Sivu 1/1

Mercury 9,8 mallia -59

Lähetetty: 26.05.2005 13:46
Kirjoittaja jvaatain
Uskaltaako noihin vanhoihin perämoottoreihin laittaa lyijytöntä bensaa, vai pitäisikö niissä käyttää lyijyllistä, jota ei saa varmaan mistään, tai pitääkö käyttää jotakin lisäainetta lyijyttömän bensiinin seassa?

Lähetetty: 26.05.2005 14:09
Kirjoittaja Matti Laurila
Moro!
Lyijyn tarkoitus on ollut voidella venttiilin istukoita, eli 2-tahtikoneissa menee lyijytön ihan hyvin.

t.Matti

Lähetetty: 26.05.2005 20:13
Kirjoittaja jvaatain
Kiitoksia tiedosta. Meikäläinen ei ole mikään ruudinkeksijä näissä moottoriasioissa. Mietin vaan tuota moottorin kestävyyttä lyijytöntä bensiiniä käytettäessä, koska aikoinaan ainakaan vanhat moottorisahat eivät kestäneet, kun niissä käytti lyijytöntä bensiiniä.

Lähetetty: 27.05.2005 8:28
Kirjoittaja Matti Laurila
Itselläni on 60 -luvun 9.8 Mercury ja -78 mallin 20 Jonhson ja hyvin pelittävät lyijyttömällä, joten ole huoleti!

Moottorisahoissa kone on huomattavasti korkeampiviritteinen ja niissä ilmenneet viat ovat voineet johtua muistakin bensiinin ominaisuuksien muutoksista. Joissakin vastaavissa moottoreissa esim. Nesteen bensa aiheutti 80-luvun lopulla männän rokonarpisuutta yms, mutta se ei johtunut lyijyn puutteesta, vaikka ajoittuikin samoihin aikoihin.

Eivätkä kaikki bensan laatuongelmat ole vieläkään poistuneet: viime kesänä jäin Kawasakilla tien päälle, kun tankkasin SUPAlta bensaa ja se turvotti polttoainehanan tiivisteet niin piukkaan, ettei pisaraakaan tullut läpi! Tankki tyhjennettiin huollossa, hana purettiin ja huuhtelin sitä Shellin bensalla, niin kohta taas mentiin. Ei ollut kuulemma ensimmäinen kerta, kun näin tapahtui.

t.Matti