Moottorin linjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Toni74
Viestit: 19
Liittynyt: 12.05.2003 19:41
Paikkakunta: Haukipudas

Moottorin linjaus

Viesti Kirjoittaja Toni74 » 22.05.2005 20:32

Terve, te tikkusormet!
Miten ois helpointa linjata tommoseen 7m fiskariin kone niin,et tulee suoraan??
Epäilen, et vene ei oo symmetrinen kuitenkaan, joten niksejä odotellessa...


Tukka laineilla ja vettä polvissa, siinä vasta(puu)veneilijä!

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 22.05.2005 22:38

Osta Scatra, ei tarvitse linjailla turhan tarkkaan.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.05.2005 23:13

Joo, ihan hyvä ehdotus tuo Scatra tai sitten kun kyseessä on vanha fiskari niin käytä maalaisjärkeä ja säästä reilu dona;)
Onkos koneesi kovalla petillä vai tyynyjen päällä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 22.05.2005 23:23

Tuli mieleen vanha kikka. Jos laipat ovat suorat, niin väliin ohut paperi ja moottoria kiertämän käsin vähän eteenpäin. Jos paperi putoa tai lähtee helpost irti, siitä sitten oikeaan asentoon säätämään.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.05.2005 23:40

Vanhat pelimiehet tietää yleensä kaiken ja se on ihan tosi...
Kait sulla nyt siinä veneessäsi on kumilaippa? Mutta eipä hätiä mitiä jos ei ole - pitää olla vaan vähän tarkempi linjauksessa.
Silmällä mulkaistuna saa semmoisen kolmekympin tarkkuuden ja se riittää vallan hyvin akselille mikä kiertää maksimissaan puolentoista tuhannen kierroksen korville eli kaikille "wikkeluokan" koneille.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Toni74
Viestit: 19
Liittynyt: 12.05.2003 19:41
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Toni74 » 25.05.2005 20:04

Kumitassujen päälle tulee kone ja kardaani on välissä.Antaako kardaani anteeksi linjauksessa minkä verran ?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 26.05.2005 21:13

Kardaani antaa paljon periksi kuten autoista tiedämme. Vaikka välissä olisi millaista joustoa tahansa, moottori pyritään laittamaan akselin kanssa suoraan. Onks sulla joku painejärjestelmä potkurin työntämistä vastaan, vai tuleeko paine kardaanille, jota ei kait pidetä hyvänä. Vai onkjko niitä oiken venegardaaneja olemassa.
Kyyrö

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 26.05.2005 22:36

Muista nyt suoraan mutta edelliseen paattiin laitoin scatran ja olikohan siinä max 5 asteen heitto sallittu Mutta tietty kone ny aina kannattaa linjata ja hyvin!
Aikani ruuvailin ja kun alle kympin heittoon laipoissa pääsin löin koneen kiinni ;)

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

akselin linjaus

Viesti Kirjoittaja Mile » 06.06.2005 8:26

Pitää muistuttaa ( myös itseä) että ainakin puuveneessä akselin linjaus tulis tarkistaa joka kevät .. toi puinen runko kun elää, ja kumitassut painuvat kokoon jne. Siinä voi lähtee hampaista paikat kun kunnolla ravistaa ( ja hajottaa muutkin paikat). Rakotulkki on ihan hyvä väline, sillä voi tunnustella välystä että on joka puolelta yhtä tiukka .. sitten on hyvä kun saa välyksen 0.05mm sisään , eikä se edes ole vaikeeta.

Akselin ja laipan suoruuskin hyvä tarkistaa , laippa irti koneesta kokonaan ja pyörittää akselia ja mittaa välystä paikallaan olevaan koneen laippaan ellei satu saamaan heittokelloa lainaksi.

Ittellä pyörii akselin toisessa päässä 16"x23" nelilapanen ropelli karvan vajaat 2000 rpm ... alko viimesellä ajelulla ravistaa , onneksi ei tullut pahemmin pakiteltua kun oli potkurin mutterikin löystynyt lähes irti. Pitää tarkistaa noi linjaukset ennen vesille laskua ( kunhan pääsis kotiin täältä Kiinasta) !

