Volvo MD 5A startti & merivesi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26.08.2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Volvo MD 5A startti & merivesi

Viesti Kirjoittaja juhahe » 24.05.2005 18:11

Pitää sitä vieläkin hölmöillä:

No, viikonloppuna oma venho vesille ja piti vähän turvottaa yhtä lautaa: omaan rantaveteen poikittain pohjaan, mutta ei tietenkään kovin syvälle ;)

Vuoto rauhottui pian, paatti tyhjäksi, ja laitoin koneen käymään ja lataamaan akkua. Eihän vettä tullut kuin nimeksi (ennen käynnistämistä). Käänsin hetkeksi selkäni ja vettä ehti tulla lisää sen verran, että vauhtipyörä nappasi kiinni vedenpintaan ja alkoi lennättää sitä ympäriinsä. Kone seis ja sähkölaitteet huoltoon :(

Samalla selvisi, että Volvon insinööri ei ole suunnitellut moottoria käytettävän vedessä (vaan veneessä), sillä irroitetusta startista tuli kaadettaessa 1,5 dl vettä; ei ihme ettei oikein startannut. Startti on takaviistoon kallistettu - onhan se koneen kyljessä ;) - ja auki vauhtipyörän suuntaan, josta vesi pääseekin mukavasti sisään, mutta ei mistään pois, ellei sitten pura koko systeemiä!

Ilmankos hiilisilta ruostui piloille pari vuotta sitten:

Koneesta lähti ajossa vesiletku irti (kuparinen pumpusta lohkoon) ja vesipumppu alkoi täyttää venettä. Syykin paljastui myöhemmin: edellisellä omistajalla oli vesipumpun siipipyörä hajonnut ja yksi siipi oli termostaatin kotelossa poikittain => aiheutti ilmeisesti sen verran ylipainetta, että ajoi putken liittimistä auki. Ongelma ilmeni ensimmäisenä käyntiäänen muutoksena, kun vauhtipyörä alkoi ruiskia pilsiivettä pitkin konekoppaa. No kuivattiin, öljyttiin ja päästiin maihin. Startti hiljeni kuitenkin kohta -> huoltoon ja umpiruosteessa. Laitettiin ruostumatonta varaosaa hiiliä pitelemään ja paikalleen. Mutta eihän sekään toimi, jos startissa on lasillinen vettä!

Näinköhän opin tuonkin jo toisella kerralla ?????