Sivu 1/2
Moottorin linjaus
Lähetetty: 22 Touko 2005 20:32
Kirjoittaja Toni74
Terve, te tikkusormet!
Miten ois helpointa linjata tommoseen 7m fiskariin kone niin,et tulee suoraan??
Epäilen, et vene ei oo symmetrinen kuitenkaan, joten niksejä odotellessa...
Tukka laineilla ja vettä polvissa, siinä vasta(puu)veneilijä!
Lähetetty: 22 Touko 2005 22:38
Kirjoittaja Vandrock
Osta Scatra, ei tarvitse linjailla turhan tarkkaan.
Lähetetty: 22 Touko 2005 23:13
Kirjoittaja Veli-Matti
Joo, ihan hyvä ehdotus tuo Scatra tai sitten kun kyseessä on vanha fiskari niin käytä maalaisjärkeä ja säästä reilu dona;)
Onkos koneesi kovalla petillä vai tyynyjen päällä?
Lähetetty: 22 Touko 2005 23:23
Kirjoittaja hkhk
Tuli mieleen vanha kikka. Jos laipat ovat suorat, niin väliin ohut paperi ja moottoria kiertämän käsin vähän eteenpäin. Jos paperi putoa tai lähtee helpost irti, siitä sitten oikeaan asentoon säätämään.
Lähetetty: 22 Touko 2005 23:40
Kirjoittaja Veli-Matti
Vanhat pelimiehet tietää yleensä kaiken ja se on ihan tosi...
Kait sulla nyt siinä veneessäsi on kumilaippa? Mutta eipä hätiä mitiä jos ei ole - pitää olla vaan vähän tarkempi linjauksessa.
Silmällä mulkaistuna saa semmoisen kolmekympin tarkkuuden ja se riittää vallan hyvin akselille mikä kiertää maksimissaan puolentoista tuhannen kierroksen korville eli kaikille "wikkeluokan" koneille.
Lähetetty: 25 Touko 2005 20:04
Kirjoittaja Toni74
Kumitassujen päälle tulee kone ja kardaani on välissä.Antaako kardaani anteeksi linjauksessa minkä verran ?
Lähetetty: 26 Touko 2005 21:13
Kirjoittaja hkhk
Kardaani antaa paljon periksi kuten autoista tiedämme. Vaikka välissä olisi millaista joustoa tahansa, moottori pyritään laittamaan akselin kanssa suoraan. Onks sulla joku painejärjestelmä potkurin työntämistä vastaan, vai tuleeko paine kardaanille, jota ei kait pidetä hyvänä. Vai onkjko niitä oiken venegardaaneja olemassa.
Lähetetty: 26 Touko 2005 22:36
Kirjoittaja Ande
Muista nyt suoraan mutta edelliseen paattiin laitoin scatran ja olikohan siinä max 5 asteen heitto sallittu Mutta tietty kone ny aina kannattaa linjata ja hyvin!
Aikani ruuvailin ja kun alle kympin heittoon laipoissa pääsin löin koneen kiinni ;)
akselin linjaus
Lähetetty: 06 Kesä 2005 08:26
Kirjoittaja Mile
Pitää muistuttaa ( myös itseä) että ainakin puuveneessä akselin linjaus tulis tarkistaa joka kevät .. toi puinen runko kun elää, ja kumitassut painuvat kokoon jne. Siinä voi lähtee hampaista paikat kun kunnolla ravistaa ( ja hajottaa muutkin paikat). Rakotulkki on ihan hyvä väline, sillä voi tunnustella välystä että on joka puolelta yhtä tiukka .. sitten on hyvä kun saa välyksen 0.05mm sisään , eikä se edes ole vaikeeta.
Akselin ja laipan suoruuskin hyvä tarkistaa , laippa irti koneesta kokonaan ja pyörittää akselia ja mittaa välystä paikallaan olevaan koneen laippaan ellei satu saamaan heittokelloa lainaksi.
