneella on noin 200 kg. Magneettona Bosch, sai myös startin kanssa.
Tampella-venemoottorin valmistusmäärästä ja käyttöominaisuuksista en valitettavasti tiedä. Tietäisikö joku muu?
Konetehoksi ilmoitetaan 7 - 15 hv. Painoa koneella on noin 200 kg. Magneettona Bosch, sai myös startin kanssa.
Tampella-venemoottorin valmistusmäärästä ja käyttöominaisuuksista en valitettavasti tiedä. Tietäisikö joku muu?
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Tampereen suurissa tehtaissa (Valmet, Lokomo, Tampella) oli tuohon aikaan hyvin tyypillistä, että työntekijät tekivät soteva -hommina itselleen mm. venemoottoreita. Moottorit suunniteltiin suunnitteluosastolla ja suunnittelija sai siitä hyvästä moottorin tms. Osat valettiin omassa valimossa ja koneistettiin koneistamossa tehtaan johdon tietämättä. Joissakin on ollut jopa tehtaan logoja, vaikka niitä ei koskaan olisi virallisesti siellä valmistettukaan.
Veikkaan, että sinun moottorisi voisi olla tällainen ja sinänsä suomalaista teollisuushistoriaa, mutta osia tai tekn. tietoja ei siinä tapauksessa ole saatavilla.
Erittäin mielenkiintoinen tapaus joka tapauksessa.
t.Matti
Tampereen suurissa tehtaissa (Valmet, Lokomo, Tampella) oli tuohon aikaan hyvin tyypillistä, että työntekijät tekivät soteva -hommina itselleen mm. venemoottoreita. Moottorit suunniteltiin suunnitteluosastolla ja suunnittelija sai siitä hyvästä moottorin tms. Osat valettiin omassa valimossa ja koneistettiin koneistamossa tehtaan johdon tietämättä. Joissakin on ollut jopa tehtaan logoja, vaikka niitä ei koskaan olisi virallisesti siellä valmistettukaan.
Veikkaan, että sinun moottorisi voisi olla tällainen ja sinänsä suomalaista teollisuushistoriaa, mutta osia tai tekn. tietoja ei siinä tapauksessa ole saatavilla.
Erittäin mielenkiintoinen tapaus joka tapauksessa.
t.Matti
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 04 Touko 2005 16:33
- Paikkakunta: Varkaus
Näitäkin epävirallisia koneita tehtiin, paljonkin, mutta Tampella teki venemoottoria ihan virallisesti ja sarjavalmisteena. Mainos mm. A. I. Wallin Moottorivene-kirjan takakannessa vuoden 1953 painoksessa. Tuotantomäärästä en osaa sanoa, mutta uskon koneesi olevan tätä Tampellan sarjavalmisteista mallia.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Kesä 2005 13:39
Kiitos tiedoista. Malli on tosiaankin 143MS. Startti on johtuisiko S siitä. Moott. no 10301. Edellinen omistaja oli tehnyt "parannuksia" ja vetänyt pakoputken suoraan laidasta ulos ja moottori vettä täynnä. Ostin risana, enempiä tutkimatta, vaihdoin uudemman koneen, mutta vanhahan oli soipa peli kun vedet sai ulos. Ehkä vaihdan takas.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 11:11
- Paikkakunta: Merimasku
- Viesti:
Tampella
Valmistenumerostakin jo voi päätellä että onhan näitä koneita tehty paljonkin. Tampella oli aikanaan hyvässä maineessa vahvana koneena. Itselläni on ollut niitä kaksi, ensimmäinen sähkö- ja toinen käsikäynnisteinen, jonka kylläkin muutin myös sähkökäynnisteiseksi. Muuten olivat ongelmattomia koneita mutta käyntilämpötilaa ei tahtonut saada pysymään sopivana, kone kävi joko liian kylmänä tai kuumana. Ellei kone ole puhki ruostunut niin siitä saa vahvan ja luotettavan voimanlähteen veneeseen.