Onkos kukaan muuten käyttänyt kierteenlukitinta , sellasta liimaa esim. Loctiten mämmiä??
Niitä löytyy myös avattavaa mallia , mutteri on vaan "tahmanen" avattava, eikä kierry ittestään edes tärinästä.
Mile

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 06.06.2005 10:22

Hankin juuri mutterin potkuriakselille, jossa on pidätinruuvi kyljessä varmistuksena. Sen kun varmistaa vielä Loctitella tms. niin luulisi pysyvän. Loctitea saa tosiaan eri vahvuisena. Väriltään sininen oli muistaakseni "avattaava" laatua ja vihreä kovempaa "ei avattavaa" laatua. Vihreäkin tosin aukeaa raakalla voimalla.

helou
Viestit: 9
Liittynyt: 18.03.2004 10:46
Paikkakunta: Helsinki / Suokki

Viesti Kirjoittaja helou » 06.06.2005 10:59

Itellä oli hieman ongelmia kun laitoin uuden koneen ja kytkimen sekä vaihdoin lähes kaikki kaaret viime kesänä. Kone meni samoihin reikiin kuin vanha ja akselia lyhennettiin jotta saatin kytkin väliin. Mutta kun vene oli ehtinyt kuivua, sekä ne kaaret haki paikkaansa, niin piti odottaa että vene turposi kunnolla. Sitten vasta saatiin kone linjaan. Vaikka aluksi näytti että kone oli noin viisi senttiä väärässä kulmassa. Turpoamisen jälkeen kaikki meni kuin heittämällä kohdalleen. Vene on "vain" n.5,5 m pitkä ja olisi hauska tietää onko isommissa samanlaisia ongelmia.
hep hep

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.06.2005 16:14

Kyllä se linjaus on tosiaankin tarkistettava puuveneessä joka kevät ja varsinkin silloin jos kone on ollut välillä pois paikoiltaan. Viime kesänä kun korjasin kölin ja vaihdoin ykköslautaparin niin vene turvotessa ja uusien puiden hakiessa paikkaansa "niin kuin Herkon uuni" teetti n. 1,5 sivuttais siirron koneelle parin viikon vedessä olon jälkeen.
Kun linjausta tarkistaa niin sitä ei kannata tehdä heti veteenlaskun jälkeen vaan viikon parin kuluttua.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 07.03.2004 0:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 06.06.2005 20:29

Sain hankkittua itselleni Python Drive vivelyksikön, siis noin suurinpiirtein sama kuin Mepra tai Scatra.
Moottorin linjauksesta nivelen ohjeessa sanotaan mielestäni niin, että ei koskaan saa asentaa moottoria ja akselia samaan linjaa, vaan niissä pitää olla hiukan eroa.
Näin nivelet kiertyvät aina hiukan pyöriessään ja toimivat niin kuin ne on suunniteltu.
Eli nivelyksikön kanssa pitää huomioida, että vaihteiston voiman ulosottolaippa on veneen perään päin.
Etenkin jos potkuri on siellä suunnassa :)

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 07.06.2005 7:58

Se koneen linjaus kannattaa tosiaan aika-ajoin tarkistaa. Lueskelin tuossa juuri sfnet.harrastus.veneet ryhmässä juttua, jossa puufiskarin runko oli vuosien saatossa elänyt siinämäärin, että kone oli noin 100 mm akselilinjaa alempana (linjausta ei ollut ilmeisesti koskaan tarkistettu). Asia valkeni kun 3 m pituinen akseli napsahti taliboksin kohdalta poikki.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 07.06.2005 8:27

no joo, 100mm eli kymmenensenttiä jos runko on elänyt noin paljon niin on kai siinä ollu jo runko tai kölikin poikki.

Vastaa Viestiin