Ittellä pyörii akselin toisessa päässä 16"x23" nelilapanen ropelli karvan vajaat 2000 rpm ... alko viimesellä ajelulla ravistaa , onneksi ei tullut pahemmin pakiteltua kun oli potkurin mutterikin löystynyt lähes irti. Pitää tarkistaa noi linjaukset ennen vesille laskua ( kunhan pääsis kotiin täältä Kiinasta) !
Onkos kukaan muuten käyttänyt kierteenlukitinta , sellasta liimaa esim. Loctiten mämmiä??
Niitä löytyy myös avattavaa mallia , mutteri on vaan "tahmanen" avattava, eikä kierry ittestään edes tärinästä.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 10:22
Kirjoittaja ijp
Hankin juuri mutterin potkuriakselille, jossa on pidätinruuvi kyljessä varmistuksena. Sen kun varmistaa vielä Loctitella tms. niin luulisi pysyvän. Loctitea saa tosiaan eri vahvuisena. Väriltään sininen oli muistaakseni "avattaava" laatua ja vihreä kovempaa "ei avattavaa" laatua. Vihreäkin tosin aukeaa raakalla voimalla.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 10:59
Kirjoittaja helou
Itellä oli hieman ongelmia kun laitoin uuden koneen ja kytkimen sekä vaihdoin lähes kaikki kaaret viime kesänä. Kone meni samoihin reikiin kuin vanha ja akselia lyhennettiin jotta saatin kytkin väliin. Mutta kun vene oli ehtinyt kuivua, sekä ne kaaret haki paikkaansa, niin piti odottaa että vene turposi kunnolla. Sitten vasta saatiin kone linjaan. Vaikka aluksi näytti että kone oli noin viisi senttiä väärässä kulmassa. Turpoamisen jälkeen kaikki meni kuin heittämällä kohdalleen. Vene on "vain" n.5,5 m pitkä ja olisi hauska tietää onko isommissa samanlaisia ongelmia.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 16:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä se linjaus on tosiaankin tarkistettava puuveneessä joka kevät ja varsinkin silloin jos kone on ollut välillä pois paikoiltaan. Viime kesänä kun korjasin kölin ja vaihdoin ykköslautaparin niin vene turvotessa ja uusien puiden hakiessa paikkaansa "niin kuin Herkon uuni" teetti n. 1,5 sivuttais siirron koneelle parin viikon vedessä olon jälkeen.
Kun linjausta tarkistaa niin sitä ei kannata tehdä heti veteenlaskun jälkeen vaan viikon parin kuluttua.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 20:29
Kirjoittaja Hemppa
Sain hankkittua itselleni Python Drive vivelyksikön, siis noin suurinpiirtein sama kuin Mepra tai Scatra.
Moottorin linjauksesta nivelen ohjeessa sanotaan mielestäni niin, että ei koskaan saa asentaa moottoria ja akselia samaan linjaa, vaan niissä pitää olla hiukan eroa.
Näin nivelet kiertyvät aina hiukan pyöriessään ja toimivat niin kuin ne on suunniteltu.
Eli nivelyksikön kanssa pitää huomioida, että vaihteiston voiman ulosottolaippa on veneen perään päin.
Etenkin jos potkuri on siellä suunnassa :)
Lähetetty: 07 Kesä 2005 07:58
Kirjoittaja ijp
Se koneen linjaus kannattaa tosiaan aika-ajoin tarkistaa. Lueskelin tuossa juuri sfnet.harrastus.veneet ryhmässä juttua, jossa puufiskarin runko oli vuosien saatossa elänyt siinämäärin, että kone oli noin 100 mm akselilinjaa alempana (linjausta ei ollut ilmeisesti koskaan tarkistettu). Asia valkeni kun 3 m pituinen akseli napsahti taliboksin kohdalta poikki.
Lähetetty: 07 Kesä 2005 08:27
Kirjoittaja jansix
no joo, 100mm eli kymmenensenttiä jos runko on elänyt noin paljon niin on kai siinä ollu jo runko tai kölikin poikki.